قولنامه و نکات مهم آن

۶
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در واقع قولنامه نوعی قرارداد اولیه‌ی فی‌مابین شخص خریدار و طرف فروشنده است.
تنظیم قولنامه

تنظیم قولنامه از مهمترین امور حقوقی در خرید خانه است. افراد زمانی که تصمیم به خرید خانه می‌گیرند بعد از انتخاب خانه مورد نظر خود به مشاور املاک مراجعه کرده و مشاور املاک به نوشتن قراردادی بین خریدار و فروشنده اقدام می‌کند که قولنامه نام دارد. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی نکات تنظیم قولنامه می‌پردازیم.

جزئیات قولنامه

اولین موردی که در قولنامه اهمیت دارد مشخصات خریدار، فروشنده و ملکی است که قرار است بر سر آن معامله صورت بگیرد. در قولنامه زمان آغاز و پایان معامله ذکر می‌شود و نیز طرفین طبق توافقی که بین خودشان می‌کنند، حق برای فسخ معامله را در شرایط خاص در نظر می‌گیرند. از موارد عدم تطابق اصل ملک ادعایی از سمت فروشنده با جزئیات ثبت شده در سند آن باعث می‌شود که خریدار دارای حق فسخ معامله باشد. همینطور زمانی که خریدار مبلغ مربوط به قرارداد را در زمان مقرر شده نپردازد، فروشنده حق اعتراض و فسخ معامله را دارد. اصولا در قولنامهها هزینه‌ای را تحت عنوان ضمانت اجرایی و یا خسارت در نظر می‌گیرند که در شرایط لازمه از طرف هر کدام از طرفین معامله، به دیگری پرداخت می‌شود که اصطلاحا به این نوع هزینه وجه التزام می‌گویند که باعث می‌شود طرفین به معامله پایبند شوند.

تنظیم قولنامه

رعایت نکات مهم در هنگام تنظیم قولنامه

از موارد مهمی که در هنگام خرید خانه در زمان نوشتن قولنامه طرفین خریدار و فروشنده باید به آن توجه کنند، معتبر بودن بنگاه و یا مشاور املاکی است که قولنامه در آنجا نوشته می‌شود. از دیگر مسائلی که هم خریدار و هم فروشنده باید به آن دقت کنند، همزمانی معامله است. مقصود از همزمانی معامله آن است که طرفین قرارداد قدم به قدم و همزمان تعهدات خود را اجرایی کنند. اصولا تا وقتی که کار انتقال سند کاملا انجام نگرفته، خریدار نباید تمام مبلغ معامله را بپردازد؛ همینطور وقتی که فروشنده پول خود را کاملا نگرفته، نباید بنام خریدار سند را منتقل کند. در مواقعی ملک مورد معامله ممکن است تحت مالکیت چند نفر باشد، در این زمان تمام آن افراد باید در معامله حضور داشته باشند و یا اینکه یک نفر به وکالتا از طرف همه‌ی آن‌ها در معامله حضور داشته باشد. طریقه پرداخت‌ها و واگذاری‌ها در قولنامه باید دقیقا ذکر شود؛ در صورتیکه خریدار می‌خواهد چک ارائه کند، باید مشخصات چک به صورت دقیق در قولنامه بیاید و اگر مدارکی مانند اصل سند از سوی فروشنده باید ارائه شود، عنوان آن‌ها در قولنامه باید ثبت شود تا بعدا در مسائل حقوقی با مشکل روبرو نشوند. در آخر تنظیم قولنامه باید به مهر و امضا بنگاه و نیز امضای طرفین قرارداد برسد. افزون بر امضای خود طرفین، هریک از آن‌ها باید دو نفر را تحت عنوان شاهد با خود به همراه داشته باشند و شاهدان نیز محل مربوطه در قولنامه را امضا کنند. باید توجه داشته باشید که قولنامه در سه نسخه نوشته می‌شود که یک نسخه نزد خریدار، یک نسخه نزد فروشنده و نسخه‌ی سوم نیز نزد مشاور املاک محفوظ باقی می‌ماند.

برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مزایا تنظیم وصیت نامه را مطالعه کنید.

۶ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۱ آذر ۱۳۹۹ در ۵:۳۰ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۳ آذر ۱۳۹۹ در ۱۱:۴۷ ب٫ظ

  3. علیرضا ندایی

    ۱۳ آذر ۱۳۹۹ در ۲:۰۴ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۲ آذر ۱۳۹۹ در ۵:۲۲ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۱۲ آذر ۱۳۹۹ در ۱۲:۴۶ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۱۲ آذر ۱۳۹۹ در ۱۱:۰۷ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …