قطاری که با سرعت هواپیما حرکت می کند

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
قطاری که با سرعت هواپیما حرکت می کند

در حال حاضر دوکشور برای رقابت در زمینه سریع ترین قطار مسافربری دنیا رقابت می کنند: ژاپن و چین. البته همان طور که می دانیم، فناوری اصیل ژاپن همیشه چند گام جلوتر از همتای چینی خود است و در این مورد هم ژاپن گوی سبقت را از چین ربوده است.

در کشورهای پیشرفته استفاده از حمل و نقل ریلی یکی از ارزان ترین و سریع‌ترین گزینه‌ها برای جابه جایی افراد و کالاها است. شاید برای همین است که هر چند سال یک بار شاهد رونمایی از سریع‌ترین قطار جهان هستیم و شرکت‌های مختلف فنی و مهندسی می‌کوشند تا دانش و مهارت خود را در این زمینه به بهترین شکل نشان دهند.

ژاپن یکی از کشورهای جزیره‌ای دنیاست که کوه‌های متعدد آن باعث شده تا شرکت‌ها به دنبال راه‌های بهتری برای حمل و نقل باشند.

مهندسان و کارگران ژاپنی با سخت‌کوشی و تلاش بسیار بالا هر چند سال یک بار از سریع‌ترین قطار جهان بهره‌برداری می‌کنند تا حمل و نقل در این کشور هر بار راحت‌تر شود.

قطارهای تندرو یا سریع‌السیر، نسبت به قطارهای معمولی به طور قابل ملاحظه‌ای از سرعت بالاتری برخوردارند. در حال حاضر فقط دو قطار در جهان از این فناوری استفاده می‌کنند؛ یکی در ژاپن و دیگری در شانگهای چین. گل سرسبد سریع‌ترین قطار جهان «مگلو» (Maglev) نام دارد و ساخت ژاپن است.

مختصری از سریع‌ترین قطار جهان

قطار سریع‌السیر مغناطیسی ژاپن با ثبت سرعت ۶۰۳ کیلومتر در ساعت، رکورد شکست. این قطار سریع‌السیر که مگلو (Maglev) نام دارد، در کوتاه‌ترین زمان ممکن فاصله بین دو شهر را پیمود. این سفر آزمایشی در منطقه‌ یاماناشی (Yamanashi) انجام گرفت.

رکورد قبلی سرعت در سال ۲۰۰۳ که باز هم توسط ژاپنی‌ها ثبت شده بود، حدود ۵۸۱ کیلومتر در ساعت بود. با این آزمایش باز هم رکورد پرسرعت‌ترین قطار دنیا در انحصار ژاپنی‌ها باقی ماند. البته مسافرین عادی برای سوار شدن به سریع‌ترین قطار جهان باید چند سالی منتظر بمانند.

طبق گفته‌ مهندسین، قطار مگلو در سال ۲۰۲۷ در مسیر توکیو – ناگویا به بهره‌برداری خواهد رسید. در این صورت فاصله ۳۱۱ کیلومتری بین این دو شهر در ۴۱ دقیقه طی خواهد شد و جابه جایی بین این دو مرکز بیش از پیش ساده خواهد شد. این سرعتی است که تقریبا نزدیک به سرعت برخی از هواپیماهاست.

delta.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

خانه‌های ارزان در کدام مناطق هستند؟

واحدهای مسکونی ارزان‌ و با قیمت کل کمتر از یک میلیارد تومان فقط در چند منطقه پایتخت قرار د…