چاپ کلیه مینیاتوری

۳
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
محققان «موسسه تحقیقاتی کودکان مورداک» با استفاده از جدیدترین فناوری‌های چاپ سه بعدی موفق به چاپ کلیه مینیاتوری انسان در ابعاد دانه برنج در آزمایشگاه شدند.
کلیه مینیاتوری

دستیابی یه این موفقیت می‌تواند زمینه را برای درمان نارسایی‌های کلیه و حتی پیوند آن فراهم کند. فناوری جدید که محققان در پرینت بیولوژیکی به کار گرفته‌اند، سریع‌تر و قابل اطمینان‌تر از فناوری‌های قبلی است. با کمک این روش در عرض ۱۰ دقیقه می‌‌توان ۲۰۰ کلیه مینیاتوری بدون افت کیفیت، تولید کرد. در ادامه این مطلب از مجله دلتا درباره این روش از چاپ کلیه مینیاتوری می‌خوانید.

دانشمندان موفق به چاپ کلیه. مینیاتوری شدند

روشی که محققان برای تولید مینی کلیه در پیش گرفته‌اند «پرینت بیولوژیکی سه بعدی اکستروژنی» نام دارد که در آن از «جوهر بیولوژیکی» یا « bio-ink » نیز استفاده می‌شود.

مینی کلیه‌های آزمایشگاهی می‌توانند در اندازه‌های مختلفی، از ابعاد یک دانه برنچ گرفته تا ابعاد ناخن انسان تولید شوند. البته باید گفت کلیه مینیاتوری با وجود ابعاد کوچکی که دارند، از نظر ساختار دقیقا شبیه کلیه انسان هستند و تمام اجزای تشکیل دهنده کلیه اعم از رگ‌های خونی تصفیه کننده خون با نام نفرون تا لوله‌های نازک درون کلیه را دارا می‌باشند.

با توجه به همین ساختار الگوبرداری شده می‌توان از کلیه مینیاتوری برای بررسی درمان بیما‌ری‌های کلیه کمک گرفت. پیشتر محققان نمونه‌های اولیه کلیه حیوانی را تولید کرده بودند. با کلیه‌های حیوانی امکان تست برخی موارد وجود ندارد و حتما باید روی کلیه انسانی آزمایش‌ها انجام شود.

در طی مراحل آزمایش کلیه‌های مینیاتوری،  محققان به بررسی بازخورد کلیه‌ها در مواجه به آنتی‌بیوتیک پرداختند. آنها برای تست کلیه‌ها از «آمینوگلیکوزیدها» که گروهی از آنتی‌بیوتیک آسیب زننده به کلیه هستند، استفاده کردند. معمولا امکان بررسی آسیب‌های ناشی از مصرف دارو روی کلیه‌های تولید شده برای حیوانات کار دشواری است؛ اما مینی‌ کلیه‌های انسانی برای تست دارو روی کلیه انسانی بسیار مناسب هستند.

محققان در تلاش هستند داروهای مختلف دیگری را روی کلیه‌های مینیاتوری آزمایش کرده و عملکرد کلیه را تحت نظارت خود قرار دهند.

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطلب «روشی جدید برای تسکین درد آرتروز با امواج رادیویی» را بخوانید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۹ آذر ۱۳۹۹ در ۷:۰۴ ب٫ظ

  2. علی طالبی

    ۲۰ آذر ۱۳۹۹ در ۶:۲۹ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۰ آذر ۱۳۹۹ در ۱۰:۴۸ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…