سرزمین لاک‌پشت‌ها در ایران کجاست؟

۸
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
روستای شیب‌دراز که از جاذبه‌های گردشگری قشم به‌شمار می‌‌رود، در فاصله ۷۰ کیلومتری قشم، در استان هرمزگان قرار گرفته است و به‌دلیل شیب‌ تندی که به سمت دریا دارد، به این نام خوانده می‌شود.
روستای شیب دراز قشم

در خلیج همیشه فارس در جزیره قشم در دهستان سوزا، روستای شیب دراز قرار دارد. شیب دراز قشم تنها مسیر دسترسی به جزیره هنگام است. به‌همین دلیل از بندرگاه‌های مهم قشم و استان هرمزگان محسوب می‌شود. فاصله قشم تا شیب دراز ۴۵ کیلومتر است. برای شناخت بیشتر روستای شیب دراز قشم با مجله دلتا همراه باشید.

جزیره قشم

لاک‌پشت‌های پوزه عقابی در روستای شیب دراز قشم

لاک‌پشت‌های پوزه عقابی، پوزه‌ تیز و منحنی دارند. این لاک‌پشت‌ها با بدنی صاف و پهن و یک ‌لاک محافظ در اقیانوس‌های آزاد شنا می‌کنند. لاک‌پشت‌های پوزه عقابی بعد از تخم‌گذاری در ساحل به سمت آب می‌روند.

شیب دراز

دو ماه بعد بچه لاک‌پشت‌ها در شب از تخم بیرون آمده و به طور غریزی به سمت آب می‌روند. آن‌ها باید بتوانند قبل از روشنایی به آب برسند، در غیر این صورت خوراک پرندگان و خرچنگ‌ها می‌شوند. این لاک پشت‌ها در خلیج فارس و در روستای شیب دراز زندگی می‌کنند.

لاک پشت پوزه عقابی

به‌دلیل ماسه‌ای بودن ساحل، این منطقه هرساله از هفته دوم اسفند تا هفته دوم اردیبهشت، میزبان لاک‌پشت‌های پوزه عقابی است. لاک پشت‌ها در شب و زمانی که آب دریا بالا است، به ساحل می‌آیند و ۴۰ تا ۱۵۰ تخم می‌گذارند.

خلیج فارس

در این مرحله، گروهی از جوانان جامعه محلی به نام «محافظان لاک پشت» که در زبان محلی «ناتوران خمیس» خوانده می‌شوند، با انتقال این تخم‌ها به محوطه فنس کشیده از آن‌ها مراقبت می‌کنند.

بخش زیادی از اقتصاد مردم روستای شیب دراز به زندگی این لاک‌پشت‌ها بستگی دارد. آبزیان دیگری مانند خرچنگ،‌ شیر ماهی، سفره ماهی، کوسه و… نیز در این ساحل زندگی می‌کنند.

منقار کوتاه

اقامتگاه بوم گردی شیب دراز قشم

یکی از ویژگی‌های زیبای روستای شیب دراز همکاری شانه به شانه‌ مردان و زنان این روستا کنار هم است. همین امر باعث رشد صنعت گردشگری و اقامتگاه‌های بوم گردی منطقه شده است.

به طوری که زنان با تولید و فروش صنایع دستی و ارائه خدمات اسکان مسافران و مردان با صید ماهی و جا‌به‌جایی مسافران با قایق‌های خود باعث رشد اقتصادی روستا شده‌اند.

سبد‌بافی

صنایع دستی و جاذبه‌های ساحل لاک‌پشت‌ها

در سفر به این روستا حتما از صنایع دستی این منطقه مانند گلابتون‌دوزی، برقع‌سازی، لچک سازی، توربافی، سبد‌بافی، گلیم‌بافی ‌و تزئینات بر روی انواع صدف، تهیه کنید. در برنامه‌ریزی سفر به این روستا بازدید از ساحل نقره‌گون هنگام را نیز در نظر داشته باشید.

ساحل نقره‌گون

این ساحل علاوه بر صخره‌های مرجانی زیبا، پذیرای دلفین‌های بازیگوش نیز می‌باشد. کرایه کردن قایق موتوری و تماشای منظره بازی دلفین‌ها بسیار هیجان انگیز خواهد بود.

پیشنهاد مطالعه: مطلب جزیره‌ای که شب‌ها زیر آب فرو می‌رود را بخوانید.

۸ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ در ۰:۰۰ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ در ۸:۴۵ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ در ۲:۰۶ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۷ خرداد ۱۴۰۰ در ۱:۴۶ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۲۷ خرداد ۱۴۰۰ در ۱:۳۴ ب٫ظ

    عالی بود

    پاسخ

    • سارا امیرانی

      ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ در ۴:۵۶ ب٫ظ

      سپاس از شما همراه همیشگی مجله دلتا.

      پاسخ

  6. ناشناس

    ۱۳ دی ۱۳۹۹ در ۳:۳۸ ق٫ظ

  7. ناشناس

    ۲ دی ۱۳۹۹ در ۴:۰۷ ب٫ظ

    خیلی خوب بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…