آیا حیوانات هم گریه می‌کنند و اشک می‌ریزند؟

۶
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
به نظر شما واکنش‌هایی همچون شادی، ناراحتی، ابزار علاقه و ... تنها مختص ما انسان‌ها هستند؟ به نظر شما آیا حیوانات هم می‌توانند ناراحت شوند و اشک بریزند؟
حیوانات هم گریه می کنند

امدادگران حیوانات در هندوستان مدعی شده‌اند که پس از نجات یک فیل نر که به مدت ۵۰ سال تحت آزار و اذیت قرار گرفته بود، شاهد اشک ریختن این حیوان و ابراز احساسات انسان‌گونه‌ آن شدند. این فیل که راجو نام دارد ۵۰ سال در غل و زنجیر بود و به محض اینکه امدادگران زنجیر و وصله‌های آهنی را از پای او جدا کردند، شروع به اشک ریختن کرد. اما آیا این اشک ناشی از احساسات و عواطف درونی این حیوان بوده است؟ در ادامه این مطلب از مجله دلتا به این سوال پاسخ می‌دهیم که حیوانات هم گریه می کنند یا خیر؟

متخصصان رفتارشناسی حیوانات می‌گویند حیوانات خاصی وجود دارند که ممکن است بنا به شرایط عاطفی دقیقا مشابه با نوزاد انسان‌ها گریه کنند بنابراین با توجه به این ادعا متخصصان شکی در این امر نیست که راجو، فیل نر داستان ما هم از روی احساسات و عواطف خویش اشک می‌ریخت.

اشک حیوانات در زمان مواجه شدن با وقایع

یکی از اعضای سازمان امداد و نجات جانداران حیات وحش در بریتانیا که فیل مذکور (راجو) را به پناهگاه منتقل کرد در مصاحبه با روزنامه‌ گفت: «تیم امداد و نجات با دیدن اشک‌های این فیل در طول عملیات نجات و در حین گشودن زنجیرهایی که به پای این حیوان وصل شده بود، شگفت زده شد. ما کاملا مطمئن بودیم که این حیوان متوجه آزادی خود شده و اشک‌هایش ناشی از احساسات و عواطف درونی‌اش است.»

می‌توان گفت برخی حیوانات هم گریه می کنند مانند فیل‌ها. اشک این جانداران بیشتر در زمان مواجه شدن با غم و اندوه سرازیر می‌شود. مارک بکاف متخصص رفتارشناسی حیوانات در رابطه با این موضوع می‌گوید: «بعضی از پستانداران حتی ممکن است به دلیل از دست رفتن رابطه‌ و تماس خود با فرد یا جانداری دیگر هم گریه کنند. اشک ریختن حیوانات یک واکنش فوق‌العاده قوی و احساسی از سوی آن‌هاست.»

پروفسور بکاف اشاره می‌کند که مطالعات علمی نشان داده مرغ‌ها، موش‌ها و موش‌های صحرایی هم احساسات جالبی دارند و همدلی و همدردی خود را با یکدیگر نشان می‌دهند.

سگ‌ها احساس همدردی و همدلی بسیار قوی دارند

سگ‌ها یکی از اجتماعی‌ترین حیوانات موجود روی کره‌ی زمین هستند. اما تاکنون ثابت نشده که این حیوانات هم مانند فیل‌ها اشک می‌ریزند.

همچنین در بررسی‌های انجام شده بیش از نیمی از صاحبان سگ‌های خانگی مدعی شده‌اند که سگ‌های‌شان هنگامی که آن‌ها ناراحت و غمگین هستند، سعی در تسلی دادن صاحبان دارند. بنابراین سگ‌ها متوجه وجود ناراحتی و غم در انسان‌ها می‌شوند و سعی می‌کنند حس همدردی خود را به گونه‌هایی خاص بروز دهند.

پیشنهاد مطالعه: مطلب توالتی که فضولات را به پول تبدیل می‌کند! را بخوانید.

۶ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۹ آبان ۱۴۰۰ در ۲:۵۲ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱ آبان ۱۴۰۰ در ۸:۴۳ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۳ مهر ۱۴۰۰ در ۲:۵۹ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۵ مهر ۱۴۰۰ در ۱:۱۸ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۲۹ آذر ۱۳۹۹ در ۴:۰۶ ب٫ظ

  6. ترمه

    ۱۸ آذر ۱۳۹۹ در ۳:۱۳ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…