بزرگترین دریاچه آینه‌ای بکر در ایران

۱
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
انعکاس نور در دل دریاچه طبیعی دست های زمین و آسمان را به هم می رساند. تصاویر زیبای آسمان در آینه دریاچه کویری مخرگه می‌افتد و منعکس می شود. برای دیدن آسمان دیگر نیازی نیست به بالا نگاه کنید، اینجا آسمان درست در زیر پایتان قرار دارد!
دریاچه مخرگه

اگر کمی اهل سفر و دنبال کردن مطالب مرتبط با گردشگری باشید، مطمئنا درباره آینه طبیعی چیزهایی شنیده‌اید، بزرگ‌ترین آینه طبیعی جهان که در کشور بولیوی قرار دارد و سالانه میزبان گردشگران و توریست‌های داخلی و خارجی زیادی در سراسر ایران است. حالا می‌خواهیم به شما بگوییم که دیگر برای دیدن آینه طبیعی نیازی نیست تا کشور بولیوی بروید! در ایران خودمان بزرگ‌ترین آینه طبیعی وجود دارد که متاسفانه تا به امروز به دلایل مختلف ناشناخته و مجهور مانده و حتی بسیاری از وجود چنین جاذبه شگفت‌انگیزی بی‌اطلاع هستند، جایی به نام دریاچه مخرگه که یکی از جلوه‌های طبیعت زیبای ایران و به عنوان بزرگ‌ترین آینه طبیعی ایران شاخته می‌شود. با مجله دلتا همراه باشید تا ببینیم این جاذبه کجاست و چطور می‌توان به آن جا رفت.

دریاچه مخرگه

موقعیت طبیعی

دریاچه مخرگه در ۳۲ کیلومتری جنوب شهربابک در استان کرمان و در دشت وسیع ریگ سفید قرار گرفته است.

آینه طبیعی

ویژگی های دریاچه

این دریاچه اکوسیستمی فصلی است که با اولین بارندگی‌های منطقه که از آبان ماه صورت می‌گیرد ، آبگیری می‌شود و در زمانی که بارندگی منطقه در حد نرمال باشد، آب این دریاچه تا اواخر مردادماه پابرجاست و بعد از آن تبدیل به نمکزاری وسیع می‌گردد.

کرمان

علت شوری آب

یکی از منابع این دریاچه رودخانه آب شیرین «حبیب الله خانی» است. این رودخانه نیز فصلی است ، اما در هر فصل از سال که دریاچه خشک شده است، اگر بستر رودخانه حفاری شود ، در عمق ۴۰ سانتی‌متری آب شیرین را می‌توان یافت و این نیز از شگفتی‌های این منطقه است. هرچند آب ورودی به این دریاچه شیرین است اما تبخیر مستمر و بستر نمکی دریاچه موجب شور شدن آب مخرگه می‌شود ، زیرا این دریاچه بر بستر نمکی اصفهان-سیرجان قرار دارد.

دریاچه آب شور

بزرگترین آینه طبیعی ایران

انعکاس کوهستان‌ها و محیط اطراف و آسمان بر سطح این دریاچه و زلالی آب و نوع خاک بستر این دریاچه سبب شده این اکوسیستم طبیعی همچون آینه‌ای بسیار بزرگ در بستر دشت مسطح اطراف خودنمایی کند و اگر در بستر دریاچه قرار گیرید انعکاس مناظر اطراف در آب دریاچه منظره‌ای بی‌نظیر را ایجاد می‌کند.

مسطح بودن دریاچه دلیل عمده آینه‌گون شدن آن است ، به همین دلیل باید به آرامی روی آن گام برداشت و اجازه ورود خودرو به آن داده نشود. همچنین صدور هرگونه مجوز احتمالی برای بهره برداری از نمک دریاچه و حفاری در آن، به کلی منظره دریاچه را تخریب خواهد کرد.

شهر بابک

دریاچه بکر و ناشناخته و نیازمند بوم گردی

دریاچه مخرگه بسیار ناشناخته است و حتی اکثر مردم شهربابک از آن آگاهی ندارند. این مکان ازجمله پتانسیل‌های گردشگری است که بکر و دست نخورده مانده است و شاید یکی از دلایل عدم معرفی این مکان نیز همین بوده که مردم محلی و مسئولان می‌خواستند آن را از دخالت‌های انسانی دور نگاه دارند. اغلب بازدیدکنندگان دریاچه ، گردشگران حرفه‌ای و مردم محلی هستند و مردم عادی خیلی کمتر به این منطقه سفر می‌کنند و همین امر هم سبب شده کمترین تخریب ناشی از حضور انسان را در این منطقه شاهد باشیم.

طبیعت ایران

یک نظر

  1. ناشناس

    ۱۵ دی ۱۳۹۹ در ۱۱:۳۱ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…