وضعیت اجاره‌بهای ملک در پاییز امسال

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه

وضعیت اجاره‌بهای ملک در پاییز امسال چگونه خواهد بود؟ گفته می شود،رکود تورمی در بازار مسکن بر انعطاف موجران برای اجاره ملک شان موثر بوده است.

پاییز امسال وضعیت بازار اجاره‌بها با انعطاف قابل توجهی روبه‌رو بوده است به گونه‌ای که نه فقط شاهد افزایش تعداد فایل‌های «رهن کامل» هستیم بلکه فایل‌های با شرط «قابل تبدیل» نیز افزایش یافته است تا دست مستاجران برای انتخاب چگونگی پرداخت اجاره‎بها باز باشد.

وضعیت اجاره‎بها ملک در پاییز امسال

به گزارش مجله دلتا، حاکم شدن این وضعیت بر بازار اجاره‌بها، تحلیل‌هایی را در‎پی داشته است. برای نمونه روزنامه دنیای اقتصاد در تحلیل خود از این شرایط با گریز به نظر برخی از مشاوران املاک آورده است: «با افزایش ناگهانی رقم اجاره‌بها در اوایل امسال، تقاضا برای اجاره آپارتمان‌های کوچک و میان‌متراژ در بازار املاک اجاره ای افزایش یافته است.»

بنا بر تحلیل این رسانه، به تدریج از تقاضای اجاره آپارتمان‌های ۸۰ تا ۱۲۰ مترمربعی کمی کاسته شده است. توجیهی که در پی بروز این وضعیت اعلام شده این است که: «به دلیل جهش اجاره‌بها خانواده‌های مستاجری که پیش از این خانه‌های با متراژ بیش از ۸۰ مترمربع را برای سکونت انتخاب می‌کردند، اکنون ناگزیر به خانه‌های زیر ۸۰ مترمربع روی آورده‌اند.»

نکته‎ای دیگر که در این تحلیل آمده، وضعیت اجاره خانه‌های میان‌متراژ است؛ خانه‌هایی که متقاضیان آن بیشتر زوج‌های جوان هستند.در هفته‌های اخیر به سبب تقارن با ایام محرم و توقف برگزاری مراسم ازدواج تا پایان ماه صفر، خانه‌های میان‌متراژ یک خوابه تقریبا در بازار اجاره‌بها رسوب کرده است.

بنابراین با توجه به ارزیابی که این رسانه از وضعیت بازار اجاره‌بهای پاییز داشته است، این مسئله برداشت می‌شود که در مجموع موجران تا حدودی انعطاف را در نظر گرفته‌اند به گونه‌ای که تاکید و تعیین می‌کنند که دست‎کم اجاره‌بهای دریافتی چه رقمی خواهد بود و تا چه اندازه از بهای کل ارزش اجاره ملک را به شکل ودیعه دریافت خواهند کرد.

اما در  شرایط اقتصادی کنونی نکته قابل توجه که به طورکلی بر بازار و به صورت خاص بر بازار ملک و اجاره تاثیر می‌گذارد، بازار ارز، طلا و نرخ سود سپرده‌های بانکی است. در این باره خبرگزاری قدس آنلاین در مطلبی به تحلیل این مورد پرداخته و مدعی شده است که بازار مسکن پاییزی با رکود و کاهش نیافتن قیمت همراه است: «اگر در پاییز قیمت طلا و ارز به ثبات نسبی برسد و حفظ شود، بازار مسکن در زمستان نفسی خواهد کشید اما این فرضیه ضعیف به نظر می‌آید و این فرض قوی‌تر است که بازار مسکن با رکود تورمی به مسیر خود ادامه خواهد داد.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…