روستای گم‌شده در تاریخ

0
5
زمان مطالعه: 3 دقیقه
روستای الیت در بخش مرزن آباد شهرستان چالوس استان مازندران قرار دارد. ییلاق الیت و دلیر با چشم‌اندازی جنگلی و جلگه‌ای، میزبان گردشگران بسیاری هستند.
روستای الیت

اگر از شما سوال شود، آیا جایی در دنیا وجود دارد که هنوز دوره‌ای تاریخی برای آن تخمین زده نشده، پاسخ شما چیست؟ روستای الیت یکی از این روستاها و یکی از جاهای دیدنی مرزن آباد است. اگر پاسخ شما منفی است، با دلتامگ همراه شوید تا این روستای شمالی ایران را بهتر بشناسید.

موقعیت جغرافیایی روستای الیت

الیت در بخش مرزن آباد شهرستان چالوس استان مازندران قرار دارد. ییلاق الیت و دلیر در دهستان کلارستاق در ارتفاع ۲۰۰۰ متر از سطح دریا با چشم‌اندازی جنگلی و جلگه‌ای میزبان گردشگران بسیاری هستند. روستای الیت با آب و هوایی سرد و کوهستانی در فاصله ۶۷ کیلومتری از چالوس و ۴۲ کیلومتری از مرزن آباد قرار دارد. این روستای توریستی در بین مراتع و روستاهای ناتر، بیجدنو و فشکور، پلادکوه، روستای انگوران، روستای مچر و روستای دلیر قرار گرفته است. مردم این روستا به زبان مازندرانی و لهجه کلارستاقی سخن می‌گویند. آن‌ها به دامداری و کشاورزی مشغول هستند.

دیدنی‌های روستا

حال، نوبت به معرفی دیدنی‌های این روستا می‌رسد. روستای کوهپایه‌ای الیت در دامنه کوه‌های ضلع جنوبی ارتفاعات علم کوه از شیب تندی به دریا مشرف است. از سوی دیگر نیز به جنگل‌های زیبایی ختم می‌شود که بیشتر در سمت شرقی متمرکز شده‌اند.

الیت طبیعت بکری دارد که چشمه‌های جوشان و یخچال‌های طبیعی بخش دیگر آن است. چشمه‌های طبیعی چتی چشمه، سنگ چشمه، قلقل چشمه، مالا کیل، لان چشمه و اسپه و یخچال‌های طبیعی گته نمه چال و نفت چاک از جمله جاذبه‌های طبیعی این روستا است. در فهرست جاذبه‌های این روستا، جاذبه‌هایی چون گسل تنگا تنگه، تنور دیو، زیارتگاه‌های حضرت احمد رضا و حضرت زینب رضا، درختان تنومند ون و کهنسال، غار گرس جار نیز دیده می‌شود.

الیت مرزن آباد

دره الیت کجاست؟

دره الیت سخت‌ترین دره ایران است که در بین محلی‌ها به دره «پیل او» شهرت دارد. علت سهمگین بودن این دره جریان‌های آبی است که به راستی همانند نامش چون پیل قدرتمند است.

مطلب پیشنهادی:  تفریحات رایگان کیش برای نوروز امسال!

گذر از این دره فقط و فقط کار دره‌نوردان حرفه‌ای است که تجهیزات کافی در اختیار دارند. این دره عمیق محل تلاقی رودخانه چالوس با «برا رود» در قسمت ورودی دره و آب آندرس در قسمت خروجی است که تا ۸۰ کیلومتر مربع گسترده شده است.

روستای دلیر کجاست؟

روستای دلیر و الیت توسط رود اسپیرو از هم جدا شده‌اند. روستای دلیر نیز تمام زیبایی‌های روستای الیت را دارد. رشته کوه‌های زیاد، چشمه‌های آب زیرزمینی، جنگل‌های سرسبز و دره پیل او، در واقع هر آنچه الیت دارد، دلیر نیز دارد. اگرچه امروزه در این روستا ویلاهایی ساخته شده که جدید است، اما حتی بافت معماری سنتی خانه‌های دو روستا نیز به هم شباهت دارد.

کلبه سنگی در روستای الیت

سخن پایانی

شمال کشور مملو از جاذبه‌های رنگارنگ و ناشناخته است که با دیدن آن‌ها هرکسی جادو می‌شود. در این میان روستاهای تاریخی‌ای مانند روستای الیت که قدمت سکونت در آن هنوز هم برای ما مشخص نشده و یکی از رازآلودترین روستاهای کشور است، در کنار مناظر بکر و تماشایی برای گردشگران جذابیت بسیاری دارد. اگر قصد سفر به این روستای زیبای شمالی را دارید تا پاییز تمام نشده کوله‌بار خود را ببندید. در پاییز این روستا به یکی از رویایی‌ترین روستاهای ایران تبدیل می‌شود؛ چراکه پادشاه فصل‌ها این روستا را به زیباترین شکل ممکن نقاشی می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

درباره زندان اسرارآمیز تکاب چه می‌دانید؟

زندان برنجه، جاذبه‌ای طبیعی و اسرارآمیز است که در نزدیکی روستای برنجه قرار دارد. نام زندان…