نیروگاه خورشیدی فضایی : منبع تولید انرژی آینده

۲
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
زمانی تصور تولید انرژی در فضا و استفاده از آن در زمین همانند داستان های علمی تخیلی بوده اما اکنون دانشمندان اعلام کردند ایده نیروگاه خورشیدی فضایی می تواند به واقعیت تبدیل شود.
7e875513 d899 4771 a4a6 4e3ce239ac7e file 20201118 19 efzn73 نیروگاه خورشیدی فضایی : منبع تولید انرژی آینده

دانشمندان اولین بار در دهه ۱۹۲۰ و با کمک یک دانشمند روسی به مفهوم نیروگاه‌های بزرگ خورشیدی شناور در فضا دست پیدا کردند. اکنون و پس از گذشت یک قرن دانشمندان تلاش کردند تا این ایده را به واقعیت تبدیل کنند. هم اکنون نیز آژانس فضایی اروپا تلاش دارد تا با تأمین بودجه چنین پروژه هایی را به واقعیت تبدیل کند. در ادامه این مطلب از مجله دلتا درباره طرح نیروگاه خورشیدی فضایی می‌خوانید.

نیروگاه خورشیدی فضایی : منبع تولید انرژی آینده

افزایش دمای زمین و یا تغییر الگوهای آب و هوایی نشان دهنده تغییر اساسی در تولید و مصرف انرژی در زمین است. به همین ترتیب تامین انرژی از فضا و یا دریافت انرژی خورشیدی می تواند به فناوری انرژی‌های تجدیدپذیر کمک کند. نیروگاه‌های خورشیدی فضایی در بالای اتمسفر زمین می توانند نور خورشید بیشتری را دریافت کرده و بدین ترتیب انرژی بیشتری نیز تولید کنند.

اما چالش اصلی دانشمندان نحوه راه اندازی و استقرار این نیروگاه خورشیدی فضایی خواهد بود. از طرفی این تجهیزات برای راه اندازی به مساحت حدود ۱۰ کیلومتر مربع نیاز داشته و باید از مواد سبک ساخته شوند تا هزینه پرتاب آن به فضا کاهش یابد. راه حل پیشنهادی برای این موضوع نیز طراحی و ساخت ماهواره های کوچک به تعداد ۱۰۰۰ عدد و کنار هم قرار دادن آن برای ساخت یک مولد خورشیدی بزرگ است. همچنین پژوهش های دانشمندان نشان می‌دهد می‌توان این سلول های خورشیدی را روی سازه‌های بادبان خورشیدی ایجاد کرد. به نظر می‌رسد پژوهشگران کارهای زیادی را با هدف تولید نیروگاه خورشیدی فضایی در آینده پیش رو دارند و قرار است تا سال ۲۰۵۰ این ایده ها به واقعیت برسند. پژوهشگران امیدوارند بتوانند با ساخت نیروگاه های خورشیدی در فضا آن را به ابزار مهمی در مبارزه با تغییرات اقلیمی تبدیل کنند.

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطلب «سوراخ لایه ازون جنوبگان بسیار عمیق‌تر و وسیع‌تر شده است»‌ را بخوانید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۰ آذر ۱۳۹۹ در ۱۰:۴۶ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۹ آذر ۱۳۹۹ در ۹:۲۵ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…