ژن حیوان دوستی؛ دلیل علاقه ما به حیوانات خانگی

۸
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
تحقیقات جدید نشان می‌دهند که محبوبیت حیوانات خانگی همچون سگ‌ها، گربه‌ها و خوک‌های مینیاتوری، مورد تازه‌ای نیست.
حیوانات خانگی

اغلب تصور می‌شود که حیوانات خانگی از تأثیرات فرهنگ دنیای غرب هستند؛ اما به نظر می‌رسد نگهداری از حیوانات ریشه در جوامع گذشته داشته باشد.حدود نیمی از خانواده‌ها در انگلستان یک نوع حیوان خانگی دارند؛ تقریبا ۱۰ میلیون خانواده انگلیسی دارای سگ هستند و نیمی دیگر در خانه گربه نگه می‌دارند. حیوانات خانگی هزینه و زمان می‌برند؛ اما بحران مالی سال ۲۰۰۸، تقریبا هیچ تأثیری بر هزینه‌های حیوانات خانگی نداشت و این موضوع نشان می‌دهد که نگهداری حیوانات خانگی یک سرگرمی لوکس و هزینه‌ی اضافه محسوب نمی‌شود و این حیوانات به بخش جدایی‌ناپذیری از خانواده تبدیل شده‌اند.

با این حال برخی افراد شدیدا به حیوانات خانگی علاقمندند و بسیاری هم علاقه چندانی به آن‌ها ندارند. به نظر می‌رسد تمایل ما انسان‌ها برای همزیستی با حیوانات به ده‌ها هزار سال پیش بازمی‌گردد و نقش مهمی در تکامل ما ایفا کرده است.  در ادامه این مطلب از مجله دلتا درباره پاسخ ژنتیک برای این سؤال می‌خوانید که: چرا برخی به حیوانات علاقه دارند و برخی خیر؟

ژن حیوان دوستی؛ دلیل علاقه ما به حیوانات خانگی

مزایای سلامتی نگهداری از حیوانات خانگی

در سال‌های اخیر، توجه زیادی به مزایای سلامتی نگهداری از سگ (یا احتمالا گربه) شده است که می‌تواند سلامت صاحب خود را به روش‌های مختلفی از جمله کاهش خطر بیماری‌های قلبی، مقابله با تنهایی و کاهش افسردگی و علائم افسردگی و زوال عقل در پی داشته باشد.

اما در این مورد، دو مسئله وجود دارد. ابتدا، اینکه تحقیقات مشابهی نشان می‌دهند که حیوانات خانگی هیچ تأثیری یا حداقل هیچ تأثیر منفی روی سلامتی فرد ندارند. دوم اینکه صاحبان حیوانات خانگی، نسبت به افرادی که از حیوانات نگهداری نمی‌کنند، عمر طولانی‌تری ندارند. اما با این وجود و حتی اگر این ادعاها درست باشند، بازهم این مزایای سلامتی تنها در مورد شهروندان امروزی می‌تواند صدق کند؛ نه در مورد اجداد شکارچی کوچ‌نشین ما. بنابراین نمی‌توان این را دلیل نگهداری انسان‌ها از حیوانات تلقی کرد.

 تمایل به نگهداری از حیوانات در خانه‌های ما به‌حدی گسترده شده است که می‌توان به آن به‌عنوان یک ویژگی عمومی ماهیت انسانی توجه کرد. اما در همه‌ی جوامع، نگهداری از حیوانات مرسوم نبوده است. حتی در جوامع غربی هم افراد زیادی هستند که حس خاصی به حیوانات (خانگی و حیوانات اهلی) ندارند.

عادت نگهداری از حیوانات اغلب در خانواده‌ها اتفاق می‌افتد؛ در واقع این فرزندان هستند که به تقلید از والدینشان از حیوانات نگهداری می‌کنند. اما تحقیقات جدید نشان می‌دهند که در این مورد یک ژن مرتبط به حیوان‌دوستی وجود دارد. اما با این وجود، برخی افراد علاقه‌ی کمتری به حیوانات دارند. بنابراین ژن‌های مرتبط به حیوانات می‌تواند منحصر به انسان‌ها باشد؛ اما این ژن‌ها عمومی نیستند. در واقع گفته می‌شود که در گذشته برخی جوامع و افراد دارای چنین رابطه‌ی غریزی با حیوانات بوده‌اند.

ژن‌های بسیار مشابهی برخی انسان‌ها را به نگهداری اولین سگ‌ها و گربه‌ها واداشته است. این ژن، احتمالا در بین کشاورزان اولیه گسترش یافته است؛ گروه‌هایی که حس همدلی با حیوانات داشتند و رفتارهای حیوانی را به‌خوبی درک می‌کردند چرا که نمی‌توانستند تنها به شکار حیوانات برای تغذیه خود متکی باشند. اما چرا همه انسان‌ها چنین احساسی ندارند؟

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطلب «ماهی لانگ فیش بدون آب زنده می‌مانند» را بخوانید.

۸ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۸ دی ۱۳۹۹ در ۶:۵۸ ب٫ظ

    من فقط گربه دوس ندارم،که با کانال گربه تو تلگرام،یواش یواش دارم،علاقه مند.میشم.به گربه

    پاسخ

  2. ناشناس

    ۱۸ دی ۱۳۹۹ در ۱:۱۳ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۰ آذر ۱۳۹۹ در ۷:۲۵ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۰ آذر ۱۳۹۹ در ۷:۲۵ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۲۰ آذر ۱۳۹۹ در ۷:۲۵ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۱۸ آذر ۱۳۹۹ در ۳:۳۸ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۱۷ آذر ۱۳۹۹ در ۱:۴۲ ق٫ظ

  8. ناشناس

    ۱۵ آذر ۱۳۹۹ در ۵:۵۱ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…