خانه نویسنده های معروف جهان

۰
1
زمان مطالعه: 4 دقیقه
آشنایی با خانه نویسنده های معروف ، زمینه اندیشیدن در باب دنیای فکری نویسنده را برای علاقه‎مندان به ادبیات، آماده می‎کند.

خانه نویسنده های معروف جهان می‎تواند برای علاقه‎مندان کتاب و ادبیات بسیار جالب باشد. این‎که بدانیم صادق هدایت یا ویکتور هوگو  یا ویلیام شکسپیر در چه فضایی می‎زیسته‎اند، یا معماری خانه‎های شان چگونه بوده است، همواره موجب لذت خاطر دوستداران ادبیات خواهد بود.

آشنایی با خانه نویسنده های معروف ، زمینه اندیشیدن در باب دنیای فکری نویسنده را آماده می‎کند. این علاقه‎مندی را می‎توان از تعداد بازدید از خانه نویسنده های معروف که بیشتر آن‎ها  به موزه تبدیل شده‌اند، فهمید.

heda1 خانه نویسنده های معروف جهان

 خانه صادق هدایت؛ ایران

 خانه صادق هدایت  در شهر تهران، خیابان سعدی، بالاتر از خیابان منوچهری، ضلع جنوب غربی بیمارستان امیر اعلم، خیابان شهید تقوی (خیابان هدایت) پلاک ۳، کنار خانه سفیر کبیر دانمارک واقع شده است.

 صادق هدایت  (زادهٔ ۲۸ بهمن ۱۲۸۱ – درگذشتهٔ ۱۹ فروردین ۱۳۳۰) داستان‌نویس، مترجم و روشنفکر ایرانی بود. او را همراهِ محمدعلی جمال‌زاده و بزرگ علوی و صادق چوبک یکی از پدران داستان‌نویسی نوین ایرانی می‌دانند. بسیاری از پژوهشگران، رمانِ بوف کور او را مشهورترین و درخشان‌ترین اثر ادبیات داستانی معاصر ایران دانسته‌اند.

دوستداران این نویسنده و متفکر امید دارند تا در نزدیک‌ترین زمان، خانه نویسنده و روشنفکر برجسته تبدیل به موزه‌ شود و علاقه‎مندان بتوانند از این میراث ملی بازدید کنند.

خانه هوگو

خانه ویکتور هوگو؛ فرانسه

خانه هوگو که در میدان وُژ قرار دارد، در سال ۱۹۰۳ به لطف پل موریس، یکی از دوستان این نویسنده به موزه تبدیل شد. در این موزه، در سه بخش قبل از تبعید، دوران تبعید و پس از تبعید، مبلمان، نقاشی‌ها، عکس‌ها، دست‌نویس‌ها، نسخه‌هایی از کتاب‌های هوگو و همچنین نمونه‌هایی از آثار هنرمندان معاصر این نویسنده به نمایش گذاشته شده است.
غیر از این خانه، برخی دیگر از مکان‌های اقامت ویکتور هوگو، به ویژه محل تولدش در شهر بُزانسون به موزه تبدیل شده است. هوگو می‎گوید:

«برایت آرزو می‎کنم که عاشق شوى . و اگر عاشقی، کسى هم به تو عشق بورزد. و اگر این‎گونه نیست، تنهایی‎ات کوتاه باشد. و پس از تنهایی‎ات، از کسى نفرت نیابى. آرزومندم  این‎گونه پیش نیاید.»

Shakespeare1 خانه نویسنده های معروف جهان

خانه ویلیام شکسپیر؛ انگلیس

شکسپیر آن اندیشمند و نویسنده بزرگ است که گفته: «اگر کسی را دوست داری رهایش کن، اگر سوی تو برگشت از آن توست و اگر برنگشت، از اول برای تو نبوده.»

او در این خانه متولد شده و دوران کودکی خود را با خانواده در این خانه گذرانده است.  ویلیام شکسپیر (زاده ۱۵۶۴ – درگذشته ۱۶۱۶) شاعر و نمایشنامه‌نویسی است  که بسیاری وی را بزرگ‌ترین نویسنده در زبان انگلیسی دانسته‌اند. «سخن سرای آون» (به انگلیسیBard of Avon) لقبی است که به سبب محل تولدش در آون واقع در استراتفورد انگلیس به وی داده‌اند.

بازدیدکنندگان می‌توانند با دیدن اتاق نشیمن، سالن و اتاق خواب‌ها سبک معماری سال ۱۵۷۴ را درک و در باغچه این خانه گیاهانی را از نزدیک تماشا کنند که شکسپیر در نمایشنامه‌های خود از آن‌ها سخن گفته است.

او پس از ازدواج نیز به مدت پنج سال در این خانه می‎زیسته است. بعد از مرگ ویلیام شکسپیر، سوزانا؛ بزرگ‎ترین دخترش، این خانه را به ارث برد. این خانه ۲۵۰ سال است که پذیرای بازدیدکنندگان است. آدرس: Henley Street, Stratford-upon-Avon, CV37 6QW

به یاد او و با جمله ای از او خانه شکسپیر را ترک می‎کنیم: «ظرف که خالی باشد صدای بیشتری دارد.»

خانه همینگوی

خانه ارنست همینگوی؛ آمریکا

بسیاری از مردم موزه‌خانه همینگوی را با گربه‌های شش‌هفت انگشتی معروفی که از نسل گربه‌های همینگوی هستند و هنوز هم در این خانه زندگی می‌کنند، می‎شناسند. خانه‌ او  در کی‌وست فلوریدا که زمانی محل زندگی این نویسنده پرآوازه آمریکایی بود، سال ۱۹۶۸ وارد فهرست ثبت ملی مکان های تاریخی آمریکا شد. همینگوی بین سال‌های ۱۹۳۱ تا ۱۹۳۹ در این خانه زندگی می‎کرد و تا زمان مرگ این خانه را نگه داشت.

 معماری خانه همینگوی به سبک دوران مستعمراتی اسپانیا است. این خانه تماشایی در سال ۱۸۵۱ ساخته شده است و در سال ۱۹۳۱ به محل زندگی  همینگوی، نویسنده برجسته آمریکایی تبدیل شد.

یکی از  بهترین دیدنی‎های خانه او، محوطه بیرونی و استخر خانه است که بین سال‌های ۱۹۳۷ و ۱۹۳۸، ساخته شد و ۲۰ هزار دلار برای همینگوی خرج برداشت. می‎گویند پس از تمام شدن مراحل ساخت، همینگوی سکه‌‌ای یک پنی را از جیب خود درآورد و در  سیمان خیس فشار داد و به شوخی گفت: «بگیر! این هم آخرین پنی از دارایی‌ام!». گردشگران در بازدید از خانه موزه می‌توانند آن سکه یک پنی مشهور را  که در یک سنگ‌لوح در انتهای شمالی استخر قرار گرفته، ببینند.

 مقاله خانه نویسنده های معروف را با سخنی ارزشمند از همینگوی به پایان می‎بریم: «نیازی نیست انسان‎ها را امتحان کنید، کمی صبر کنید، خودشان امتحان‎شان را پس می‎دهند.»

برای خواندن مطالب گوناگون، از  مجله دلتا دیدن کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…