همه چیز در مورد سکته قلبی – ۱

۰
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه

از کجا بفهمیم قلب‌مان در خطر است؟

سلامت قلب شوخی‌بردار نیست. ممکن است خیلی اوقات یاد این پمپ اصلی داخل بدنمان نباشیم اما کافی است استرس داشته باشیم یا فعالیت سنگین انجام دهیم یا عاشق شویم که این عضو مهم خودش را با تاپ‌تاپ شدید به رخ ما بکشد.

به گزارش مجله دلتا، تقریباً همه انسان‌ها قلب را همراه مغز مهم‌ترین عضو بدن می‌دانند و طبیعی است که به سلامت آن‌هم اهمیت بدهند. برای همین وقت بگذارید و این مطلب را بخوانید.

مشکل کجاست؟

کار رساندن اکسیژن و مواد غذایی به همه سلول‌ها و بافت‌ها و اعضای بدن با رگ‌ها است و هر عضو و ارگانی سیستم عروقی خودش را دارد که خون پمپ شده از قلب را به آن‌ها می‌رساند. قلب هم همین‎طور است و برای اینکه کارش را درست انجام دهد رگ‌های کرونر (خون‌رسان به قلب) بخشی از خون پمپ شده توسط قلب را به ماهیچه قلب می‌رسانند تا اکسیژن تازه و مواد غذایی به آن برسد.

همه چیز در مورد سکته قلبی

سکته قلبی به سبب انسداد در رگ‌های خونی خود قلب اتفاق می‌افتد. وقتی انسداد در رگ‌های اصلی اتفاق بیفتد خون‌رسانی قلب دچار مشکل می‌شود و وقتی مشکل خیلی شدید یا خیلی ناگهانی باشد سکته قلبی روی می‎دهد که در واقع مرگ بخشی از سلول‌های عضلانی قلب است. سکته قلبی بسته به میزان ناحیه آسیب دیده علائم شدیدتر یا خفیف‌تری نشان خواهد داد.افزون بر تجمع پلاک‌ها، حمله‌ی قلبی در مواقعی به دلیل اسپاسم رگ‌های قلبی و نرسیدن خون به قلب رخ می‌دهد.

حمله‌ی قلبی خیلی جدی است

سکته قلبی ممکن است خیلی غافلگیر‌کننده باشد. تقریبا اکثر افراد می‌دانند علائم اصلی سکته قلبی چیست، اما مشکل مهم این‎جا است که اکثر افراد در مواجهه با یک سکته قلبی به کندی متوجه اتفاقی که دارد می‌افتد، می‌شوند. خیلی از افراد ممکن است فکر کنند دچار یک مشکل گوارشی یا عوارض استرس و … شده‌اند و موضوع را جدی نگیرند.

عوامل خطر

عوامل خطر حمله قلبی عبارتند از:

سن: مردان بالای ۴۵ سال و زنان بالای ۵۵ سال بیشتر احتمال دارد که حمله قلبی را تجربه کنند.

مصرف سیگار و تنباکو: این شامل سیگار کشیدن، استفاده از قلیان و در معرض دراز مدت قرار گرفتن در برابر دود سیگار دیگران  است.

فشارخون بالا: با گذشت زمان، فشارخون بالا می‌تواند باعث آسیب رساندن به قلب شود. فشارخون بالا که با سایر شرایط مانند چاقی، کلسترول بالا یا دیابت رخ می‌دهد خطر را بیشتر می‌کند.

سطح کلسترول یا تری گلیسیرید خون: سطح بالای کلسترول LDL (کلسترول بد) و سطح بالای تری گلیسیرید، خطر ابتلا به حمله قلبی را افزایش، اما سطح بالای کلسترول HDL (کلسترول خوب) خطر ابتلا به حمله قلبی را کاهش می‌دهد.

چاقی: چاقی عموماً با کلسترول و تری گلیسیرید بالا، فشارخون بالا و دیابت همراه است. کم کردن فقط ۱۰ درصد از وزن بدن می‌تواند خطر سکته قلبی را کاهش دهد.

دیابت: افزایش سطح قند خون بدن خطر ابتلا به حمله قلبی را افزایش می‌دهد.

سندرم متابولیک: زمانی که چاقی، فشارخون بالا و قند خون بالا دارید یعنی مبتلا به سندرم متابولیک هستید. داشتن سندرم متابولیک خطر سکته قلبی شما را دو برابر می‌کند.

سابقه خانوادگی حمله قلبی: اگر خواهران، برادران، والدین یا پدربزرگ و مادربزرگ شما حملات قلبی (در زیر سن ۵۵ سالگی برای بستگان مرد و زیر ۶۵ سال برای بستگان زن) داشته‌اند، شما هم در معرض خطر هستید.

کمبود فعالیت بدنی: تنبلی و غیرفعال بودن باعث افزایش سطح کلسترول خون و چاقی می‌شود. افرادی که بطور منظم ورزش می‎کنند، آمادگی قلبی عروقی بهتر، ازجمله فشارخون پایین‌تری دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…