روش جدیدی که سلول های سرطانی را برای همیشه نابود می‌کند

۷
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
دانشمندان زیادی در حال پژوهش پیرامون روش‌های نابودی سلول های سرطانی هستند. اخیرا تیمی از پژوهشگران توانسته‌اند یک سیستم جدید با استفاده از سیستم ویرایش ژنوم CRISPR برای این کار توسعه دهند که به طور موثر این سلول‌ها را نابود می‌کند.
istock 1097423340 روش جدیدی که سلول های سرطانی را برای همیشه نابود می‌کند

سرطان سالانه جان افراد زیادی را در سراسر جهان می‌گیرد و پزشکان و دانشمندان به دنبال جلوگیری از چنین موضوعی هستند. در حالی که هنوز به درمان قطعی برای این بیماری دست پیدا نکرده‌ایم، محققان باور دارند که در رسیدن به این هدف، یک قدم بزرگ برداشته‌اند. پژوهشگران برای دستیابی به این هدف از سیستم ویرایش ژنوم CRISPR کمک گرفته‌اند. در ادامه این مطلب از مجله دلتا درباره این پژوهش جدید درباره سلول های سرطانی خواهید خواند.

روش جدیدی که سلول های سرطانی را برای همیشه نابود می‌کند

این ابزار جدید می‌تواند سرطان‌های کشنده را نابود کند. پژوهشگران برای این کار از «سیستم تحویل جدید مبتنی بر نانوذرات لیپید» استفاده کرده‌اند. این سیستم می‌تواند سلول های سرطانی را هدف قرار دهد و آن‌ها را به گونه‌ای نابود کنند که امیدی برای فعالیت دوباره آن‌ها وجود نداشته باشد. نحوه حمله این سیستم به سلول های سرطانی شگفت‌انگیز است.

دانشمندان از این نانوذرات برای ارسال پیام به CPISPR آنزیم «Cas9» استفاده می‌کنند. این آنزیم سلول های سرطانی را هدف قرار می‌دهد و مانند یک قیچی مولکولی DNA سلول را برش می‌دهد که باعث نابودی آن می‌شود.

محققان برای اثبات عملکرد سیستم خود، سرطان‌ تخمدان و «گلیوبلاستوما» را مورد بررسی قرار دادند. نرخ مرگ و میر در مبتلایان به این سرطان بسیار بالا است و سالانه جان افراد زیادی را می‌گیرند. دانشمندان این سرطان‌ها را با یک درمان با سیستم جدید CPISPR در موش‌ها هدف قرار دادند و نرخ بقای این حیوانات دو برابر شد.

یکی از نویسندگان این مقاله، پروفسور «دن پیر» اعلام کرده: «این اولین پژوهشی در جهان است که نشان می‌دهد سیستم ویرایش ژنوم CPISPR می‌تواند برای درمان سرطان در حیوانات زنده مورد استفاده قرار بگیرد. باید روی این موضوع تاکید کنم که با شیمی‌درمانی روبه‌رو نیستیم. بنابراین هیچ عوارض جانبی ندارد و سلول سرطانی که با این روش نابود می‌شود، دیگر هیچ وقت فعال نخواهد شد. قیچی مولکولی Cas9 با قطع DNA سلول سرطانی، آن را خنثی کرده و برای همیشه از تکثیر آن جلوگیری می‌کند.»

محققان می‌خواهند سرطان‌های دیگری را نیز با این روش مورد بررسی قرار دهند. آن‌ها می‌خواهند تاثیر این روش درمان روی سرطان‌هایی مانند سرطان خون را مشاهده کنند. اگر این آزمایش‌ها موفق ظاهر شوند، شاید در آینده از CRISPR برای درمان بسیاری از بیماری‌ها و حتی سرطان استفاده شود.

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطلب «کشف ترکیب دارویی جدیدی برای مبارزه با سخت ترین سرطان ها» را بخوانید.

۷ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۳۰ آذر ۱۳۹۹ در ۱:۴۲ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۳۰ آذر ۱۳۹۹ در ۱:۴۲ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۹ آذر ۱۳۹۹ در ۳:۴۹ ب٫ظ

    این برنامه عالی است دست سازندش درد نکنه

    پاسخ

  4. ناشناس

    ۱۹ آذر ۱۳۹۹ در ۳:۴۹ ب٫ظ

    این برنامه عالی است دست سازندش درد نکنه

    پاسخ

  5. ناشناس

    ۱۹ آذر ۱۳۹۹ در ۳:۴۹ ب٫ظ

    این برنامه عالی است دست سازندش درد نکنه

    پاسخ

  6. ناشناس

    ۱۰ آذر ۱۳۹۹ در ۱۰:۵۴ ق٫ظ

  7. ناشناس

    ۷ آذر ۱۳۹۹ در ۹:۰۷ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…