پس از ابتلا به کووید ۱۹ بوی غذاها نامطبوع می‌شود؟

۲
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
براساس مطالعات صورت گرفته در مورد عوارض ویروس کرونا، ابتلا به کووید ۱۹ می‌تواند تأثیرات عجیبی روی سیستم عصبی افراد داشته باشد که یکی از آن‌ها از بین رفتن یا اختلال در حس بویایی است.
mujer huele limon 2018497 پس از ابتلا به کووید ۱۹ بوی غذاها نامطبوع می‌شود؟

براساس مطالعات صورت گرفته در مورد عوارض ویروس کرونا، ابتلا به کووید ۱۹ می‌تواند تأثیرات عجیبی روی سیستم عصبی افراد داشته باشد که یکی از آن‌ها از بین رفتن یا اختلال در حس بویایی است. در ادامه این مطلب از مجله دلتا درباره پژوهش جدید دانشمندان می‌خوانید.

یکی از علائمی که در برخی از بیماران مبتلا به کووید ۱۹ مشاهده می‌شود از بین رفتن حس بویایی است. سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که آیا ویروس کرونا به‌طور مستقیم به سلول‌های عصبی یا نورون‌های بویایی حمله کرده و آن‌ها را از بین می‌برد؟

دانشمندان در حال تلاش برای یافتن دلیل تغییر احساس بویایی و چشایی توسط ویروس کرونا هستند. در ماه ژوئن نتایج یک مطالعه نشان داد که تقریبا هفت درصد از ۴۰۰۰ بیمار کووید ۱۹ در طول بیماری حس بویایی خود را از دست می‌دهند. از میان این بیماران تعداد زیادی اغلب ظرف چند هفته حس بویایی خود را به دست می آورند، اما تعداد کمی از آن‌ها حس بویایی خود را برای مدت طولانی‌تری از دست می‌دهند.

پس از ابتلا به کووید ۱۹ بوی غذاها نامطبوع می‌شود؟

در مواردی نیز ممکن است بویایی افراد هیچ‌گاه به‌طور کامل به حالت عادی برنگردد و برخی از بوها و طعم‌های آشنا برای این افراد غیرعادی باشد. این شرایط تحت عنوان «پاروزمیا» (parosmia) یا تحریف احساس بویایی شناخته می‌شود.

براساس نتایج این مطالعه مشخص شد که در موارد شدید پاروزمیا، افراد ممکن است بوی سیب زمینی سرخ کرده را مانند بوی گوشت گندیده، شکلات را مانند بوی مواد شیمیایی و بوی قهوه را مثل بوی گوشت مرغ فاسد احساس کنند.

دانشمندان گمان می‌کنند که پردازش سیگنال‌های بویایی در داخل پیاز بویایی واقع در سقف حفره بینی در این حالت دچار اختلال می‌شوند. درحالی‌که برخی از محققان بر این باور هستند که نورون‌های بویایی توسط ویروس کرونا مورد حمله قرار نمی‌گیرند، ممکن است ویروس به سلول‌های پشتیبان در داخل حفره بینی آسیب برساند، این سلول‌ها به عصب‌های بویایی اجازه می‌دهند بو را تشخیص دهند.

ساندیپ داتا، متخصص مغز و اعصاب هاروارد، در پاسخ به این سؤال مهم که آیا ویروس کرونا به‌طور مستقیم به سلول‌های عصبی حمله می‌کند و آن‌ها را می‌کشد؟ گفت: «گسترش علائم پاروزمیا در مبتلایان به بیماری کرونا بیانگر این واقعیت است که در بعضی از بیماران، سلول‌های عصبی قطعاً از بین رفته و می‌میرند و ایده اصلی این است که این سلول‌های عصبی ازطریق مکانیسم غیرمستقیم از بین می‌روند.»

حتی اگر بخش کوچکی از حدود ۳۵۰ نوع گیرنده بویایی آسیب ببیند، مغز انسان می‌تواند بوها یا طعم‌های مختلف را متفاوت از حالت طبیعی تفسیر کند. از این رو در مورد از دست رفتن حس بویایی پس از ابتلا به کووید ۱۹ سوالات زیادی هنوز بدون پاسخ مشخص باقی مانده است. برخی از کارشناسان معتقدند که تغییر حس بویایی می‌تواند تنها نشانه کوچکی از آسیب‌های بزرگ عصبی باشد که این بیماری ممکن است ایجاد کند.

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطالب «قیمت هر دوز از واکسن کرونا فایزر، مدرنا و آکسفورد» را بخوانید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۹ آذر ۱۳۹۹ در ۵:۱۲ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۰ آذر ۱۳۹۹ در ۱۰:۵۰ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…