به خانه‌اولی‌ها خانه نمی‌فروشند

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه

به خانه‌اولی‌ها خانه نمی‌فروشند. این پدیده‌ی تازه درست در روزهایی شایع شده که قیمت مسکن کاهش یافته است. قضیه از این قرار است که واسطه‌ها و فروشنده‌ها مایل نیستند با وام‌دارها وارد معامله شوند. خانه‌اولی‌هایی که امتیاز وام ۱۶۰میلیون تومانی را دارند، بیش از دیگران به دردسر افتاده‌اند.

به گزارش مجله دلتا و به نقل از فرادید، بر اساس رویه‌ی شبکه‌ی بانکی نماینده‌ی بانک این تسهیلات را روز تنظیم سند در دفترخانه‌ی اسناد رسمی به فروشنده می‌پردازد. بنابراین فروشندگان حاضر نیستند وصول ۱۶۰ میلیون تومان از بهای فروش ملک را تا روز محضر به تعویق بیندازند.

در مناطقی که تقاضای مسکن بالا است، بعضی فروشنده‌ها تنها ۱۰ تا ۲۰ درصد ارزش ملک فروخته‌شده را روز محضر دریافت می‌کنند. یعنی خانه‌اولی‌هایی که از وام ۱۶۰میلیون تومانی استفاده می‌کنند، باید خانه‌ای به ارزش ۸۰۰ میلیون تومان بخرند که ۲۰ درصد ارزش ملک، با مبلغ وامشان برابری کند.

وام خانه‌اولی‌ها

تا پیش از تورم و افزایش قیمت مسکن، فروشندگان می‌پذیرفتند که مبلغ وام را در روز تنظیم قرارداد و در محضر دریافت کنند. اما با افزایش سقف وام بانکی خرید مسکن و تغییر روزبه‌روز ارزش پول و نوسان ارز، این مساله به یک مشکل جدی تبدیل شد. شبکه‌ی بانکی هنوز برای حل این مشکل چاره‌ای نیندیشیده است.

در واقع مشکل خانه‌اولی‌ها این است که ۸۰ میلیون تومان پول را در بانک سپرده‌گذاری کرده‌اند تا بتوانند وام ۱۶۰ میلیون تومانی را اخذ کنند. اما وقتی وامشان را دریافت کرده‌اند که قیمت مسکن ۷۰ درصد رشد کرده است و حتی فروشندگان هم رغبتی ندارند خانه‌هایشان را به این گروه از افراد بفروشند. در نتیجه شرایط دشواری برای خانه‌اولی‌ها به‌وجود آمده است. شبکه‌ی بانکی با تغییر در فرایند استعمالات و پرداخت وام به فروشنده می‌تواند تا حد زیادی از بار این مشکل بکاهد.

بر اساس تحقیقات میدانی استعلامات از دستگاه‌های مختلف مانند وزارت راه و شهرسازی، ‌اداره‌ی کل دارایی و شهرداری مناطق چند روز به طول می‌انجامد. این در حالی است که با استفاده از روش‌هایی در دولت الکترونیک می‌توان این زمان را کاهش داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…