درمان خانگی خشکی چشم

۳
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
خشکی چشم به علت کاهش یا فقدان اشک در چشم ایجاد می‌شود. عواملی همچون محیط، دارو و سن می‌توانند در ایجاد چنین شرایطی تاثیر بگذارند.
درمان خشکی چشم

در ادامه این مطلب از مجله دلتا شما را با راه های درمان خشکی چشم با استفاده از روش های خانگی و گیاهی آشنا خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

شستشوی مکرر پلک

افراد مبتلا به خشکی چشم تمایل دارند که به طور مداوم چشم خود را بمالند، که این کار سبب ایجاد التهاب خواهد شد. یکی از راه‌های درمان خشکی چشم شستشوی مرتب پلک‌ها است. بدین منظور برای تسکین خارش چشم و حفظ سلامت چشم، توصیه می‌شود که پلک‌های خود را مطابق دستور زیر چند بار در روز شستشو دهید.

درمان خانگی خشکی چشم

استفاده از کمپرس گرم

راحت‌ترین روش برای درمان خشکی چشم، استفاده از کمپرس گرم است. گرما سبب افزایش گردش خون در چشم شده و به ایجاد اشک کمک می‌کند. همچنین این کار به تسکین سوزش چشم نیز کمک خواهد کرد.

روغن کرچک

استفاده از روغن کرچک به کاهش علائم خشکی چشم کمک می‌کند. ریسینولئیک اسید موجود در این روغن نوعی ضد التهاب بوده که به کاهش خارش، سوزش و درد ناشی از خشکی چشم کمک می‌کند. همچنین این روغن برای کاهش تبخیر اشک نیز مفید است. مطالعات نشان داده‌اند که استفاده از قطره چشمی این روغن در درمان اختلال عملکرد و التهاب غدد میبومین (سباسه) که یکی از عوامل ایجاد خشکی چشم است، موثر است.

روغن نارگیل

روغن نارگیل به کاهش علائم خشکی چشم کمک کرده و همانند لایه‌ای محافظ به کاهش تبخیر اشک چشم نیز کمک می‌کند. به علاوه خواص ضد التهابی آن برای کاهش ناراحتی‌های چشم نیز مفید است.

خشکی چشم

پلک زدن

پلک زدن به طور منظم می‌تواند باعث بهبود جریان اشک شده که این امر به رطوبت چشم نیز کمک خواهد کرد. همچنین این کار به افزایش گردش خون و کاهش خستگی چشم نیز کمک می‌کند. در واقع با هر بار پلک زدن، مواد مغذی به سطح چشم نزدیک شده که این امر در حفظ سلامت چشم موثر است. تمرین زیر را به مدت چند هفته و روزی حداقل ۵ بار انجام دهید. به مرور می‌توانید این کار را روزی ۴ بار انجام دهید.
۱. چشم‌ها را به طور کامل بسته و تا ۲ بشمارید.
۲. سپس هم زمان پلک‌ها را فشرده و دوباره تا ۲ بشمارید.
۳. در پایان چشمان خود را باز کرده و تا ۲ بشمارید.

گلاب

استفاده از گلاب برای درمان خستگی چشم مفید است. علاوه بر این گلاب حاوی ویتامین A بوده که کمبود آن باعث خشکی چشم می‌شود.

  • یک تکه پنبه را در گلاب خیسانده و آن را بر روی پلک‌های بسته خود قرار دهید. بگذارید برای ۱۰ دقیقه، باقی بماند. این کار را ۲ یا ۳ بار در روز انجام دهید.
  • همچنین می‌توانید چشمان خود را با گلاب خالص شستشو داده و یا از قطره چشمی آن استفاده کنید.

استفاده از بخور برای درمان خشکی چشم

استفاده از بخور به ویژه در فصل زمستان می‌تواند مانع از ایجاد خشکی چشم شود.

  • می‌توانید از دستگاه بخور استفاده کرده یا یک قابلمه آب را روی گاز یا بخاری خود قرار دهید.
  • همچنین می‌توانید با استفاده از گیاهان، رطوبت اتاق خود را افزایش دهید. برخی از بهترین گیاهان برای این منظور عبارتند از: نخل آرکا، گیاه اسپاتی فیلوم یا سوسن صلح، و سرخس بوستون یا برگ شمشیری.

 درمان خانگی

ماساژ

به منظور تحریک غدد اشک، ماساژ پلک به طور منظم می‌تواند مفید باشد. ماساژ همچنین به افزایش گردش خون و تسکین ماهیچه‌های اطراف چشم نیز کمک می‌کند. برای انجام این کار:
۱. چند قطره روغن زیتون یا روغن نارگیل را روی سر انگشتان خود بریزید.
۲. به آرامی روغن را روی پلک‌های بسته خود مالیده و برای چند دقیقه آن‌ها را ماساژ دهید.
۳. سپس کف دستان خود را روی پلک‌ها قرار داده و به مدت چند دقیقه، آن‌ها را به طور کامل بپوشانید.
۴. این کار را ۲ یا ۳ بار در روز انجام دهید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۹ آذر ۱۳۹۹ در ۰:۲۳ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۲ آذر ۱۳۹۹ در ۶:۴۰ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۲ آذر ۱۳۹۹ در ۱۱:۴۷ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…