درمان خانگی سرماخوردگی با داروهای گیاهی

۲
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
استفاده از برخی گیاهان دارویی نظیر آویشن، نعناع، اکالیپتوس و میوه‌هایی مانند خرما، انجیر، لیمو و پرتقال برای درمان خانگی سرماخوردگی مفید است.
درمان سرماخوردگی با گیاهان دارویی

طب سنتی بیماری سرماخوردگی را سردسته و رئیس همه بیماری‌ها دانسته و متخصصان این طب معتقدند از طریق سرماخوردگی است که بیماری‌های بزرگ پدید می‌‎آید. برای درمان سرماخوردگی راهکارهای زیادی در طب سنتی وجود دارد که مهمترین و اولین راه درمان آن، تعریق زیاد بدن است. در سرماخوردگی فرد بیمار باید استراحت کافی داشته، بدن خود را گرم نگه داشته و مایعات فراوان مصرف کند. در این مطلب از مجله دلتا درباره درمان سرماخوردگی با گیاهان دارویی صحبت خواهیم کرد.

درمان سرماخوردگی با گیاهان دارویی

گیاهان دارویی مفید برای درمان خانگی سرماخوردگی

  • نعناع

یک از گیاهان دارویی مفید برای درمان سرماخوردگی نعناع است. دم کرده نعناع برای زکام، برونشیت و سرفه بسیار مفید بوده به علت داشتن اسانس منتول خاصیت آنتیبیوتیک و میکروب‌کشی دارد و در درمان گریپ و سرماخوردگی بسیار قوی عمل می‌کند. همچنین مالیدن اسانس نعناع به پیشانی نیز برای درمان سرماخوردگی بسیار مفید است.

درمان سرماخوردگی

  • پیاز

زمانی که در ابتدای سرماخوردگی هستید، می‌توانید دو ورقه نازک پیاز را ببرید و هر کدام از آن‌ها را در گاز پیچیده و داخل سوراخ‌های بینی بگذارید. اجاز دهید مدت ۵ دقیقه داخل بینی بماند و در این مدت سعی کنید با دهان بسته و از راه بینی تنفس کنید. این کار باعث خواهد شد که از پیشرفت سرماخوردگی جلوگیری کنید. همچنین گذاشتن چند عدد پیاز قاچ شده در قسمت‌های مختلف خانه باعث جذب عوامل بیماری‌زا شده و از ابتلای دیگر اعضای خانواده به سرماخوردگی پیشگیری خواهد کرد.

از دیگر گیاهان مفید برای درمان سرماخوردگی سیر است. سیر مدر بوده و برای درمان خانگی سر درد، سرماخوردگی‌های مزمن و رفع سرگیجه بسیار مفید است. برای بهره‌مندی از خواص سیر توصیه می‌شود دو حبه سیر را له کنید و سپس آن‌ را با شیر یا آب گوشت یا آب مرغ بجوشانید و داغ میل کنید.

داروی گیاهی

  • عرق شوید

استفاده از عرق شوید نیز برای بهبود سرماخوردگی موثر بوده و در پایین آوردن تب ناشی از آن مفید است.

بخور سرکه از دیگر روش‌های درمان خانگی سرماخوردگی است. مقداری سرکه را در گلاب بجوشانید و بخور دهید. این کار به رفع گرفتگی بینی کمک شایانی خواهد نمود.

  • شلغم

استفاده از شلغم نیز از قدیم دارویی برای درمان سرماخوردگی بوده است ولی علاوه بر پخت شلغم می‌توان ازشیره عسلی شلغم هم استفاده کرد.

یکی از راه‌های درمان خانگی سرماخوردگی بخور دادن است. بخور اکالیپتوس یک درمان شناخته شده برای بهبود علایم سرماخوردگی است. به این منظور یک مشت برگ‌های تازه اکالیپتوس را خرد کرده و در یک لیتر آب بجوشانید و روزانه ۳ تا ۴ مرتبه آن را استنشاق نمایید. بخار و روغن موجود در برگ‌های این گیاه به طرز شگفت آوری آرامبخش بوده و احتقان را در کل دستگاه تنفسی تسکین می‌دهد. برای بخور دادن میتوانید از برگ آویشن، مریم گلی یا نعناع نیز استفاده کنید.

  • ریحان

یک قاشق چای‌خوری از برگ تازه یا خشک شده ریحان را را با کمی پودر شبدر و دارچین مخلوط نموده و به یک فنجان آب جوش اضافه کنید. کمی عسل به آن افزوده و در موقع سرماخوردگی از آن بنوشید. همچنین می‌توانید آب ریحان تازه را گرفته و باشیر مخلوط کنید و در زمان سرماخوردگی مصرف نمایید.

ریحان

  • اسطوخودوس

گیاه دارویی دیگری که برای درمان سرماخوردگی بسیار مفید و موثر است گیاه اسطوخودوس است. برای استفاده از خواص اسطوخودوس به منظور بهبود زکام، پنجاه گرم از گل آن را در یک لیتر آب ریخته و ۱۰ تا ۱۵ دقیقه دم کنید. بعد آن را صاف نموده و روزی سه مرتبه از آن بنوشید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۹ آذر ۱۳۹۹ در ۶:۱۴ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۴ آذر ۱۳۹۹ در ۰:۰۴ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…