غار کرم‌های شب‌تاب، کهکشانی در دل کوه!

۱۱
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
یکی از عجایب دنیا را در کشور نیوزلند می‌توان مشاهده کرد؛ آسمانی درخشان و پرستاره در هزاران متر زیر زمین!
غار وایتومو گلوورم

غار وایتومو گلوورم که در شمال جزیره نیوزلند واقع شده و یکی از عجایب دنیا به شمار می‌رود، از غارهای زیبای جهان است که در آن شاهد پدیده‌ای بی‌همتا هستیم؛ وجود کرم‌های شب تابی که بر روی سنگ‌ها و صخره‌های غار جا خوش کرده‌اند و جلوه‌ای تماشایی به این مکان بخشیده‌اند. وجود آب روان در این غار، تصویری از حشرات شب تاب را بر روی سطح آب نیز به نمایش درآورده که بازدیدکنندگان را به وجد می‌آورد. با مجله گردشگری دلتا همراه باشید تا با این غار شگفت‌انگیز بیشتر آشنا شوید.

غار وایتومو گلوورم

غار وایتومو گلوورم منحصربه‌فرد که در زیر دهکده‌ای کوچک قرار دارد، دارای اکوسیستمی بی‌نظیر و قدمتی ۲ میلیون ساله است.

قایق سواری در غار

غار وایتومو در فاصله ۲ ساعت از شهر اوکلند واقع شده که البته ارزش پیمودن مسیر و تماشای محیطی دل‌انگیز را دارد. رنگ آبی این غار، آرامشی دلپذیر را به شما هدیه می‌کند و در این مکان از هرگونه اضطرابی به دور هستید. به طور کلی فضای داخلی غار وایتومو به گونه‌ای است که گویی شما را به دنیایی دیگر می‌برد.

کرم های درون غار

درخشش غار وایتومو گلوورم به دلیل وجود حشره‌ای به نام “Arachnocampa Luminosa” است که در لابه‌لای صخره‌ها و بر روی قندیل‌ها اسکان پیدا کرده‌اند و بعد از گذشت زمان مشخصی سر از تخم بیرون می‌آورند و به لارو تبدیل می‌شوند. این حشرات بیشترین زمان عمر خود را در میان کپسولی شفاف و براق می‌گذرانند. حیات ۱ ساله این موجودات در همان مکان ادامه می‌یابد تا از بین بروند زیرا آن‌ها توانایی مهاجرت به نقاط دیگر را ندارند.

مسیر پیاده روی غار

این حشرات همواره مشغول تماشای محیط کوچک اطراف خود هستند، غافل از اینکه جماعتی برای تماشای آن‌ها از کیلومترها دورتر راهی این منطقه شده‌اند. نور فضای داخلی غار تنها به واسطه این حشرات شب تاب تامین می‌گردد و در این مکان خبری از پروژکتور و چراغ‌های رنگارنگی که مصرف برق بالایی دارند، نیست. این کرم‌های شب تاب نر و ماده، از گونه‌های بومی کشور نیوزلند هستند که در اغلب مواقع از خود نور متصاعد می‌کنند؛ علاوه بر زیبایی بی حد و اندازه این کرم‌ها، عکاسی کردن از آن‌ها سختی‌های خاص خودش را دارد.

ستاره های غار

نخستین بار در سال ۱۸۸۷ تعدادی از اهالی دهکده مائوری که در نزدیکی غار وایتومو گلوورم سکونت داشتند، از روی کنجکاوی و البته تفریح تصمیم گرفتند وارد این غار شوند. آن‌ها تعدادی چراغ به همراه داشتند ولی وقتی وارد فضای بسیار تاریک غار شدند، چراغ‌هایشان کافی نبود. کمی جلوتر که رفتند آسمانی پرستاره را در مقابل خود دیدند، سپس سکوت همه جا را فرا گرفت و آن‌ها مبهوت فضای پیش رو بودند. بعد از گذشت دقایقی، با حالتی تعجب‌برانگیز غار را ترک کردند و به محض خروج از آن، پدیده نظاره شده را برای همگان شرح دادند.

بازدید از غار وایتومو

امروزه این مکان جادویی همه روزه میزبان گردشگران تورهای اروپایی می‌شود و درآمد خوبی از این راه برای نیوزلند به ارمغان آورده است. این درآمدها برای امور مختلفی همچون نگهداری، امنیت، تعمیر و بازسازی فضاهای داخلی غار مورد استفاده قرار می‌گیرد. توریست‌ها برای بازدید از این مکان زیبا، بعد از پرداخت هزینه، سوار بر قایق می‌شوند و از مسیر مشخصی به تماشای این آسمان زیرزمینی می‌پردازند.

وروردی غار

پیشنهاد مطالعه: مطلب ضحاک ماردوش در این قلعه به بند کشیده شد را مطالعه کنید.

۱۱ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۷ خرداد ۱۴۰۲ در ۱۱:۴۰ ب٫ظ

    خیلی جالب بود ممنون از زحماتتون بانو

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ در ۱۲:۱۵ ب٫ظ

      ممنون از حضور شما

      پاسخ

  2. عاطفه

    ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ در ۶:۰۳ ق٫ظ

    چقدر زیبا وشگفت انگیز بود مرسی از شما گلبانووووو بخاطر جمع آوری این اطلاعات عالی ومتنوع 🙏

    پاسخ

    • زینب پروانه

      ۲۰ خرداد ۱۴۰۲ در ۹:۰۰ ق٫ظ

      ممنون از همراهی شما بانو

      پاسخ

    • ناشناس

      ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ در ۱۰:۲۷ ب٫ظ

      بنام خداوند زیبا پسند که تمام خوبی ها و زیبایی ها را آفرید

      پاسخ

  3. ناشناس

    ۱۴ بهمن ۱۳۹۹ در ۵:۳۳ ب٫ظ

    • ناشناس

      ۱۰ مرداد ۱۴۰۲ در ۱۰:۲۵ ب٫ظ

      فوق العاده زیباست

      پاسخ

  4. ناشناس

    ۱۱ دی ۱۳۹۹ در ۰:۰۰ ق٫ظ

  5. ناشناس

    ۸ دی ۱۳۹۹ در ۲:۴۲ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۸ دی ۱۳۹۹ در ۲:۴۲ ب٫ظ

    • امیدیاری

      ۱۸ خرداد ۱۴۰۲ در ۵:۱۸ ب٫ظ

      بنام حق، خدای بخشایشگر مهربان . که جاویدان است و مهرش بی کران. جز آستان تواءم در جهان ، پناهی نیست . ادب نشانه ترس نیست. درود یر دلتا و شما خوبان گرامی که به ما معلومات و آگاهی ذی قیمتی را می دهید . ما هوادارن و دوستاران دلتا همواره و مستمر سپاسگذار و قدردان تونیم و اگر بعضی ها قدر دانی نعمی کنن شما به بزرگی و روح بلندتون ببخشد. ضمنا” پیام های بدون متن را منعکس نع فرمائید . با تشکری زیاد . ۲۰ ن

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…