خشک شدن اقیانوس های مریخ با طوفان‌های ویران کننده

۱
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
مطالعات جدید محققان نشان می‌دهد که یکی از دلایل اصلی از بین رفتن آب در مریخ احتمالاً طوفان‌های شن است. طوفان‌ها سبب ورود آب به قسمت فوقانی جو این سیاره، تجزیه و سپس پخش شدن آن در فضا می‌شوند.
اقیانوس های مریخ

محققان معتقدند مریخ در گذشته بسیار دور اقیانوس‌هایی از آب مایع داشته ولی با گذشت زمان اقیانوس‌های آن خشک شدند. محققان تا مدت‌ها نمی‌دانستند چه عاملی سبب خشک شدن دریاهای مریخ شده است، ولی حالا تحقیقی جدید نشان می‌دهد که طوفان‌های شن احتمالاً نقشی کلیدی در پرتاب آب‌های این سیاره به فضا بازی کرده‌اند. در ادامه این مطلب از مجله دلتا درباره خشک شدن اقیانوس های مریخ خواهید خواند.

خشک شدن اقیانوس های مریخ

آیا مریخ در گذشته چنین شمایلی داشته است؟

محققان برای این تحقیق از داده‌های فضاپیمای MAVEN ناسا استفاده کردند که سال ۲۰۱۴ به منظور مطالعه جو مریخ در مدار آن قرار گرفت. آن‌ها دریافتند که مریخ در طول فصول گرم در حال از دست دادن بخار آب از طریق جو است.

به گفته محققان هوای گرم و همچنین طوفان‌های شن سبب از بین رفتن اقیانوس های مریخ شده‌اند. بادهای بسیار قوی ناشی از طوفان‌های شن سبب اوج گیری بخار آب و ورود آن به اتمسفر می‌شوند. بخار آب پس از وارد شدن به جو در معرض تشعشعات کیهانی قرار می‌گیرد و بعد به اکسیژن و هیدروژن تبدیل و در فضا پخش می‌شود.

«Shane W. Stone» یکی از محققان این تحقیق می‌گوید: «هر چیزی که به قسمت فوقانی اتمسفر (زمین یا مریخ) برسد نابود می‌شود، چون این قسمت از جو در معرض تابش مستقیم تشعشعات مخرب خورشید قرار دارد.»

محققان می‌گویند یکی از طوفان‌های شن که تابستان سال ۲۰۱۸ در مریخ اتفاق افتاد، سبب شد تا ۲۰ برابر آب بیشتری وارد جو این سیاره شود. به گفته آن‌ها مریخ در یک دوره ۴۵ روز به اندازه تقریباً دو سال زمینی آب از دست داده است. محققان می‌گویند یافته‌های این تحقیق به آن‌ها کمک می‌کند تا نرخ از دست رفتن آب را با دقت بیشتری در گذشته و حال مریخ محاسبه کنند.

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطلب «کشف دهانه سه گانه جدید در مریخ» را بخوانید.

یک نظر

  1. ناشناس

    ۱۰ آذر ۱۳۹۹ در ۱۰:۵۹ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…