لکسینگتن، کشتی ارواحی که به موزه تبدیل شد!

۰
1
زمان مطالعه: 4 دقیقه
کشتی‌ها به خصوص آن‌هایی که به نحوی با جنگ در ارتباط بودند، مکانی ایده‌آلی برای وقوع پدیده‌های ماورایی هستند. مقصد گردشگری امروز ما یکی از آن‌ها است.
کشتی لکسینگتن

یو اس اس لکسینگتن که اغلب با نام مستعار روح آبی شناخته می‌شود، یک ناو هواپیمابر قدیمی است که در طول جنگ جهانی دوم برای حضور در نیروی دریایی ایالات متحده ساخته شد. در طول سال‌ها کشتی لکسینگتن هم مثل بسیاری از ناوهای جنگی دیگر بارها درگیر جنگ شده و در این میان هم صدمه دید و هم تعدادی از خدمه‌اش جان خود را از دست دادند. با مجله دلتا همراه باشید تا با رمز و رازهای این روح آبی آشنا شوید.

کشتی لکسینگتن

این روزها کشتی لکسینگتن تغییر کاربری داده و به عنوان موزه مشغول فعالیت است. اما به هر حال آن دوران پرالتهاب تاثیرات خود را روی وضعیت کشتی نهاده، به طوری که تعدادی از بازدیدکنندگان کشتی گزارش دادند که با چیزهایی عجیب و ماورایی روبرو شده و شنونده‌ صداهای مرموزی بودند.

هرچند نتیجه‌گیری نهایی چندان قاطعانه بیان نشده اما به هر حال این مسئله بین گردشگران و بازدیدکنندگان مورد توجه قرار گرفته و گروهی به خاطر تجربه‌ این وقایع عجیب به این کشتی سر می‌زنند.

روح آبی

ساخت کشتی

عملیات ساخت این کشتی برای نخستین بار در سال ۱۹۴۱ توسط کارخانه‌ کشتی‌سازی «بتلیهم استیل» در ایالت ماساچوست آغاز شد. سرانجام ساخت لکسینگتن در سال ۱۹۴۲ به اتمام رسیده و برای نخستین بار این کشتی در سال ۱۹۴۳  فعالیت خود را آغاز کرد.

لکسینگتن

چرا روح آبی ؟

نیروی دریایی ژاپن این کشتی را «روح» نامید، چرا که چندین بار گزارش غرق شدن آن داده شد، اما مجددا این کشتی ظاهر شده و به فعالیت خود ادامه داد. در آن زمان سعی بر این بوده که با استفاده از اشکال و رنگ‌آمیزی خاص کشتی‌ها را استتار کرده و آن‌ها را از دید دشمن پنهان کنند،. اما لکسینگتن خیلی سریع به نبرد ملحق شده و فرصتی برای استتار آن نبود، با این حال رنگ آبی تیره کشتی خود بهترین استتار برای این کشتی به شمار می‌رفت و همین امر باعث شد که خدمه کشتی آن را به صورت مستعار، روح آبی بنامند.

فعالیت کشتی

بعد از اتمام جنگ جهانی این کشتی به مرخصی رفته و مدتی از فعالیت کناره گرفت. اما بعد از مدرنیزه شدن، مجددا در اوایل دهه‌ ۱۹۵۰ فعالیت خود را از سر گرفته و به عنوان ناو جنگی مورد استفاده قرار گرفت. لکسینگتن بعدها باز هم تغییر کاربری داده و مجددا در کلاسی دیگر به فعالیت خود ادامه داد. باید گفت این کشتی بیشتر عمر خود، یعنی نزدیک سی سال را در سواحل شرقی سپری کرده است.

در نهایت در سال ۱۹۹۱ لکسینگتن بالاخره بعد از سال‌ها خدمات‌رسانی بازنشسته شد، کشتی‌ای که در میان هم‌رده‌های خود رکورددار بوده و بیش از هر کدام از آن‌ها فعالیت داشت. در این دوران بود که این کشتی جابه جا شده و در نهایت در تگزاس به عنوان موزه آغاز به کار کرد. در سال ۲۰۰۳ این کشتی به عنوان یک بنای تاریخی و ملی معرفی شده و از سوی دیگر به عنوان قدیمی‌ترین کشتی باقی مانده جهان از دوران جنگ جهانی دوم شناخته شد.

این روزها بازدیدکنندگان به تماشای این موزه‌ جنگی رفته و از خلال دیواره‌های فلزی و عرشه‌های متعدد آن، نگاهی به گذشته و تاریخی واقعی دارند که روزگاری بخشی از زندگی روزمره‌ این ناو و خدمه‌ آن بود.

موزه لکسینگتن

موزه لکسینگتن، خانه ارواح

یکی از اعضای تیم متخصصان پدیده‌های ماورایی می‌گوید اعضای تیم تحقیقاتی را در ابتدا به یکی از عرشه‌های کشتی برده است، جایی که یک هواپیمای ژاپنی پس از برخورد، منفجر شد. ظاهرا در جریان این انفجار ۵۰ تن کشته شدند.

دو نفر در راهروهایی در همان نزدیکی صداهای عجیبی را ثبت کردند که از بالای سرشان به گوش می‌رسید. این صداهای ضبط شده به دقت مورد آنالیز قرار گرفتند و در بررسی‌ها مشخص شد که روی نوار چیزی شبیه به سرفه کردن و نیز جیغ کشیدن ضبط شده است.

البته سرپرست تیم در این میان نظراتی متفاوت داشت. او معتقد بوده تمامی این مسائل ناشی از فضای بزرگ کشتی است و صداهایی هم که به گوش می‌رسند یا ناشی از وضعیت دیوارهای فلزی یا سر و صدای عرشه فوقانی است. اما تصاویر ضبط شده‌ دوربین‌ها دست کم در یک مورد، حضور شبحی نامشخص را ثبت کرده است که باز هم نمی‌توان به قطعیت در مورد آن اظهار نظر کرد.

موزه جنگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…