حقوق زن در طلاق توافقی

۱۳
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
همان‌طور که قانون، ازدواج را محترم شمرده و برای نظم بخشیدن به آن قواعدی وضع کرده است، طلاق را نیز یک راه‌حل برای اختلافات و مشکلات جدی در نظر گرفته است.
حقوق زن در طلاق توافقی

قبل از طلاق توافقی زوجین باید درمورد همه مسائل و امور مشترک زندگی، اعم از مالی و غیرمالی به توافق برسند. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی حقوق زن در طلاق توافقی می‌پردازیم.

انواع حقوق زن در طلاق توافقی

نفقه

براساس ماده ۱۱۰۷ نفقه عبارت است از همه نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن از قبیل مسکن و البسه، غذا، اثاث منزل و هزینه‌های درمانی و بهداشتی و خادم در صورت عادت یا احتیاج. بر همین اساس میزان نفقه همه زنان یکسان نیست و با توجه به شرایط زندگی و عرف تعیین می‌شود.

در خصوص نفقه ممکن است، زوجین چند سال زندگی مشترک داشته باشند اما زن هیچ وقت نفقه دریافت نکرده باشد، در این حالت زن می‌تواند نفقه این چند سال را درخواست کند.

مهریه

یکی دیگر از مواردی که به زن تعلق می‌گیرد مهریه است. مهریه دو نوع عندالمطالبه و عندالاستطاعه دارد. در نوع اول زن می‌تواند هر زمان مهریه را درخواست کند و مرد موظف به پرداخت آن است اما در مورد دوم در صورتی مرد موظف به پرداخت است که استطاعت مالی داشته باشد. پرداخت کامل یا جزئی از مهریه و یا حتی عدم پرداخت مهریه کاملا وابسته به توافق زن و مرد است.

ممکن است طرفین توافق کنند که مقداری از مهریه به‌صورت یک‌جا یا اقساط به زن پرداخت شود. با این حال عموما در طلاق توافقی زنان موفق نمی‌شوند به‌طور کامل مهریه را دریافت کنند، چرا که مرد خواهان بخشش مهریه در ازای طلاق می‌شود و در نتیجه گاهی زن مجبور می‌شود برای طلاق از مهریه خود بگذرد.

حقوق زن در طلاق

حضانت و نگهداری از فرزندان

بر طبق قانون، نگهداری پسر و دختر تا سن ۷ سالگی با مادر است. پسر از ۷ تا ۱۵ سالگی، نزد پدر نگهداری می‌شود و اگر دختر باشد از ۷ تا ۹ سالگی، نگهداری او با پدر است. بعد از این‌که دختر به سن ۹ سالگی رسید و یا پسر به سن ۱۵ سالگی رسید، خودشان می‌توانند انتخاب کنند که با پدر زندگی کنند یا مادر.

نفقه فرزندان

نفقه فرزندان برعهده مرد است و زن تکلیفی در این مورد ندارد. پدر موظف به پرداخت نفقه است. در مورد نفقه فرزندان، پسر تا سن ۱۸ سالگی و پس از آن تا زمانی‌که کاری نداشته باشد و دختر هم تا زمانی که مجرد است، به شرط این‌که کاری نداشته باشد، می‌توانند از پدر نفقه دریافت کنند.

اجرت‌المثل

اجرت‌المثل، مزدی است که زن بابت کارهایی که در منزل انجام می‌دهد دریافت می‌کند. طرفین باید در این باره در طلاق توافقی تصمیم بگیرند.

اجرت‌المثل معمولا در مواردی تعیین می‌شود که درخواست طلاق از سوی مرد باشد. بنابراین در طلاق توافقی اگر در توافق‌نامه  مطلبی در این باره نوشته نشده باشد قاضی می‌تواند رای را صادر کند.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب آیا می‌توان حق طلاق را باطل کرد؟ را مطالعه کنید.

۱۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ در ۶:۵۶ ب٫ظ

  2. بشری زعیمیان

    ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ در ۷:۲۹ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲ بهمن ۱۳۹۹ در ۳:۴۱ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۲ آذر ۱۳۹۹ در ۸:۲۹ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۲۲ آذر ۱۳۹۹ در ۲:۴۴ ق٫ظ

  6. ناشناس

    ۲۰ آذر ۱۳۹۹ در ۹:۵۳ ق٫ظ

  7. ناشناس

    ۲۰ آذر ۱۳۹۹ در ۶:۱۴ ق٫ظ

  8. ناشناس

    ۲۰ آذر ۱۳۹۹ در ۱:۳۱ ق٫ظ

  9. ناشناس

    ۲۰ آذر ۱۳۹۹ در ۱:۳۰ ق٫ظ

  10. ناشناس

    ۱۹ آذر ۱۳۹۹ در ۹:۴۸ ب٫ظ

  11. ناشناس

    ۱۹ آذر ۱۳۹۹ در ۸:۱۵ ب٫ظ

  12. ناشناس

    ۱۹ آذر ۱۳۹۹ در ۷:۱۵ ب٫ظ

  13. ناشناس

    ۱۹ آذر ۱۳۹۹ در ۶:۰۱ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …