لفور، جنگلی با ۴۰ میلیون سال قدمت

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
لفور، یکی از جنگل‌های ۴۰ میلیون ساله استان مازندران است! از جمله دلایلی که باعث شده لفور بسیار معروف شود این است که رودها و آبشارهایی که از بین پیچ و خم‌های این جنگل می‌گذرد، باعث زندگی دوباره این جنگل شده‌ است.
جنگل لفور

امروز می‌خواهیم برای شما کاملا مشخص کنیم که جنگل لفور و دهستان آن کجاست. همچنین ویژگی‌های طبیعی و جغرافیایی این منطقه، مسیر دسترسی به جنگل، امکانات تفریحی و خیلی از دیگر نکات را برای شما بازگو نماییم. با مجله دلتا همراه باشید. جنگل لفور

جنگل ۴۰ میلیون ساله لفور کجاست؟!

مطمئنا تا به الان برایتان این سوال پیش آمده که چرا عمر این جنگل‌ها را ۴۰ میلیون سال می‌گوییم اما بگذارید اول از همه به این سوال پاسخ دهیم که جنگل لفور کجاست و بعد از آن به سراغ راز سن و سال این جنگل‌ها می‌رویم! مجموعه جنگلی لفور یکی از مناطق سرسبز و غنی در سوادکوه مازندران و در قسمت شمالی این شهرستان است. پر رنگ‌ترین ویژگی این جنگل، رودها و چشمه‌هایی است که از آن جاری شده و باعث سرسبزی و ادامه زندگی این جنگل‌ها پس از گذشت میلیون‌ها سال شده است. برخی از این چشمه‌ها از درون زمین بر روی آن راه پیدا کرده و جاری شده‌اند و این خود یکی از ویژگی‌های این جنگل سرسبز و زیباست.

جنگل ۴۰ میلیون ساله لفور

جنگل‌های هیرکانی، کلید معمای قدمت منطقه جنگلی لفور!

و اما می‌رسیم به پاسخ این سوال که قضیه ۴۰ میلیون سالگی این جنگل چیست؟ این منطقه جنگلی بسیار خوش آب و هوا که آن را به عنوان لفور می‌شناسیم؛ بخشی مهم از منطقه‌ای موسوم به جنگل‌های هیرکانی (Caspian Hyrcanian mixed forests) است. جنگل‌های هیرکانی از حوزه دریای خزر یعنی از کشور آذربایجان تا نواحی شمالی ایران کشیده شده‌اند. قدمت این جنگل‌ها ۴۰ میلیون سال است و این بدان معنا است که می‌توانید مقصد آخر هفته خود را برای رفتن به جایی تنظیم کنید که میلیون‌ها سال قدمت دارد.

جنگل های هیرکانی

جنگل لفور خود به عنوان یک نمایشگاه غنی در زمینه نمایش عمومی و آزاد بیش از ۸۰ نوع گونه گیاهی، یکی از باارزش‌ترین مناطق طبیعی ایران است. به هر حال این جنگل در اطراف مرکز دهستان و در اطراف سد قرار گرفته و در اطراف آن روستاهای بسیار زیادی شکل گرفته است.

مازندران

دهستان لفور و مجموعه روستاهای آن کجا هستند؟

دهستان لفور از مجموعه مناطق سوادکوه است در اطراف جنگلی به همین نام به وجود آمده و دارای ۲۹ روستا و آبادی مختلف است. مساحت این دهستان به علاوه جنگل‌های اطرافش برابر با ۸ هزار هکتار است. این دهستان دارای آثار تاریخی کشف شده باستانی و بسیار قدیمی با قدمتی به اندازه عصر آهن است. وسایلی که کشف شده‌اند شامل خمره مواد غذایی، زیرسازی‌های خانه‌های سنگی، قالب‌های سنگی و برخی دیگر می‌باشند.

سواد کوه

گشت و گذاری در جاذبه های جنگل لفور

راه پیمایی ۲ الی ۳ ساعته در منطقه لفور تنها به دیدن گونه‌های گیاهی مختلفی همچون درختان ازگیل، لیلکی، راش، انجیلی و یا بسیاری از دیگر گونه‌های نایاب و لذت بردن از محیط اطراف خلاصه نمی‌شود و این منطقه برای خودش جاذبه‌های دیدنی زیادی دارد که ما بهترین آن‌ها را به شما معرفی خواهیم کرد.

استراحتگاهی سرسبز، پارک گرو

امامزاده گزو، مکانی مقدس برای محلی‌ها

سد البرز، مکانی جذاب برای گردشگران

سد البرز

آبشار گزو

آبشار گزو

بهترین سازه‌ی راه آهن ایران، پل ورسک

پل ورسک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…