خواص معجزه آسای شاتره

۱۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
درمان عفونت‌های پوستی، قارچ‌های جلدی و اگزما، رفع ناراحتی‌های کبد و تصفیه خون از خواص شاتره است.
خواص شاتره

شاتره، از گیاهان دارویی که دارای خواص شفابخش و درمانی گسترده‌ای است. این گیاه، سرشار از مواد آنتی‌اکسیدان بوده و از مهم‌ترین خواص شاتره، محافظت از کبد است. در ادامه این مطلب از مجله دلتا درباره خواص شاتره صحبت خواهیم کرد.

برخی خواص دیگر این گیاه عبارتند از خاصیت صفرابر، اشتهاآور و تصفیه کننده خون، همچنین شاتره سرشار از انواع ویتامین‌ها به ویژه ویتامین ث است و از این رو برای درمان بیماری‌های پوستی استفاده از عرق شاتره بسیار مفید است.

در مورد مصرف شا‌تره در طول دوران بارداری و شیردهی اطلاعات متناقضی وجود دارد و بهتر است در این دوران مصرف نشود و در صورت لزوم مصرف با پزشک مشورت گردد.

فواید شاتره

خواص شاتره

  • از مهم‌ترین خواص شاتره، دفع سموم تجمع یافته در کبد و محافظت از کبد است، به این منظور می‌توان از عرق شاتره یا دم کرده آن روزی سه استکان همراه با آب مصرف نمود.
  • تقویت مزاج از دیگر خواص مفید این گیاه برای بدن بوده، برای تقویت مزاج یک هفته از دم ‎کرده شاتره استفاده نموده بعد از دو هفته استراحت، مجدداً یک هفته مصرف شود.
  • برای درمان تبخال نیز می‌توان از دم کرده شاتره استفاده کرد، به این منظور ۳۰ گرم از گیاه خشک شده را در ۵۰۰ سی‎سی آب جوشانده، تبخال را با آن شستشو دهید، همچنین برای رفع عفونت لثه، جوش‎ها و زخم دهان جوشانده شاه‎تره را مزمزه کنید.
  • دم‎کرده شا‎تره اشتهاآور است، همچنین از دم کرده این گیاه، برای درمان و معالجه بیماری یرقان می‌توان استفاده کرد.
  • استفاده از شاتره، برای تقویت معده و روده بسیار مفید است، به این منظور از مخلوط برگ شا‎تره با عسل و تمبر هندی استفاده نمایید.
  • یکی دیگر از خواص مفید شاتره، درمان کهیر است به این منظور توصیه می‌شود، شا‎تره و سدر را با ماست مخلوط کرده و بدن را با آن شستشو دهید، همچنین برای گزیدگی زنبور، استفاده از ضماد شاتره مفید است.

مضرات شاتره

  • این گیاه قابلیت کاهش فشار خون و نیز کاهش کلسترول خون را نیز دارا است.
  • برای تقویت چشم از سرمه برگ شا‎تره می‌توان استفاده کرد.
  • استفاده از عرق شاتره صبح و عصر، برای درمان ناراحتی‌های صفرا موثر است.
  • توصیه می‌شود خانم‎هایی که به سن یائسگی نرسیده‎اند ولی قاعدگی آن‎ها قطع شده است و دچار یائسگی زودرس شده‌اند، از دم‎کرده شا‎تره به مدت ۸ روز در ماه استفاده کنند.
  • التیام بواسیر از دیگر خواص شاتره است، به این منظور برگ شاتره را با برگ گردو مخلوط نموده، استفاده شود.
  • ترکیب کردن مقداری عرق شاتره با عرق کاسنی، باعث شفافیت و زیبایی پوست شده و تاثیر فوق‌العاده‌ای در از بین رفتن جوش‌های دوره بلوغ دارد.
  • به طورکلی گیاه شاتره را برطرف کننده امراض پوستی، جذام و برخی تومورهای سرطانی می‌دانند.

مضرات شاتره 

 گیاه شاتره با وجود خواص دارویی فراوان از دسته گیاهان سمی محسوب شده، بنابراین بایستی در مصرف آن احتیاط کرد، زیاده‌روی در مصرف این گیاه باعث فلج عضلات و دستگاه تنفس می‌شود. مقدار مجاز مصرف شاتره ۱۲ تا ۲۰ گرم است و برای تهیه جوشانده آن ۱۵۰ تا ۲۰۰ گرم کافی است. همچنین مصرف بیش از اندازه این گیاه برای ریه مضر است. بهتر است در زمان استفاده همراه با کاسنی که مصلح آن است، مصرف شود.

۱۰ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۹ دی ۱۴۰۱ در ۱۰:۵۷ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۴ دی ۱۳۹۹ در ۲:۲۹ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۹ آذر ۱۳۹۹ در ۱۱:۴۶ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۹ آذر ۱۳۹۹ در ۷:۵۰ ق٫ظ

  5. شهناز نقابتی

    ۲۸ آذر ۱۳۹۹ در ۱۰:۴۱ ق٫ظ

  6. Akhlaghi

    ۲۷ آذر ۱۳۹۹ در ۴:۱۴ ق٫ظ

  7. ناشناس

    ۲۶ آذر ۱۳۹۹ در ۳:۱۴ ب٫ظ

  8. ناشناس

    ۲۶ آذر ۱۳۹۹ در ۱۰:۴۷ ق٫ظ

  9. ناشناس

    ۲۶ آذر ۱۳۹۹ در ۱۰:۲۳ ق٫ظ

  10. ناشناس

    ۲۶ آذر ۱۳۹۹ در ۹:۴۰ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…