در چه مواردی ازدواج موقت باید ثبت شود؟

۶
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
ثبت کردن ازدواج موقت یا همان صیغه الزامی نیست مگر در شرایطی خاص.
الزام به ثبت ازدواج موقت

یکی از انواع عقد نکاح، عقد موقت است که در برخی از احکام و آثار با ازدواج دائم متفاوت است. به عنوان مثال، قانون‌گذار در قانون حمایت خانواده ثبت ازدواج دائم را در تمامی موارد الزامی کرده است و برای عدم ثبت آن نیز مجازات در نظر گرفته است. اما در خصوص عقد موقت، الزامی به ثبت کردن آن وجود ندارد، بنابراین در قانون حمایت از خانواده ، مواردی پیش بینی شده است که مرد ملزم به ثبت ازدواج موقت شده است. در این نوشتار از مجله دلتا به بررسی الزام به ثبت ازدواج موقت می‌پردازیم.

عقد موقت

مطابق با ماده ۱۰۷۵ قانون مدنی، نکاح وقتی موقت، است که، برای مدت معینی واقع شده باشد. همان‎طور که از نام‎ گذاری این ازدواج مشخص است، بر‌ خلاف ازدواج دائم، صیغه برای مدت مشخصی ایجاد می‎ شود و با پایان یافتن مدت زمانی که دو طرف مشخص کرده ‌اند، خود به ‎خود رابطه زوجیت بین زن و مرد تمام می‎ شود. بر اساس قانون حمایت از خانواده، زوج مکلف به ثبت ازدواج، طلاق، فسخ نکاح و رجوع از طلاق است. در ابتدای امر، الزامی برای ثبت نکاح موقت، وجود ندارد و ازدواج موقت همین که با صیغه صحیح با رعایت قید مهلت و مهریه قرائت شود، عقد جاری شده و نیازی به ثبت آن وجود ندارد. البته این تجویز قانون‌گذار تا جایی است که زوجه در نتیجه ازدواج موقت، باردار نشود و در صورتی که در مدت ازدواج موقت، زن از شوهر باردار شود، قانون‌گذار به منظور حفظ و تقویت حقوق مادر و فرزند، زوج را مکلف به ثبت ازدواج موقت، کرده است تا فرزند حاصل از این ازدواج، در آینده بتواند حقوق خود را پیگیری کند. همچنین اگر زن یا شوهر در ضمن عقد، ثبت آن را شرط کنند یا هر دو بر آن توافق کنند، در این صورت، ثبت نکاح موقت باز هم ضروری است.

الزام به ثبت ازدواج موقت

الزام به ثبت ازدواج موقت

مطابق قانون مدنی در عقد دائم مرد موظف است که عقد را ثبت کند و در صورت عدم ثبت به مجازاتی که در متن قانون ذکر شده است محکوم می ‌شود، اما در مورد عقد موقت، الزامی به ثبت آن نیست، مگر در سه مورد زیر که در صورت عدم ثبت ازدواج، مرد به مجازات محکوم می‌ شود:

  • باردار شدن زن
  • توافق طرفین
  • شرط ضمن عقد

برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر طلاق به دلیل خیانت همسر در چه صورتی ممکن است؟ را مطالعه کنید.

۶ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۱ آذر ۱۳۹۹ در ۲:۰۴ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۹ آذر ۱۳۹۹ در ۶:۱۱ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۹ آذر ۱۳۹۹ در ۷:۴۲ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۹ آذر ۱۳۹۹ در ۴:۵۹ ق٫ظ

  5. ناشناس

    ۱۹ آذر ۱۳۹۹ در ۲:۰۴ ق٫ظ

  6. ناشناس

    ۱۸ آذر ۱۳۹۹ در ۶:۴۹ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …