بازار ملک از نگاه مطبوعات

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
بازار ملک از نگاه مطبوعات

روزنامه جهان صنعت – شرایط جدید وام مسکن؛ بازپرداخت ۱۵ ساله، نرخ سود ۸ درصد

مشاور وزیر راه‌ و‌ شهرسازی با اعلام جزییات اعطای وام‌های جدید مسکن، گفت: بازپرداخت این وام‌ها ۱۵ ساله و نرخ سود آن، هشت درصد است.

غلامرضا سلامی با تشریح جزییات جدید وام‌های مسکن گفت: مهم‌ترین مزیت این وام‌، افزایش زمان بازپرداخت از ۱۲ به ۱۵ سال و همچنین کاهش سود تسهیلات از ۹ و نیم درصد به ۸ درصد است. ضمن این که متقاضی دیگر نیاز نیست یک سال برای دریافت وام منتظر بماند بلکه در یک دوره ۱۰ ماه (دو دوره ۵ ماهه) می‌تواند پرونده دریافت وام تشکیل دهد.

مشاور وزیر راه‌ و‌ شهرسازی در خصوص تغییرات جدید برای دریافت وام مسکن یکم گفت: در حال حاضر باید برای افزایش بهره‌وری تسهیلات مسکن علاوه بر افزایش خود مبلغ وام، نرخ بهره کاهش و طول بازپرداخت اقساط آن افزایش یابد تا نه به بانک عامل فشاری وارد شود و نه به دریافت‌کننده تسهیلات.

سلامی ادامه داد: براساس تصمیم هیات دولت قرار است از محل بازپرداخت اقساط مسکن مهر، منابع مالی جدید به بخش مسکن تزریق شود تا سیاست بهبود شرایط تسهیلات مسکن اجرایی شود.

روزنامه همشهری – احتمال کاهش سود وام مسکن در هفته آینده

بر اساس اعلام معاون وزیر راه و شهرسازی، جزییات سیاست‌های جدید اعطای وام مسکن در هفته آینده اعلام می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی و معاون او در ماه‌های اخیر اعلام کرده بودند که پیشنهادهایی برای افزایش مدت بازپرداخت و کاهش سود تسهیلات مسکن ارائه کرده‌اند.

در این خصوص حامد مظاهریان، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی، اعلام کرد: تامین مالی مسکن هفته آینده با حضور وزیر راه و شهرسازی، شهردار تهران و مدیرعامل بانک مسکن مورد بررسی قرار می‌گیرد و سیاست‌های نوین اعطای وام مسکن اعلام خواهد شد.

وی با تاکید بر اصلاح سیاست‌ها در حوزه مسکن گفت: تلاش داریم تا دولت بتواند ایده‌هایش را برای بخش‌های مرتبط با مسکن در یک محیط علمی و دانشگاهی مطرح کند و آماده شنیدن نقدها از محافل تخصصی باشد. بر همین اساس طی چهارسال گذشته تلاش شد تا این همایش در مکان‌های دانشگاهی و علمی برگزار شود.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی با اظهار امیدواری نسبت به جمع‌بندی در خصوص نظام تامین مالی و مسکن اقشار کم درآمد، یادآور شد: سیاست زمین، شهرسازی، اقتصاد شهر و بازار مسکن با حضور نمایندگان بخش خصوصی مورد واکاوی و جمع‌بندی قرار خواهد گرفت.

روزنامه دنیای اقتصاد- هشدار قیمتی به بازار آپارتمان‌های لوکس

کارشناسان و واسطه‌های فروش مسکن در سه منطقه اول شهر تهران یک هشدار قیمتی را خطاب به مالکان و فروشندگان آپارتمان‌های مسکونی لوکس، مطرح کردند.

همزمان با قرار گرفتن بازار معاملات مسکن در فاز پیش‌رونق و افزایش نسبی حجم معاملات، برخی مالکان وفروشندگان واحدهای مسکونی لوکس و بزرگ  واقع در مناطق ۱ تا ۳ شهر تهران اقدام به افزایش سطح قیمت‌های پیشنهادی فروش آپارتمان‌های خود کرده‌اند.

هر چند ممکن است برخی از این مالکان تنها در حد چند درصد کمتر از نرخ تورم،د قیمت پیشنهادی واحدهای مسکونی خود را افزایش داده باشند اما کارشناسان، فعالان و واسطه‌های خرید و فروش مسکن در این مناطق به این گروه از مالکان توصیه اکید می‌کنند که به هیچ وجه قیمت‌های پیشنهادی خود را افزایش ندهند؛ چرا که با سطح قیمت‌های قبلی نیز فعلا مشتری دست به نقد چندانی برای واحدهای مسکونی آنها در بازار وجود ندارد.

روزنامه آرمان – بازارگرمی خانه‌های لوکس

آنچه جای تعجب دارد، افزایش فروش واحدهای مسکونی لوکس و گران‌قیمت مناطق مرفه‌نشین پایتخت است که همواره از آنها با عنوان خانه‌های خالی یاد می‌شود.

کلیدخوردن خرید و فروش واحدهای مسکونی گران‌قیمت می‌تواند بازارگرمی خوبی برای ترغیب سایر خریدارانی باشد که به‌دنبال سرمایه‌گذاری در بخش مسکن هستند.

دبیرکل کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن در این‌باره گفته است: حجم معاملات خانه‌های لوکس افزایش یافته، ارتباطی به سفته‌بازی در بازار مسکن ندارد و مردم دوست دارند در خانه‌های لوکس و شیک و گران‌قیمت زندگی کنند.

طبق آخرین گزارش سرشماری نفوس و مسکن در سال۱۳۹۵ درحال‌حاضر در حدود دو‌میلیون و ۵۰۰‌هزار خانه خالی در کشور موجود است که سهم شهر تهران از این رقم تقریبا ۴۰۰‌ هزار واحد مسکونی بوده و اغلب این خانه‌های خالی جزو خانه‌های گران و لوکس شهر تهران هستند.

براساس گفته وزیر راه‌ و شهرسازی ارزش سرمایه‌ای این خانه‌های خالی‌مانده در حدود ۲۵۰‌میلیارد دلار است. علاوه بر خانه‌های خالی در کشور دو‌میلیون و ۱۱۵‌هزار واحد خانه دوم وجود دارد که معادل هفت‌درصد کل مسکن موجود در کشور است؛ در نتیجه طبق این آمار در کشورمان مجموع خانه‌های خالی و شبه‌خالی (خانه دوم) بیش از چهار‌میلیون و ۶۰۰‌ هزار واحد است.

کارشناسان بخش مسکن عقیده دارند یکی از عواملی که باعث طولانی‌شدن دوره رکود بازار مسکن شده، همین خانه‌های خالی است. در تهران، تعداد خانه‌های خالی و لوکس یکی از عوامل اصلی رکود بازار مسکن بوده؛ خانه‌های لوکسی که اغلب آنها در نتیجه ورود بانک‌ها و موسسات مالی به بازار مسکن ساخته شده‌اند.

delta.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

خانه‌های ارزان در کدام مناطق هستند؟

واحدهای مسکونی ارزان‌ و با قیمت کل کمتر از یک میلیارد تومان فقط در چند منطقه پایتخت قرار د…