مضرات و خواص عود برای سلامتی؛ آیا واقعا سوزاندن عود مفید است؟

۷
2
زمان مطالعه: 3 دقیقه
سوزاندن عود برای تولید عطر خوشایند از آن کارهایی است که طرفداران و مخالفانی جدی دارد؛ یعنی بعضی‌ها عاشق این کارند و بعضی دیگر اصلا و ابدا از آن استقبال نمی‌کنند
خواص عود

استفاده از عود از زمان‌های باستان رایج بوده و حتی در مراسم مذهبی مصریان، بابِلی‌ها و یونانی‌ها حضوری پررنگ داشته است. فقط دلایل مذهبی، علت استفاده از عود نبوده و نیست. عوامل دیگری مانند ازبین‌بردن بوهای ناخوشایند یا پراکنده‌کردن ارواح بد و خبیث هم از دلایلی است که افراد را به سوزاندن عود وادار می‌کرده و می‌کند. اما عقاید خرافی را که کنار بگذاریم، خواص عود چیست و واقعا چرا آن را می‌سوزانند؟ در ادامه همراه مجله دلتا باشید.

مدیتیشن

خواص عود چیست؟ آیا واقعا خواصی هم دارد؟

در سال ۲۰۰۸، تحقیقی روی موش‌ها با کِشت یاخته‌ها انجام شد. بنا به این تحقیقات، در صمغ کندر ترکیبی وجود داشت که مشابه برخی از داروهای ضدافسردگی عمل می‌کرد. با استشمام بوی عود، بخش‌هایی از مغز که درگیر افسردگی و اضطراب بودند، پاسخ‌های مثبت بروز می‌دادند و گیرنده‌های دریافت احساس راحتی هم باوجود عودهای کندر فعال می‌شدند.

سرطان

در عودها ترکیباتی طبیعی و غیرطبیعی وجود دارد که با سوزاندن‌شان قابل‌استنشاق می‌شوند. در سال ۲۰۰۹، پژوهش‌هایی انجام شد که نشان می‌داد عود می‌تواند سرطان‌زا باشد: سرطان‌هایی که به ریه و مجاری تنفسی مربوط هستند.

آسم

علاوه بر وجود نشانه‌هایی مبنی بر سرطان‌زا بودن برخی ترکیبات موجود در عود، احتمال بروز مشکلات تنفسی مانند آسم هم با استنشاق دود آن ممکن است. تحقیقی روی ۳ هزار دانش‌آموز انجام شده که نشان می‌دهد ارتباطی میان ابتلای به آسم و استنشاق دود عود وجود دارد. قرار گرفتن در معرض دود عود می‌تواند با ابتلا به آسم و شکل‌گرفتن علائمی مانند علائم آسم مثل خس‌خس سینه ارتباط داشته باشد.

التهاب

بنا به نتایج یک پژوهش، دود عود هم باعث التهاب شش‌ها می‌شود و هم کبد. البته این تحقیق فقط روی حیوانات انجام گرفته است؛ بنابراین نیاز به بررسی‌های بیشتر دارد. در هر حال، التهاب روی سوخت‌وساز بدن اثرات منفی می‌گذارد و مشکلاتی مانند استرس اکسیداتیو به‌وجود می‌آورد.

فشار خون

سلامت قلب

در مطالعه‌ای که روی ۶۰ هزار شهروند سنگاپوری انجام گرفت، اثرات منفی و کُشنده استفاده از عود در بلندمدت مشخص شد. این تحقیق نشان داد که قرارداشتن در معرض دود عود در بلندمدت می‌تواند روی قلب و عروق اثرات منفی بگذارد. مرگ‌های ناشی از مشکلات قلبی و عروقی در این تحقیق بی‌ارتباط به استنشاق مداوم دود عود نبودند.

مضرات عود چیست؟ دود آن برای سلامتی ضرر هم دارد؟

برخی از مطالعات و تحقیقات نشان از فواید عود دارد اما این ماده جنبه‌های منفی هم دارد؟ دود عود می‌تواند مضر باشد؟

دود عود شامل ترکیبات متنوعی است؛ مثلا ذرات ریزی در آن وجود دارد که بعد از سوزاندن تولید می‌شوند. گازهایی هم با سوزاندن عود به‌وجود می‌آید، مثل کربن‌مونوکسید.

مضرات عود

پژوهش‌هایی مختلفی بیانگر ضررهای مختلف دود ناشی از عود یا استنشاق آن است:

  • در سال ۲۰۰۸، تحقیقی در سنگاپور روی بزرگسالان انجام شد و نشان داد که استفاده بلندمدت از عود می‌تواند احتمال ابتلا به سرطان سلول سنگ‌فرشی ریه را افزایش بدهد.
  • در سال ۲۰۰۹، تحقیقی در عمان روی کودکان انجام شد و نشان داد که سوزاندن عود می‌تواند خِس خِس سینه در کودکان مبتلا به آسم را افزایش بدهد. دقت کنید که سوزاندن عود باعث به‌وجودآمدن آسم نمی‌شود اما می‌تواند وضعیت مبتلایان را بدتر کند.
  • در سال ۲۰۱۵، تحقیقی در چین روی بزرگ‌سالان انجام شد و نشان داد که سوزاندن عود می‌تواند نقش مهمی در افزایش خطر ابتلا به فشار خون بالا داشته باشد.

۷ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ در ۷:۱۳ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۷ بهمن ۱۳۹۹ در ۹:۰۵ ب٫ظ

    با سلام مطالب بسیار مفید و آموزنده در این مجله موجود است و عالی است

    پاسخ

  3. ناشناس

    ۱۸ دی ۱۳۹۹ در ۲:۴۱ ب٫ظ

  4. جهان بخش رییسی

    ۱۲ دی ۱۳۹۹ در ۴:۵۰ ق٫ظ

    مفیدبود

    پاسخ

  5. ناشناس

    ۴ دی ۱۳۹۹ در ۹:۰۸ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۴ دی ۱۳۹۹ در ۲:۱۱ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۴ دی ۱۳۹۹ در ۹:۱۴ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…