سرزمین غارها و قلعه‌ها

۲
3
زمان مطالعه: 3 دقیقه
سوادکوه یکی از شهرهای تاریخی و سرسبز استان مازندران است که جاذبه‌ها و دیدنی‌های بسیاری دارد و یکی از مشهورترین مقاصد گردشگری ایران شناخته می‌شود.
شهرستان سوادکوه

شهرستان سوادکوه در یک دره وسیع طولانی و در دامنه‌های شمالی رشته‌کوه‌های البرز مرکزی قرار دارد که این موقعیت جغرافیایی ویژه، منطقه‌ای سرسبز و خوش آب و هوا را ایجاد کرده است. آبادی‌های فراوانی در میان ارتفاعات سرسبز این منطقه وجود دارد. غارها، رودخانه‌ها و جنگل‌های بسیاری نیز در این منطقه دیده می‌شود. با مجله دلتا همراه باشید.
شهرستان سوادکوه

قلعه کنگلو

قلعه کنگلو بر بالای صخره‌ای عظیم واقع شده است که به عقاب مازندران شهرت دارد. این قلعه که در حال ویرانی است در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. نمای خارجی قلعه را یک باروی عظیم سنگی تشکیل می‌دهد که در قسمت میانی و اطراف آن، برج‌های دیده‌بانی تشکیل شده‌ است. فضای داخلی این قلعه نیز مدور و در دو طبقه ساخته شده است. این قلعه همچنین کاربرد تدافعی و نظامی دربرابر دشمنان داشته است. قدمت دقیق قلعه مشخص نیست؛ اما احتمالا به قرون اولیه اسلام می‌رسد.
قلعه کنگلو

قلعه حسن بور

قلعه حسن بور یا سرخکلا در میان جنگل‌های شاه‌کوه قرار دارد و تا قرن هفتم مورد استفاده بوده است. در محوطه قلعه آثار بسیاری از سفال‌های ناودانی کشف شده که نشان‌دهنده سیستم انتقال و ذخیره آب باران بوده است. قلعه که با توجه به دالان‌ها و اتاق‌های زیرزمینی احتمالا سکونتگاه خانواده حاکم یا درباریان بوده، دارای دو دروازه و چهار برج نگهبانی است. در ضلع شرقی قلعه درب ورودی نیز وجود داشته که بقایای آن نشانگر تشابه با قلعه‌های یونان باستان است، همچنین براساس شباهت معماری قلعه به سایر قلعه‌های موجود احتمال می‌رود که قدمت آن به یک هزار و ۵۰۰ سال پیش و دوران ساسانیان برسد. رطوبت جنگل، ریشه درختان و بسیاری عوامل دیگر تقریبا این قلعه را نابود کرده است.
قلعه حسن بور

قلعه اولاد

قلعه اولاد از باارزش‌ترین قلعه‌های تاریخی شهرستان سوادکوه است که در میان پوشش جنگلی قرار دارد. استفاده از این قلعه از اواسط دوره ساسانی تا پایان دوره شاه عباس صفوی ادامه داشته.

برج لاجیم

برج لاجیم با یک گنبد مخروطی ساده و ظریف پوشیده شده‌ است و در داخل یک پلان مدور شکل دارد. در داخل این برج آرامگاه فردی از خاندان باوندیان قرار دارد.
برج لاجیم

برج باوند

قدمت برج باوند به دوران ساسانیان می‌رسد. این برج شبیه مهره رخ در شطرنج طراحی شده است.
برج باوند

برج دیوکلی

برج دیوکلی به معنی لانه از سنگ و آجر ساخته شده است. این برج که سه پنجره دارد در گذشته به‌عنوان برج دیده‌بانی منطقه شهرستان سوادکوه مورد استفاده بوده است و همچنین اسکلت‌هایی در اطراف آن کشف شده که آثار نیزه بر آن‌ها دیده می‌شود و نشان‌دهنده موقعیت دفاعی آن است.

دریاچه شورمست

دریاچه شورمست یکی از زیباترین اماکن موجود در شهرستان سوادکوه و دارای امکانات تفریحی مانند قایق، اسکی روی آب و اقامتگاه ساده است.
دریاچه شورمست

غار زنگیان

غار زنگیان یکی از زیباترین غارهای شهرستان سوادکوه است که غاری طبیعی با قدمت بسیار است. اطراف غار صخره است که این صخره سنگی همانند فرشی در اطراف این غار پهن شده است. گفته می‌شود دهلیزهای این غار تا ۷۲۰ متر هم شناسایی شده است.
غار زنگیان

غار کیجاک چال

غار کیجاک چال یا اسپهبد خورشید در داخل ارتفاعات جنگلی مشرف به روستای پیت سرا در دوآب شهرستان سوادکوه قرار دارد. دسترسی به این غار تنها با تجهیزات کامل امکان‌پذیر است. مردم روستاهای اطراف این غار را به نام «دیوکالی» به معنای «لانه دیو» می‌شناسند.
غار کیجاک چال

غار سوت شاه

در زمان حمله مغولان دو برادر از حکام منطقه به نام سوت شاه و فیروز شاه به این غار پناه برده‌اند.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۵ دی ۱۳۹۹ در ۱۱:۳۵ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۶ آذر ۱۳۹۹ در ۳:۳۹ ق٫ظ

    عالی

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…