منظومه شمسی زودتر از انتظار ما نابود خواهد شد

۶
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
هیچ چیزی در دنیا برای همیشه ماندگار نیست و روزی تمام آن‌ها نابود می‌شوند.
منظومه شمسی

روزی در آینده خورشید ما خواهد مرد و پیش از اینکه هسته آن به یک کوتوله سفید تبدیل شود، مقدار زیادی از جرم خود را از دست می‌دهد و گرما منتشر می‌کند تا در نهایت چیزی جز یک سنگ سرد، تاریک و مرده از آن باقی نماند. این فرایند هزار تریلیون سال دیگر رخ خواهد داد. در ادامه این مطلب از  مجله دلتا درباره تلاش اخترشناسان و فیزیک‌دانان برای اطلاع از سرنوشت نهایی منظومه شمسی می‌خوانید.

مرگ منظومه شمسی

مرگ خورشید

سه اخترشناس در مقاله جدید خود نوشته‌اند: درک ثبات دینامیکی بلندمدت منظومه شمسی یکی از قدیمی‌ترین کارهای اخترفیزیک بوده که به دوران نیوتن بازمی‌گردد. طبق حدس و گمان نیوتن، تعاملات متقابل و میان سیاره‌ها در نهایت منجر به بی‌ثباتی سیستم می‌شود.

در سال ۱۹۹۹ اخترشناسان پیش‌بینی کردند که منظومه شمسی به مرور زمان حداقل پس از یک میلیارد یا یک کوینتیلیون سال شروع به فروپاشی می‌کند. طبق اعلام این تیم، این محاسبات فاقد تعدادی از پارامترهای مهم است.

اول از همه نزدیک به ۵ میلیارد سال دیگر خورشید با مرگ خود تبدیل به یک جرم غول پیکر سرخ می‌شود که عطارد، زهره و زمین را دربرمی‌گیرد. پس از مدتی نیمی از جرم آن خارج می‌شود و با بادهای ستاره‌ای وارد فضا می‌شود. در نهایت کوتوله سفید نزدیک به ۵۴ درصد جرم کنونی خورشید را خواهد داشت.

این کاهش شدید جرم، قدرت گرانشی خورشید روی سیارات باقی مانده یعنی مریخ، مشتری، زحل، اورانوس و نپتون را سست می‌کند. در مرحله دوم، همانطور که منظومه شمسی به دور مرکز کهکشان می‌چرخد، ستاره‌ها هر ۲۳ میلیون یکبار به آن نزدیک می‌شوند تا مدار سیاره‌ها را آشفته کنند.

نتایج شبیه سازی

با توجه به این موارد و همچنین انجام شبیه‌سازی‌ها در دو فاز یعنی نصف شدن جرم خورشید و پس از آن، محققان به نتایج جدیدی دست پیدا کرده‌اند. در حالی که ۱۰ شبیه‌سازی یک نمونه آماری قوی نیست، اما پژوهشگران در اجرای آن‌ها به یک سناریو مشابه دست پیدا کردند.

پس از اینکه خورشید به یک کوتوله سفید تبدیل می‌شود، سیاره‌های بیرونی دارای مدار بزرگ‌تری خواهند بود، با این حال هم‌چنان پایدار باقی می‌مانند. مشتری و زحل با رزونانس ۵:۲ پایدار می‌شوند؛ یعنی با ۵ بار چرخش مشتری به دور خورشید، زحل دوبار به دور آن می‌چرخد.

تمام این موارد باعث می‌شوند که ۱۰۰ میلیارد سال پس از اینکه خورشید به یک کوتوله سفید تبدیل می‌شود، دیگر چیزی از منظومه شمسی باقی نماند. این بازه زمانی بسیار کوتاه‌تر از پیش‌بینی قبلی در سال ۱۹۹۹ است، با این حال هنوز میلیاردها سال تا نابودی منظومه شمسی فاصله داریم.

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطلب کشف اولین سیاره مشابه زمین در منطقه قابل سکونت ستاره را بخوانید.

۶ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۹ مرداد ۱۴۰۰ در ۰:۴۳ ق٫ظ

  2. سعید

    ۸ مرداد ۱۴۰۰ در ۰:۱۸ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۷ مرداد ۱۴۰۰ در ۶:۵۶ ب٫ظ

    من از مطالب علمی خصوصا از منظومه شمسی خیلی خوشم میاد

    پاسخ

    • نیلوفر خلج

      ۹ مرداد ۱۴۰۰ در ۸:۳۸ ق٫ظ

      چقدر عالی که مطالب را می‌پسندید حتما با مجله دلتا همراه باشید تا مطالب بیشتری درباره این موضوعات بخوانید

      پاسخ

  4. ناشناس

    ۷ مرداد ۱۴۰۰ در ۵:۵۵ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۲۱ دی ۱۳۹۹ در ۶:۴۴ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…