ارتباط بین گروه خونی با کرونا

۱۱
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
درمورد عواملی که خطر ابتلا به بیماری کرونا (Covid-19) را بیشتر می‌کنند مطالب زیادی را خوانده و شنیده‌ایم؛ ولی آنچه در این میان تازگی دارد و شاید برایتان غیرمنتظره باشد، ارتباط میان گروه خونی افراد با احتمال ابتلای آن‌ها به کرونا و میزان شدت بیماری است.
گروه خونی و کرونا

پژوهشگران به‌تازگی به نتایج تازه‌ای دست یافته‌اند که نشان می‌دهد گروه خونی ممکن است در آسیب‌پذیری فرد نسبت به بیماری کرونا و احتمال افزایش شدت بیماری نقش داشته باشد. البته دلایل این ارتباط هنوز روشن نیست و نمی‌دانیم تأثیر و پیامدهای این رابطه برای بیماران چیست و پژوهش‌ها در این زمینه همچنان ادامه دارد. در ادامه این مطلب از مجله دلتا، درباره رابطه بین گروه خونی و کرونا صحبت خواهیم کرد.

ارتباط بین گروه خونی و کرونا

تحقیق پژوهشگران دانمارکی

در یکی از این تحقیقات که در دانمارک انجام شده است، پژوهشگران داده‌های مربوط به افرادی را تحلیل کردند که بین ۲۷ فوریه و ۳۰ جولای آزمایش شده بودند و توزیع گروه‌های خونی در میان این افراد را با داده‌های افرادی که آزمایش کرونا انجام نداده بودند مقایسه کردند.

در این پژوهش، فقط ۳۸٫۴ درصد از ۷۴۲۲ فردی که تست کرونای آن‌ها مثبت بود گروه خونی O داشتند؛ در حالی که در ۲٫۲ میلیون نفری که تست کرونا انجام ندادند، گروه خونی ۴۱٫۷ درصد افراد O بود. در مقابل، در ۴۴٫۴ درصد از افراد دارای گروه خونی A تست کرونا مثبت بود؛ در حالی که در جمعیت گسترده‌تری از مردم دانمارک، این گروه خونی ۴۲٫۴ درصد از جمعیت را تشکیل می‌دهد.

ابتلا به کرونا

نتایج این پژوهش نشان می‌دهد احتمال ابتلای افراد دارای گروه‌های خونی A ،B یا AB به کووید ۱۹ از گروه خونی O بیشتر است. پژوهشگران هیچ تفاوت قابل‌توجهی در میزان عفونت میان گروه‌های خونی A ،B و AB پیدا نکردند. از آنجا که توزیع گروه خونی میان گروه‌های نژادی متفاوت است، پژوهشگران نژاد را نیز کنترل کردند و اظهار کردند در افراد دارای گروه خونی O تعداد کمتری تست ویروس کرونا مثبت بود.

تحقیق پژوهشگران کانادایی

در تحقیق دیگری در کانادا از میان ۹۵ بیمار مبتلا به کرونای شدید، ۸۴ درصد افراد با گروه خونی A یا AB نیازمند دستگاه تهویه مکانیکی یا ونتیلاتور بودند؛ در حالی که این رقم در بیماران با گروه خونی O یا B به ۶۱ درصد رسیده است؛ یعنی میزان آسیب ریوی ناشی از کووید ۱۹ در گروه‌های خونی A یا AB بالاتر بود.

آیا خطر بیماری در گروه خونی A بیشتر و در گروه خونی O کمتر است؟

دکتر آدالجا، که روی بیماری‌های عفونی نوظهور تمرکز دارد، می‌گوید این پژوهشِ ژنتیک همراه با دو پژوهش جدیدِ منتشرشده در نشریه Blood Advances «نشان می‌دهند شاهد پدیده‌ای واقعی هستیم و این یافته‌ها از اعتبار نسبی برخوردارند.» وی می‌گوید: «هنوز به جایی نرسیده‌ایم که این ارتباط برایمان قطعی و انکارناپذیر باشد، ولی کاملا مشخص است رابطه‌ای وجود دارد و چیزی ندیده‌ایم که مغایر با وجود چنین رابطه‌ای باشد. الگویی که درمورد گروه خونی O پیدا شده است بسیار برجسته و ویژه است.»

گروه خونی

آدالجا گفت درمورد گروه‌های خونی و آسیب‌پذیری آنها نسبت به عفونت‌های مختلف در گذشته نیز پژوهش شده است؛ برای نمونه، پژوهشی نشان می‌دهد که افراد دارای گروه خونی O بیشتر مستعد ابتلا به عفونت نوروویروس هستند. به‌گفته دکتر آدالجا، درمورد ویروس جدیدی که موجب بیماری کرونا شده است «باید سازوکاری را بیابیم و آن را در سطح مولکولی درک کنیم تا بتوانیم با اطمینان بگوییم چگونه این اتفاق رخ می‌دهد؛ آیا واقعا گروه خونی O عامل این مسئله است یا چیزی که به‌شکلی با گروه خونی O مرتبط است.» او افزود: «اکنون پی برده‌ایم این سؤال مهمی است که باید پاسخ آن را بیابیم. باید کارهای علمی بیشتری انجام شود؛ ولی به‌نظر من ما در حال جمع‌آوری شواهد بیشتری برای این فرضیه هستیم.»

۱۱ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۱۱:۱۲ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۵:۱۹ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ در ۱۰:۲۱ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۷ دی ۱۳۹۹ در ۱:۲۱ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۱۱ دی ۱۳۹۹ در ۵:۳۹ ب٫ظ

  6. عرفان محبان

    ۱۱ دی ۱۳۹۹ در ۱۲:۴۹ ب٫ظ

    عالی

    پاسخ

    • ناشناس

      ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ در ۱۰:۲۲ ق٫ظ

      عالی بود

      پاسخ

      • سارا امیرانی

        ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ در ۶:۰۴ ب٫ظ

        سلام و سپاس از همراهی شما

        پاسخ

  7. ناشناس

    ۲۳ آذر ۱۳۹۹ در ۹:۰۶ ب٫ظ

  8. ناشناس

    ۲۳ آذر ۱۳۹۹ در ۷:۰۹ ق٫ظ

  9. ناشناس

    ۲۲ آذر ۱۳۹۹ در ۱۰:۴۰ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…