ستون اسرارآمیز صحرای یوتا ناپدید شد

۳
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
هفته گذشته در فضای مجازی، خبر کشف ستون اسرارآمیزی در صحرای یوتا هیاهوی زیادی به‌راه انداخت. حال خبر می‌رسد که این مونولیت اسرارآمیز بدون هیچ نشانی ناپدید شده است.
ستون اسرارآمیز صحرای یوتا

کشف مونولیت (تک‌سنگ) نقره‌ای‌رنگ بسیار براق در یکی از دره‌های کم‌عمق صحرای سرخ یوتا گمانه‌زنی‌های زیادی در فضای مجازی به‌وجود آورده بود و حتی برخی ماجراجویان و کوه‌نوردان هم سعی کردند خود را به محل نصب آن برساند. حال خبر می‌رسد که این مونولیت مرموز همان‌طور‌که به‌طرز مشکوکی از صحرا سر درآورده بود، بدون به‌جا‌گذاشتن نشان و ردپایی ناپدید شده است. در ادامه این مطللب از مجله دلتا درباره این ستون اسرارآمیز در صحرای یوتا می خوانید.

ستون اسرارآمیز صحرای یوتا ناپدید شد

به‌گفته‌ دفتر مدیریت زمین‌های یوتا، این تک‌سنگ روز جمعه در زمانی نامشخص از محلی برداشته شده است که در آن گذاشته شده بود. در بیانیه رسمی این اداره آمده است: «طبق گزارش‌های معتبر، سازه‌ای که به‌صورت غیرقانونی نصب شده بود و از آن به‌عنوان «مونولیت» نام برده می‌شد، از اراضی عمومی اداره مدیریت زمین‌های صحرای یوتا برداشته شده است… ازآنجاکه این سازه جزو اموال خصوصی محسوب می‌شد، دفتر مدیریت زمین‌های یوتا نقشی در برداشتن آن ایفا نکرده است.»

مأموران اداره ایمنی عمومی یوتا این مونولیت ۳/۶ متری را اولین‌بار ۱۸ نوامبر (۲۸ آبان) کشف کردند. آنان به‌همراه بالگرد در حال سرشماری هوایی گوسفندهای بزرگ‌شاخ منطقه در جنوب‌شرقی یوتا بودند که متوجه ستون اسرارآمیز صحرای یوتا شدند که برق می‌زد. خلبان گفت به‌نظر نمی‌رسید این شیء تصادفی روی زمین افتاده باشد؛ بلکه کاملا کاشته شده بود. این خلبان بالگرد افزود تصور می‌کند مونولیت کار جنبش هنری موج نو یا یکی از هواداران فیلم سینمایی «۲۰۰۱: ادیسه فضایی» بوده باشد. این ستون پرابهت و سیاه‌رنگ فیلم مشهور استنلی کوبریک یکی از عناصر اصلی این فیلم سینمایی بود.

بااین‌حال، اداره امنیت عمومی یوتا در بیانیه‌ روز دوشنبه هفته گذشته‌اش اعلام کرد نصب هرگونه سازه یا اثر هنری به هر عنوانی در اراضی عمومی دولت فدرال غیرقانونی است. همچنین، مقام‌ها محل نصب این مونولیت را نیز فاش نکردند؛ چرا‌که بیم آن می‌رفت بسیاری از افراد ماجرا تصمیم بگیرند خودشان به محل نصبش بروند و باتوجه‌به ناهمواری راه‌های منتهی به مونولیت، گم شوند و بعدا به نجات نیاز پیدا کنند.

بازدید از ستون اسرارآمیز صحرای یوتا

افشا نشدن محل دقیق مونولیت از حدس‌و‌گمان‌های کاربران اینترنتی مانع نشد. مختصات GPS محل مونولیت در شبکه اجتماعی رِدیت دست‌به‌دست می‌گشت؛ ولی هیچ‌کدام از کاربران نتوانستند صحت آن را تأیید کنند. به‌گفته سه نفری که به محل نصب مونولیت رفته‌اند، برای رسیدن به محل نصب آن باید شبانه‌ رانندگی می‌کردند و با عبور از مسیری ناهموار و سنگلاخی خود را به محل نصب مونولیت می‌رساندند. دست‌کم یک نفر از این افراد ماجراجو در ابتدا راهش را گم کرد؛ ولی به‌گفته این ماجراجویان، حتی اگر مونولیت کار ۱۳ نبوده باشد، بازهم سفر سخت و پرمخاطره‌ این‌چنینی ارزشش را داشت.

درحالی‌که گمانه‌زنی‌ها درباره ماهیت این مونولیت اسرارآمیز ادامه داشت، بسیاری حدس می‌زدند این سازه اثری هنری است. به‌عقیده کارشناسان هنری، سازه ذکرشده به آثار مجمسه‌ساز مینیمالیست، جان مک‌کراکن، شباهت زیادی داشت که خودش از علاقه‌مندان داستان‌های علمی‌تخیلی بود. مک‌کراکن در سال ۲۰۱۱ در گذشت. بااین‌حال، پاتریک، پسرش، هفته گذشته در گفت‌وگو با نیویورک‌تایمز اعلام کرده بود پدرش در سال ۲۰۰۲ به او گفته بود می‌خواهد برخی از آثار هنری‌اش را در مکان‌های دورافتاده بگذارد تا بعدها کشف شوند.

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطلب «شواهدی از وقوع سیلاب عظیم باستانی در مریخ» را بخوانید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۳ دی ۱۳۹۹ در ۱:۴۳ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۳ دی ۱۳۹۹ در ۱:۴۳ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۲ آذر ۱۳۹۹ در ۱۱:۱۰ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…