علت شنیدن صدای ترق و تروق در گوش چیست؟

۵
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
همه ما گهگاه صداها و حس‌های غیرمعمولی در گوش‌های خود تجربه می کنیم، مثل سوت کشیدن یا زنگ زدن گوش ها. یکی دیگر از این تجربه های غیر معمول شنیدن صدای ترق و تروق در گوش است.
صدای ترق ، تروق در گوش

صدای ترق و تروق در گوش دلایل مختلفی دارد که در ادامه این مطلب از مجله دلتا به آن ها خواهیم پرداخت.

۱- اختلال شیپور استاش ترق و تروق در گوش

شیپور استاش مجرای کوچک و باریک است که بخش میان گوش را به پشت بینی و قسمت فوقانی حلق متصل می کند. از این مجرا یکی در هر کدام از گوش های ما وجود دارد. این مجرا معمولاً بسته است و هنگام خمیازه کشیدن، جویدن یا بلعیدن باز می شود.

اختلال شیپور استاش زمانی رخ می دهد که این مجراها به درستی باز یا بسته نشوند. این مسأله می تواند منجر به شنیده شدن یک صدای ترق و تروق در گوش ها شود. دیگر دلایل احتمالی اختلال شیپور استاش عبارتند از:

  • بروز یک عفونت مثل سرماخوردگی یا سینوزیت
  • آلرژی
  • بزرگ شدن لوزه ها
  • وجود عوامل محرک در هوا مثل دود سیگار یا آلودگی
  • شکاف کام
  • پولیپ بینی
  • تومور بینی

۲- عفونت شدید گوش میانی

عفونت شدید گوش میانی بیشتر در میان کودکان شایع است تا افراد بزرگسال. اختلال شیپور استاش می تواند در بروز عفونت شدید گوش میانی نقش داشته باشد. باریک یا مسدود شدن این مجراها ممکن است به انباشت مایع در گوش میانی و بروز عفونت بیانجامد.

علت شنیدن صدای ترق و تروق در گوش چیست؟

۳- انباشت جرم گوش

جرم گوش به چرب شدن و حفظ مجرای گوش از عفونت کمک می کند و معمولاً به طور طبیعی از گوش خارج می شود. اما گاهی هم ممکن است در مجرای گوش گیر کند و باعث انسداد شود. اگر جرم گوش را با فرو کردن جسمی مثل گوش پاک کن بیشتر به داخل گوش فشار دهید ممکن است این اتفاق رخ دهد و باعث صدای ترق و تروق در گوش شود.

۴- اختلالات مفصل گیجگاهی فکی

مفصل گیجگاهی فکی، استخوان فک را به جمجمه متصل می کند. ما در هر دو سمت سر خود یکی از این مفصل را داریم که محل قرارگیری آن جلوی گوش ها است. این مفصل مثل یک لولا عمل می کند و می تواند حرکات کشویی هم داشته باشد. یک دیسک از جنس غضروف در بین دو استخوان قرار دارد که به روانی حرکت این مفصل کمک می کند. وارد شدن آسیب یا جراحت به این مفصل یا تحلیل رفتن غضروف می تواند منجر به بروز اختلالات مفصل گیجگاهی فکی شود.

این اختلالات ممکن است باعث شود صدای ترق و تروق در گوش بشنوید، به ویژه زمانی که دهان خود را باز می کنید یا چیزی می جوید.

۵- تشنج ماهیچه ای گوش میانی

تشنج ماهیچه ای گوش میانی نوع نادری از تینیتوس یا همان وزوز یا زنگ زدن دائمی گوش ها است. این اتفاق بر اثر انقباض برخی ماهیچه های درون گوش یعنی ماهیچه ی رکابی یا ماهیچه ی کشنده ی پرده ی گوش رخ می دهد. این ماهیچه ها به منتقل شدن ارتعاشات از پرده گوش و استخوان های درون گوش میانی به گوش داخلی کمک می کنند.

علت دقیق تشنج ماهیچه ای گوش میانی مشخص نیست. این مسأله ممکن است به یک مشکل مادرزادی، آسیب شنوایی و دیگر انواع ارتعاشات یا انقباضات مثل اسپاسم همی فاسیال (پرش غیر عادی صورت) مربوط باشد. انقباض ماهیچه های رکابی یا کشنده ی پرده ی گوش می تواند باعث شنیده شدن یک صدای ترق و تروق در گوش ها شود.

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطلب «روشی برای اندازه‌گیری وزوز گوش» را بخوانید.

۵ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۰ آذر ۱۳۹۹ در ۱۰:۵۲ ق٫ظ

  2. سیدموسی رضوی

    ۹ آذر ۱۳۹۹ در ۸:۳۱ ب٫ظ

    سلام به سرکارخانم مائده فرهوشی ممنونم از مطالب مفید وکاربردی شمابرای شما ارزوی موفقیت روزافزون دارم. خدانگهدار اگر امکان دارد یک وسیله ارتباطی باشد من ازشما سوالات دراین باره دارم ازخانم فرهوشی ممنونم از شما

    پاسخ

  3. ناشناس

    ۷ آذر ۱۳۹۹ در ۸:۲۹ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۷ آذر ۱۳۹۹ در ۸:۲۹ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۷ آذر ۱۳۹۹ در ۲:۳۶ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…