نکاتی که درباره چک ضمانت استخدام باید بدانید

۲
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
خیلی از کاربران به دلیل عدم آشنایی با چنین چک‌هایی بدون توجه اقدام به امضا آن و برخی کارفرمایان نیز بدون توجه به عواقب چنین چک‌هایی اقدام به وصول آن می‌کنند.
چک ضمانت

یکی از مسائل مهم مربوط به فرایند جذب و استخدام، چک ضمانت استخدام است که امروزه خیلی باب شده و شرکت‌های برای استخدام افراد به دنبال آن می‌روند. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی چک ضمانت استخدام می‌پردازیم.

آیا می‌توان چک ضمانت استخدام را به اجرا گذاشت؟

در هنگام نگارش این چک عبارتی با عنوان حسن انجام کار در آن درج می‌شود. خیلی از کاربران بر این باورند که وجود این عبارت در چک مانع از به اجرا گذاشتن آن خواهد بود. اما قانون چک هیچ ممانعتی برای به اجرا درآوردن این چک نداشته و کارفرما می‌تواند در صورت لزوم بدون هیچ مشکلی این چک را به اجرا در آورد.

چک ضمانت باید به‌صورت دقیق و کامل پر شود

این چک باید دقیق و بدون قلم‌ خوردگی پر شود تا اشکالی در آینده بابت احقاق حق طرفین پیش نیاید. اما یک مورد مهم در هنگام پر کردن این چک برای خیلی از کاربران پیش می‌آید، عبارت حسن انجام کاری است که در انتهای چک درج می‌شود. خیلی‌ها بر این باورند که وجود این عبارت در چک ضمانت استخدام الزامی است. البته که حتما این عبارت را باید در آن درج کنید اما درج کردن این عبارت برای جلوگیری از نقد شدن آن نیست. طبق قانون، بانک در هنگام نقد این چک هیچ سوالی از بابت این عبارت نداشته و در صورت درخواست صاحب چک آن را پرداخت خواهد کرد.

آیا چک ضمانت می‌تواند عواقب کیفری به دنبال داشته باشد؟

یکی از مواردی که در هنگام به اجرا گذاشتن کارفرمایان باید به آن دقت داشته باشند، موارد قانونی مربوط به اجرا گذاشتن آن است. طبق قانون چک استخدام نمی‌تواند عواقب کیفری داشته باشد و درصورتی‌که در حساب طرف مقابل پولی وجود نداشته باشد امکان برگشت زدن آن وجود نخواهد داشت. این موضوع البته این راه را برای کارفرما نمی‌بندد که نسبت به احقاق حق خود اقدام کند. بلکه قانون برای این منظور راه‌حلی را در نظر گرفته است. با این‌حال باید ذکر کنیم که چک ضمانت استخدام عواقب کیفری برای کاربران به دنبال نخواهد داشت. البته درصورتی‌که کارفرما بدون هیچ دلیل منطقی و عدم بروز ایرادی در فرایند قرارداد استخدام، اقدام به نقد کردن این چک کند، خیانت ‌در امانت مرتکب شده و کارمند می‌تواند نسبت به احقاق حق خود اقدام کند.

نکاتی درباره نحوه نوشتن چک ضمانت استخدام

با اطلاع از جزییات مربوط به چک ضمانت استخدام لازم است تا چند مورد مهم را نیز درباره نحوه پر کردن این چک بیان داریم:

  • در درجه اول حتما دقت کنید که همه موارد لازم برای چک پر شود.
  • چک باید تاریخ و امضا داشته باشد و از این بابت حتما باید مطمئن شوید.
  • چک باید بدون قلم‌خوردگی پر شود. چک‌هایی با قلم‌خوردگی معمولا از سوی بانک برگشت می‌خورند.
  • عبارت بابت ضمانت حسن انجام کار در چک درج شود. این مهم برای عدم امکان نقد شدن این چک نیست بلکه می‌تواند اثر کیفری چک را از بین ببرد.

برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر راه‌های وصول چک برگشتی را مطالعه کنید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ در ۷:۵۷ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۶ آذر ۱۳۹۹ در ۵:۳۹ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …