نرخ ارز بر بازار مسکن چه تاثیری می‎ گذارد؟

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه

مدیرکل دفتر برنامه‎ریزی و اقتصاد مسکن  وزارت راه و شهر‎سازی، درباره چندگانه بودن تاثیر نرخ ارز و کاهش یا افزایش آن بر بازار مسکن، گفت:کاهش قیمت‎ها، اثر مستقیم با انتظارات جامعه و جو روانی موجود دارد. یعنی زمانی که قیمت ارز کاهش می‎یابد ، انتظارات تورمی در بازار مسکن هم کم می‎شود.

به گزارش مجله دلتا به نقل از مهر، علی چگنی ادامه داد: از نظر علمی باید قیمت ارز به‎صورت معنادار و پایدار کاهش یابد تا این اتفاق بیفتد. تا امروز نیز این اتفاق تا اندازه ای روی داده که موجب شده قیمت‎ها در بازار مسکن تا حدی کاهش یابد.

دوگانگی تاثیر نرخ ارز بر بازار مسکن

وی هزینه ساخت را دومین عامل تاثیر کاهش نرخ ارز بر بازار مسکن دانست و تاکید کرد: هزینه ساخت‎و‎ساز نیز وابسته به نهاده‎های ساختمانی است که بخشی از این نهاده‎ها، وارداتی است یا اینکه بخشی از مواد اولیه تولید این مصالح در داخل، از محل واردات تأمین می‎شود. در هر دو صورت به‎طور مستقیم، از قیمت تمام شده ساخت‎و‎ساز تاثیر می‎گیرد،  زیرا کم شدن  قیمت ارز باعث کاهش قیمت مصالح و ابزارهای موردنیاز برای ساخت مسکن از قبیل آسانسور خواهد بود.

وی در پاسخ به این پرسش که چگونه کاهش نرخ ارز می‎تواند منجر به افزایش قیمت در بازار مسکن شود، گفت: وقتی نرخ ارزکاهش یابد، کسانی که سرمایه شان را با هدف سود، وارد بازار ارز کرده‎اند، از این بازار خارج شده و به سمت بازار مسکن می‎روند. این امر موجب می‎شود تا سرمایه ها به بازار مسکن وارد شده و در نتیجه تقاضای مسکن افزایش یافته و منجر به رشد قیمت می‎شود.

او با اشاره به روند کاهش تقاضای مسکن در شهریورماه (نسبت به ماه گذشته ) افزود: آمار نشان می‎دهد هم اکنون تعداد متقاضیان ورود به بازار مسکن چندان  بیشتر نشده و  متقاضیانی که از طریق بازار ارز وارد بازار مسکن شده اند، بیشتر غیر مصرفی هستند که برای سرمایه گذاری وارد این بازار می‎شوند.

این مقام مسئول، درباره گمانه‎های کاهش ۲۵ درصدی قیمت مسکن در بهمن‎ماه امسال، گفت:  ممکن است تورم تا پایان سال تا حدی افزایش یابد، اما اگر قیمت مسکن قیمت‎های کنونی باشد و این ثبات قیمت مسکن را بر تورم عمومی تقسیم کنیم، نتیجه می‎گیریم که قیمت مسکن کاهش یافته است. مثل سال های گذشته که تورم عمومی روند افزایشی داشت، اما قیمت مسکن ثابت ماند و تقسیم ثبات قیمتی بر تورم عمومی، نشان دهنده آن بود که نرخ مسکن رشد منفی داشته است.

چگنی خاطرنشان کرد:  تا پایان امسال، قیمت مسکن بر اساس قیمت‎های کنونی تغییر محسوسی نخواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…