پرداخت مهریه سنگین به چه صورت است؟

۲
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
تعیین مهریه سنگین توسط زوجه که گاه ادای آن در توان زوج نیست، از مشکلات رایج حقوقی است.
مهریه سنگین

مهریه‌های سنگین اغلب عندالمطالبه هستند؛ در صورتی که زوج توان پرداخت آن را نه تنها در حال حاضر بلکه در آینده نیز نخواهد داشت. از همین رو بطلان این مهریه‌ها مورد بحث حقوقدانان قرار گرفته است. در این جا این سوال مطرح می‌شود که آیا این مهریه‌ها فقط صوری هستند و زوج ملزم به پرداخت آن‌ها نیست؟ یا اینکه مبلغ مهریه به هر میزان که باشد زوج متعهد به پرداخت آن است؟ در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی پرداخت مهریه سنگین می‌پردازیم.

معین و مقدور التسلیم بودن مهریه

یکی از شرایط معامله یا هر تعهد، مقدور التسلیم بودن آن است. ماده ۳۴۸ قانون مدنی به این موضوع می‌پردازد. بنابراین در صورتی که امکان تسلیم مال مورد تعهد وجود نداشته باشد، یا اینکه عمل مورد تعهد قابل اجرا نباشد، معامله باطل است. به عنوان مثال؛ الماس کوه نور را نمی‌توان به عنوان مهریه قرار داد زیرا دسترسی به آن ممکن نیست. البته اگر مرد قادر به تسلیم مهریه نباشد اما زن قادر به تسلیم آن باشد، امکان مهریه قرار دادن آن، بدون اشکال است. آن چه امروزه در مهریه‌ها شایع است، قرار دادن چیزی به عنوان مهریه است که، ادای آن در توان متعهد نیست؛ از این رو در تعیین مهریه، موضوع استطاعت مرد در پرداخت آن اهمیت بسیاری دارد. به عنوان مثال؛ قرار دادن مهریه صد میلیونی برای فردی که تمام دارایی او یک میلیون است، موضوعی قابل مناقشه است.

مهریه سنگین

پرداخت مهریه سنگین

در سال ۹۱ قانونی به تصویب نمایندگان مجلس رسید، که حد حمایت قانونی از مطالبه مهریه را تا میزان ۱۱۰ سکه اعلام کرد و مطالبه میزان بیشتر از آن را منوط به استطاعت زوج دانست. این قانون اظهار می‌دارد که، معیار در مطالبه مهریه ۱۱۰ سکه است. دادگاه فرض را بر این قرار داده است که زوج توانایی پرداخت این مهریه را دارد. در صورتی که این تعداد چه به صورت نقد و چه قسط بندی پرداخت نشود، دادگاه حکم حبس زوج را صادر خواهد کرد. در مهریه‌های تا ۱۱۰ سکه نیازی به اثبات استطاعت زوج نیست. از آن جا که، بسیاری از افراد توان پرداخت این تعداد مهریه را هم ندارند، دادگاه پس از اثبات عدم توانایی زوج اقدام به تقسیط مهریه خواهد کرد.

حق حبس در مهریه‌های سنگین

از آن روی که زن پس از عقد مالک مهریه است، می‌تواند آن را از راه قانونی از شوهر مطالبه کند. با مراجعه به دادگاه و صدور اجراییه ثبتی، مرد ملزم به پرداخت مهریه خواهد شد. به علاوه، قانون به زن حق داده است که، تا مهریه خود را دریافت نکرده، از تمکین خودداری کند. این حق معروف به حق حبس است. ماده ۱۰۸۵ قانون مدنی به این موضوع اختصاص دارد: «زن آزاد است تا مهر به او تسلیم نشده از ایفای وظایفی که در مقابل شوهر دارد امتناع کند، مشروط بر اینکه مهر او حال باشد و این امتناع مسقط حق نفقه او نخواهد بود.»

برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر ارث زن در ازدواج موقت را مطالعه کنید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۳ دی ۱۳۹۹ در ۱۱:۵۹ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۰ آذر ۱۳۹۹ در ۱:۰۵ ب٫ظ

    اطلاعات بسیار خوبی بود

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …