رودخانه بزرگ سنگی در روسیه

۱
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
روسیه جاذبه‌های خاص، زیبا و منحصر به‌ فرد کم ندارد، حتی جاذبه‌های ساخت بشر.
رودخانه سنگی

رودخانه سنگی یا رودخانه بیگ استون در روسیه ، تجمعی بی‎نظم و آشفته از تخته سنگ‎هایی است که در ادامه‎ شیب کوه Taganay واقع در بخش جنوبی رشته کوه‎های اورال شکل گرفته است. رشته کوه‎های اورال در روسیه اروپا را از آسیا جدا می‎کنند و رودی به نام اورال وجود دارد که به دریای خزر می‎ریزد. در ادامه با مجله دلتا همراه باشید.

رودخانه سنگی کجاست؟

این رودخانه‎ سنگی در بخشی از استان چلیا بینکس (Chelyabinsk) روسیه قرار دارد. رودخانه‎ سنگی ۶ کیلومتر طول و به طور متوسط ۲۰۰ متر عرض دارد. عرض بخشی از آن ۷۰۰ متر است که عریض‎ترین بخش این رودخانه محسوب می‎شود.

رودخانه سنگی

بیگ استون چطور به وجود آمد؟

این باور وجود دارد که در ده هزار سال پیش، ریزش صخره‌ای بسیار بزرگ، بعد از آخرین انجماد اتفاق می‌افتد. در آن زمان، یخ‌ها سراسر کوه‌های Taganay را می‌پوشاند. در اثر حجم زیاد و بسیار سنگین یخ‌ها، قسمت بالای این کوه پودر شده و به میلیون‌ها تخته سنگ بزرگ تقسیم می‌شود. این تخته سنگ‌ها از بالای کوه به پایین سر می‌خورند و رودخانه سنگی بیگ استون را به وجود می‌آورند. به این پدیده، «رودخانه» گفته می‌شود چرا که دقیقا شبیه یک رودخانه است و هزاران سال است که به همین شکل باقی مانده است.

جریان سنگریزه

این رودخانه با بلوک‎های بزرگ کوارتزیت (ماسه سنگ سخت شده‎ی کوارتزى) اشغال شده است و در این ماسه، سنگ اونتورین (aventurine) یا سنگ دلربا (کوارتز شفاف داراى ذرات میکا و آهن که نمایی درخشان دارد) که وزن هرکدام از آن ها ۹ الی ۱۰ تن می‎شود، وجود دارد. هر سنگی که به زمین فرو رفته است به طور متوسط ۶ متر ضخامت (عمق) دارد.

یکی از جالب‎ترین موارد مربوط به این رودخانه‎ سنگی این است که هرکس نزدیک آن شود به وضوح می‌تواند صدای جریان آب را بشنود. دلیل ایجاد این صدا جریان‎ سنگ‎ ریزه‎هایی است که زیر این صخره‎های بزرگ وجود دارد.

رشته کوههای اورال

در خارج از روسیه و در کوه‌های ویتوشای بلغارستان، می‌توان نمونه‌ای نظیر بیگ استون پیدا کرد. یکی دیگر از رودخانه‌های سنگی، رودخانه سنگی ویتوشکا است که حدود ۳۰۰ متر عرض دارد. حتی رودخانه‌هایی با عرض‌های بسیار بیشتر اما طول کمتر هم در نقاط دیگر دنیا دیده شده‌اند.

یک نظر

  1. Chung Sesco

    ۱۹ آذر ۱۳۹۹ در ۸:۴۰ ق٫ظ

    i love this amazing post

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…