آتشفشانی با شعله های آبی رنگ

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
کوه‌های آتش‌فشان در همه جای دنیا وجود دارند. برخی از آن‌ها غیرفعال بوده و یادگاری از ویرانی‌های گذشته هستند و برخی دیگر هنوز فعال‌اند. برخی از این کوه‌ها در هرچند دهه تنها یک ‌بار فوران می‌کنند و برخی دیگر هرروز و هر شب مواد مذاب گداخته شده را از زمین خارج می‌کنند.
آتشفشان کاوا آیجن

برای یک عاشق علم زمین‌شناسی، تعداد آتش‌فشان‌های حیرت‌آور در این سیاره کم نیست و نمونه‌ای از آن‌ها آتش‌فشان کیلاویا در هاوایی، اتنا در ایتالیا و پیتون د لا فونیز در جزیره رئونیون است. بااین ‌وجود، تنها یک کوه آتش‌فشانی در دنیا وجود دارد که آتشی آبی‌رنگ از خود خارج می‌کند و دریاچه‌ی بسیار بزرگ اسیدی را در اطرافش تشکیل داده است و آن آتشفشان کاوا آیجن (Kawah Ijen) واقع در جاوا شرقی کشور اندونزی است. با مجله دلتا همراه باشید تا با این آتشفشان آشنا شوید.آتشفشان کاوا آیجن

شعله‌های آبی‌رنگ

آتشفشان کاوا آیجن با ارتفاعی برابر با ۲/۸ کیلومتر از سطح دریا و پوشش ۲۰ کیلومتر، یک کوه بسیار هیجان‌انگیز است. زمانی که شما یک کوه آتش‌فشانی فعال را تصور می‌کنید، به‌طورکلی به یک کوه بسیار بزرگ فکر می‌کنید که دود غلیظی را به سمت آسمان روانه می‌کند و گدازه‌ها و مواد مذاب قرمز رنگی از دهانه‌اش به اطراف می‌ریزد.
اما این ‌یک تصور کلی است که کاوا آیجن به دلیل منحصربه‌فرد بودنش آن را تغییر داده است. کوه آتش‌فشانی آیجن برخلاف بسیاری از آتش‌فشان‌ها از خود، گاز سولفوریک ساطع می‌کند که در زمان احتراق به رنگ آبی لاجوردی می‌سوزد. شعله‌های آیجن مانند تابلوهای نئون رنگ، پیچ‌وتاب خورده و می‌درخشند و در طول شب مواد مذاب آبی‌رنگ مانند آبشاری از اطراف این کوه به بیرون می‌ریزند که منظره بسیار زیبایی را تشکیل می‌دهند.
شعله‌های آبی‌رنگ

علم نهان در پس این جادو

زمانی که گازهای گوگردی از زیر سطح زمین با فشار فراوان به بیرون می‌آید، دمای این گاز به ۶۰۰ درجه سلسیوس می‌رسد. زمانی که این گاز با دمای بسیار بالا با هوا برخورد می‌کند، به ‌صورت بسیار زیبایی مشتعل می‌شود و انفجار لاجوردی ‌رنگی را ایجاد می‌کند که می‌تواند تا ارتفاع ۵ متر نیز برسد. برخی از این گازهای گوگردی منقبض‌شده و به گوگرد مایع تبدیل می‌شود که آزادانه مشتعل شده و به سمت پایین دهانه روانه می‌شوند. همین گازهای گوگردی منقبض‌شده با مواد مذاب آبی‌رنگ اشتباه گرفته می‌شوند.
انفجار لاجوردی ‌رنگ
آتشفشان کاوا آیجن حتی در زمان روز نیز زیبا است و بسیاری از افراد در کنار آن پرسه زده، عکاسی کرده و این پدیده زمین‌شناسی عجیب را کاوش می‌کنند. علاوه بر این، بزرگ‌ترین دریاچه هیدروکلریک اسید جهان نیز در کوه‌پایه آیجن قرار دارد و رنگ سبز روشن آن با زرق ‌و برق زیادی سوسو می‌زند و اطرافش با مواد مذاب کوه سنگفرش شده است. البته شرایط درون این آتش‌فشان چندان دوستانه نیست.
در حقیقت، بیشتر گردشگرها برای قادر بودن به تنفس هوای نیمه سمی آن از ماسک تنفسی استفاده می‌کنند که استفاده از آن برای به حداقل رساندن بوی تند اطراف بسیار پیشنهاد می‌شود.
اندونزی

این پدیده تا چه اندازه منحصربه‌فرد است؟

در طول تاریخ تعداد آتش‌فشان‌های با شعله آبی‌رنگ بسیار کم بوده‌اند. در ایتالیا، اسنادی از وجود آتش آبی‌رنگ در دامنه‌های جنوبی کوه وزوویوس دیده شده است. همچنین آتش‌فشانی با شعله‌های آبی‌رنگ در جزیره ولکانو در مدیترانه وجود داشته است.
زمانی هم که آتش، جنگل یلواستون را نابود کرد، گوگرد موجود در اطراف دریچه‌های هیدروترمال، ذوب شده و رودخانه‌های مشابهی را با آب آبی‌رنگ ایجاد کرد. اما در حال حاضر اگر می‌خواهید شعله‌های آبی‌رنگی که از دهانه‌ی یک کوه به بیرون می‌آیند را ببینید می‌بایست به آتشفشان کاوا آیجن بروید و گزینه‌ی دیگری ندارید.
شعله های آبی رنگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…