قبرستان جن ها در چابهار!

۱۲
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
قبرستانی خاموش و مرموز در روستای ۲۵۰۰ ساله تیس وجود دارد که بلوچ ها به آن «جن سنط» یا قبرستان جن مي‌گويند . این قبرستان با سنگ قبرهای بزرگ مکانی جذاب براي ماجراجویانی است که به دنیای ماورالطبیعه علاقه دارند.
گورستان جنیان

قبرستان جنیان در روستای تیس

می‌خواهیم با قبرستانی خاموش و مرموز در جنوب شرقی‌ترین نقطه ایران در روستای تیس آشنا شویم، روستایی باستانی با قدمتی دست کم ۲۳۰۰ ساله که در آن اعتقادات و باورهای مردم بلوچ با راز آمیزی و سکوت ژرفناک طبیعت آن و آثار تاریخی بر جای مانده پیوند خورده است و قبرستان جنیان که بلوچ ها به آن «جن سنط» میگویند یکی از این رازهاست. با مجله دلتا همراه باشید.
قبرستان جنیان
عمر این روستا به ۲۳۰۰ سال پیش می‌رسد و اسم آن در کتاب‌هاى مربوط به فتوحات اسکندر مقدونى به عنوان تیز معروف بوده که به مرور زمان به تیس تبدیل شده است؛ در اثرهای مورخین و جغرافی دانان دوره اسلامى از آن به عنوان بندر تزیا یا تسی مذکور و این روستا مرکز تجارت شکر ایالات مکران و گندم سیستان بوده است.
سیستان و بلوچستان

ماجرای قبرستان جن ها در سیستان و بلوچستان

اول از همه به این مسئله می‌پردازیم که به چه دلیل مردم به این مکان ، قبرستان جنیان می‌گویند؟ قبرستان جنیان، شبیه نامش مکانی بسیار وحشتناک به نظر می‌رسد . مردم منطقه تیس در استان چابهار این مکان را در واقع محل دفن اجنه می‌دانند . ولی با این حال که تمامی مردم محلی این قبرستان را وحشتناک می‌خوانند، خود همین ساکنان در مجاورت این قبرستان عجیب و غریب مردگان خود را دفن می‌کنند.
قبرستان جن ها
این قبرستان با سنگ قبرهای بسیار بزرگی تبدیل به مکانی جذاب برای ماجراجویان و گردشگرانی شده است که به دنیای ماورالطبیعه و داستان‌های اجنه، علاقه وافری دارند. قرار گرفتن قبرستان در دامنه کوه و وحشت مردم از نزدیک شدن به این مکان موقع غروب و شب یکی از علل نام‌گذاری این محل به نام قبرستان جنیان است. سنگ قبرهای بزرگ و عجیب در این قبرستان وحشتناک، محلی‌های این منطقه را به این عقیده رسانده که این قبرها محل دفن فرزندان آدم نیست.
احتمالا راست هم بگویند برای این که در این قبرستان قبرها کنار هم روی سطحی صخره ای حفاری شده‌اند که این شیوه حفر تنها سوالات بسیار زیادی را به‌وجود آورده. مردم دائم در مورد این قبرستان می‌پرسند که چه کسانی این قبرها را حفر کرده‌اند؟
در پاسخ به این پرسش‌ها مانند این گورستان جز سکوت و خاموشی چیزی نمی‌شنویم. شاید به دلیل حفظ مردگان و در گذشتگان از گزند جانوران و خورندگان زیر زمینی اجساد، رنج کندن سنگ را بر خود هموار می‌کردند و گورها را این چنین می‌ساختند. شاید برای احترام به مردگان بوده و شاید هم باور مردم محلی درست باشد.

گورستانگورستان جنیان

باورهای مردم محلی

این قبرها متعلق به جن‌ها است. آنها مردگان خود را در حصار این سنگ ها دفن نموده اند و موقع شب که میرسد جن ها بر سر قبر از دست رفتگان خود حاضر می‌شوند و به مویه و مرثیه سرایی مشغول می‌گردند. در واقع آن‌ها می‌گویند که هرکس که در موقع شب گذرش بر این قبرستان بیفتد، مورد نفرین جن‌ها قرار می‌گیرد و با عذابی سخت پس از چند روز حتماً خواهد مرد!
چابهار
زمان ساخت قبرستان جن ها دقیقا و به درستی مشخص نیست. ظاهر قبرهای این قبرستان نشان می‌دهند که این مقبره ها مربوط به زمان های بسیار دور هستند. باید بدانید که تمام قبرهای گورستان جن‌ها در سیستان و بلوچستان در دامنه ی کوه و در دل سنگ ها کنده شده‌اند. اما با وجود گذشت زمان و تخریب مقبره‌ها به وسیله باد و باران و عوامل دیگر هنوز قبرهای زیادی در اینجا باقی مانده است. از  ویژگی‌های ظاهری این قبرها می‌توانیم به شما بگوییم که این قبرها در اندازه های بزرگ و کوچکی ساخته شده‌اند.
قبرستان جن ها
در میان این قبرستان یک قبر کاملاً سالم و قدیمی هم دیده می‌شود که ۲۲۵ سانتیمتر طول و ۱۱۰ سانتیمتر عرض دارد. جالب است بدانید که آثار چنین قبرهایی با چنین ویژگی‌های ظاهری در دامنه کوه‌های شهباز استان مرکزی هم وجود دارد.
گروه اندکی هم معتقد هستند در موقع غروب صدای گریه‌ها و زجه هایی از این قبرستان به گوش می‌رسیده است!
روستای تیس

۱۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۹ آذر ۱۳۹۹ در ۴:۰۰ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۹ آذر ۱۳۹۹ در ۱۰:۲۸ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۹ آذر ۱۳۹۹ در ۶:۱۳ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۷ آذر ۱۳۹۹ در ۱۱:۱۴ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۱۳ آذر ۱۳۹۹ در ۲:۲۶ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۱۳ آذر ۱۳۹۹ در ۱۱:۳۶ ق٫ظ

  7. ناشناس

    ۱۳ آذر ۱۳۹۹ در ۱۰:۳۹ ق٫ظ

  8. ناشناس

    ۱۳ آذر ۱۳۹۹ در ۹:۴۵ ق٫ظ

  9. sohra

    ۱۳ آذر ۱۳۹۹ در ۶:۴۲ ق٫ظ

  10. ناشناس

    ۱۲ آذر ۱۳۹۹ در ۹:۵۹ ب٫ظ

  11. ناشناس

    ۱۲ آذر ۱۳۹۹ در ۸:۳۸ ب٫ظ

  12. ناشناس

    ۱۲ آذر ۱۳۹۹ در ۴:۲۸ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…