تاثیرات ایران بر مد و فشن غرب را می‌دانید؟

۵
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
چند سال قبل انقلاب نیز مجله ووگ عکسی از لارن هوتون و ماریسا بنرسون در اصفهان و پرسپولیس چاپ کرد.
تاثیرات ایران بر مد و فشن غرب

همانطور که مد و فشن ایران از غرب تاثیر می‌پذیرد، غرب نیز در طراحی‌ لباس‌هایش از ایران الهام می‌گیرد. اما کسی درباره تاثیرات ایران بر روی مد و فشن غرب صحبت نمی‌کند. مطلب امروز مجله دلتا درباره تاثیرات ایران بر مد و فشن غرب است، با ما همراه باشید.

تاثیرات ایران بر مد و فشن غرب

تاثیرات اخیر در کلکسیون‌ها

در سال‌های اخیر، طراحان غربی برای تولید کلکسیون‌ها از ایران الهام گرفته‌اند. برای مثال برند هرمس در سال ۲۰۱۳ کلکسیونی به نام تبریز را به نمایش گذاشت. برای طراحی این کلکسیون از مینیاتورهای ایرانی و فرش ایرانی الهام گرفته شده بود.

کلکسیون پاییز-تابستان ریکاردو تیسکی نیز از الگوها و طرح‌های ایرانی بر روی پیراهن‌های مخمل و گران‌قیمت خود استفاده کرده بود.

میسون مارتین مارجلا نیز به شکلی نوآورانه درطراحی‌هایش از تکه‌های فرش ایرانی استفاده و آن‌ها را با نایلون ترکیب کرد.

تاثیرات ایران بر مد و فشن غرب هرمس

ترمه ایرانی

اشاره به این کلکسیون‌ها فقط نشانه تاثیر ایران بر مد و فشن مدرن غربی نیست بلکه در گذشته نیز ایران نقش مهمی در فشن غرب ایفا می‌کرد. غرب همیشه تحت تاثیر زیبایی ‌شناسی ایرانی بوده است.

برای مثال در سال ۱۹۶۸ خانه مد اترو ایتالیا از طرح ترمه بر روی پارچه‌های کلکسیون خود استفاده کرد و استفاده از طرح ترمه کم کم در غرب رایج شد.

کفش پاشنه ‌بلند

به چند قرن عقب‌تر که برویم، به دوران طلایی حکومت صفویه (حکومت شاه عباس) می‌رسیم که ایران کفش پاشنه بلند را به اروپا معرفی کرد. اولین کشوری که این ترند را پذیرفت و به طور گسترده از کفش‌های پاشنه‌بلند استفاده کرد، فرانسه بود.

در قرن هجده که در تئاتر غرب از نمایشنامه‌های ایرانی مانند هزار و یک شب استفاده می‌شد، شخصیت‌های ایرانی همیشه پاشنه بلند می‌پوشیدند چون این کفش نماد زنان ایرانی بود.

تاثیرات ایران بر مد و فشن غرب کفش

پیژامه و توربان

برخی از الهاماتی که در حوزه فشن غرب به هند نسبت داده می‌شود نیز در اصل متعلق به ایران بوده است. در هنگام حکومت مغول‌ها در ایران (ایلخانان)، فرهنگ ایرانی که شامل نوع لباس پوشیدن نیز بود، وارد هند شد. در اواسط دهه ۱۹ میلادی که هند مستعمره بریتانیا شد، لباس‌های هندی‌ها نیز توجه بریتانیایی‌ها را به خود جلب کرد. در این برهه از زمان ، استفاده از شلوار پشمی (پیژامه) و توربان که در اصل متعلق به ایران بود، در غرب نیز رایج شد.

بیشتر بدانید: برای آشنایی بیشتر با مد و زیبایی “نکات شستن شال و روسری زمستانی” مطالعه کنید.

۵ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۳:۱۹ ب٫ظ

    چه باحاله ولی بگما غربیا تو این زمینه بی سلیقه عمل کردند این که می‌خوان الهام بگیرن مشکلی نیست ولی درست الهام بگیرن چون یکم لباساشون ناجوره تو این زمینه واقعا هنر نزد ایرانیان است و بس

    پاسخ

  2. ناشناس

    ۱۹ آذر ۱۳۹۹ در ۶:۱۱ ب٫ظ

  3. علی اکبری.

    ۱۹ آذر ۱۳۹۹ در ۲:۱۹ ق٫ظ

    عالیست

    پاسخ

    • salam

      ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۰:۰۸ ق٫ظ

    • ناشناس

      ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۰:۰۹ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کرم ضد چروک؛ اکسیر جوانی قرن 22

بالا رفتن سن، استفاده مداوم از لوازم‌آرایشی و هوای آلوده باعث چروک شدن پوست صورت می‌شوند. با استفاده روزانه از کرم ضد چروک می‌توان چروک‌‌ها را از بین برد و از ایجادشان جلوگیری کرد، همچنین خاصیت سفت کنندگی این کرم‌ از افتادگی ماهیچه و عضلات صورت جلوگیری می‌کند.

بیشتر ببینید در مد و زیبایی

همچنین بخوانید

نکاتی مهم برای آرایش چشم گود

آرایش چشم گود به شما کمک می‌کند زیبایی خاصی را به چهره خود بدهید. چشمان گود به چشمانی گفته…