خواص فوق العاده گوجه فرنگی

۷
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
از مهم‌ترین خواص گوجه فرنگی می‌توان به مراقبت از پوست، تقویت سیستم ایمنی بدن،‌ پیشگیری از سرطان، کنترل فشار خون، کمک به درمان دیابت، درمان یبوست و حفظ سلامت چشم اشاره کرد.
فواید درمانی گوجه فرنگی

گوجه فرنگی منبع خوراکی اصلی آنتی اکسیدان لیکوپن است. لیکوپن با کاهش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها نظیر بیماری‌های قلبی و سرطان ارتباط مستقیم دارد. آن‌ها همچنین منبعی عالی از ویتامین C، پتاسیم، فولات و ویتامین K هستند. در این مطلب از مجله دلتا  درباره فواید درمانی گوجه فرنگی صحبت خواهیم کرد، با ما همراه باشید.

کاهش وزن

خواص گوجه فرنگی

۱. بهبود سلامت قلب

مطالعاتی که روی محصولات به دست آمده از گوجه فرنگی انجام شده‌اند، نشان می‌دهد که مبارزه با استرس اکسیداتیو و التهاب از دیگر خواص گوجه فرنگی هستند. این تحقیقات همچنین اثرات محافظتی روی لایه داخلی رگ‌های خونی را نشان دادند که ممکن است خطر لخته شدن خون را نیز کمتر کند.

۲. پیشگیری از سرطان

مطالعات ارتباط میان گوجه فرنگی و فرآورده‌های حاصل از آن، و کاهش احتمال سرطان پروستات، ریه و معده را ذکر می‌کنند. همینطور در یک مطالعه روی زنان مشخص شد که غلظت بالای کروتنوئید‌ها که به مقدار زیاد در گوجه فرنگی یافت می‌شوند‌، ممکن است آن‌ها را از سرطان پستان محافظت کند.

فواید گوجه فرنگی

۳. حفظ سلامت پوست

یکی دیگر از مهم‌ترین خواص گوجه فرنگی، کمک به بهبود سلامت پوست است. غذا‌های حاوی گوجه فرنگی که سرشار از لیکوپن و سایر ترکیبات گیاهی هستند ممکن است از پوست ما در برابر آفتاب سوختگی محافظت کنند. طبق یک مطالعه، افرادی که به صورت روزانه و به مدت ۱۰ هفته، ۴۰ گرم رب گوجه فرنگی (این مقدار ۱۶ میلی گرم لیکوپن فراهم می‌کند) با روغن زیتون مصرف کرده‌اند کمتر دچار آفتاب سوختگی می‌شدند.

۴. کنترل فشار خون

کنترل مصرف سدیم به حفظ فشار خون طبیعی کمک می‌کند. با این‌حال، افزایش مصرف پتاسیم به دلیل اثرات منبسط کننده‌ آن روی شریان‌ها نیز ممکن است به همان اندازه مهم باشد. براساس آمار، کمتر از دو درصد از بزرگسالان ایالات متحده میزان مصرف روزانه نرمال پتاسیم که ۴ هزار و ۷۰۰ میلی گرم است را رعایت می‌کنند. افزایش مصرف پتاسیم و کاهش مصرف سدیم با کاهش ۲۰ درصد مرگ و میر همراه است. همانطور که می‌دانید گوجه سرشار از پتاسیم است و به نظر می‌رسد باید در رژیم غذایی شما وجود داشته باشد.

۵. کمک به درمان دیابت

مطالعات نشان داده‌اند که افراد مبتلا به دیابت نوع یک که رژیم‌های غذایی پر فیبر دارند، سطح قند خون پایین‌تری را تجربه می‌کنند. درحالی‌که افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ نیز ممکن است در سطح قند خون، انسولین و چربی بهبود داشته باشند. یک فنجان گوجه فرنگی حدود ۲ گرم فیبر برای بدن تامین می‌کند. انجمن دیابت آمریکا توصیه می‌کند که برای کنترل قند خون روزانه حدود ۲۵ گرم فیبر در زنان و حدود ۳۸ گرم فیبر در مردان باید مصرف شود.

درمان دیابت

۶. درمان یبوست

خوردن خوراکی‌هایی مثل گوجه فرنگی که سرشار از آب و فیبر هستند، می‌تواند در آبرسانی و کمک به حرکات روده اثر مثبت داشته باشد. از این‌رو گوجه فرنگی اغلب به عنوان یک میوه‌ ملین توصیف می‌شود. فیبر حجم مدفوع را بیشتر می‌کند و برای کاهش یبوست مفید است. با این حال، حذف فیبر به طور کامل از رژیم غذایی نیز با تاثیرات مثبتی بر یبوست همراه بوده است، بنابراین برای تائید خواص گوجه فرنگی در این زمینه به تحقیقات بیشتری نیاز است.

۷. کاهش وزن

مصرف روزانه‌ گوجه فرنگی یا حتی نوشیدن آب آن، می‌تواند به افزایش چربی سوزی کمک کند و همچنین میل به غذا را کاهش دهد، چرا که گوجه فرنگی می‌تواند تخمیر در روده‌ها را متوقف کند و در نتیجه اشتها کاهش می‌یابد.

۷ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۲ آذر ۱۳۹۹ در ۱۰:۳۴ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۱ آذر ۱۳۹۹ در ۸:۱۵ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۶ آذر ۱۳۹۹ در ۹:۳۲ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۶ آذر ۱۳۹۹ در ۸:۵۸ ق٫ظ

    سلام.. دست شما درد نکنه بابت اطلاع رسانی علمی و ارزشمندتون.. ??

    پاسخ

  5. ناشناس

    ۱۶ آذر ۱۳۹۹ در ۷:۴۸ ق٫ظ

  6. ناشناس

    ۱۶ آذر ۱۳۹۹ در ۳:۳۳ ق٫ظ

  7. ناشناس

    ۱۵ آذر ۱۳۹۹ در ۶:۰۳ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…