نگاه مطبوعات – بازار مسکن تکان خورد

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه

«بازار مسکن تکان خورد» عنوان خبری است از روزنامه آرمان که بررسی مطبوعات امروز را با این خبر آغاز می‎کنیم .

در ماه‌های اخیر شاهد گرانی افسارگسیخته در بازار مسکن نیز بودیم و به گفته کارشناسان، رکودتورمی بر این بازار سایه افکنده بود. طبق گزارش بانک مرکزی، شمار معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در شهریور امسال به ۱۰ هزار و ۳۰۰ واحد رسیده که نسبت به شهریورپارسال ۵/۳۳ درصد کاهش یافته است.

این در حالی است که متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده در بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۱/۸ میلیون تومان بوده که نسبت به شهریور پارسال ۱/۷۴ درصد افزایش یافته است.

بیشترین رشد متوسط قیمت در این ماه نسبت به ماه مشابه پارسال مربوط به منطقه پنج به میزان ۱/۹۲درصد و کمترین میزان رشد مربوط به منطقه ۱۲ به اندازه ۲/۳۶ درصد تعلق داشت.

بازار مسکن تکان خورد

بانک مرکزی همچنین در این گزارش اشاره کرده است که در این مدت متوسط قیمت یک مترمربع بنای واحد مسکونی معامله شده در بنگاه‌های شهر تهران شش میلیون و ۷۵۰ هزار تومان بود که نسبت به مدت مشابه پارسال ۵/۵۰ درصد افزایش یافت. با این وجود، کاهش نرخ در بازار ارز تاثیر خودش را بر بازار مسکن هم گذاشت. رئیس اتحادیه مشاوران املاک هم گفت: کاهش قیمت دلار، بازار مسکن را  به عقب هل می‌دهد.

«یک زنگ خطر برای بازار مسکن » مطلبی است از روزنامه تجارت. در این مطلب آمده است :
یک کارشناس اقتصاد مسکن معتقد است کاهش قیمت ارز باید با ارایه مشوق‌هایی برای سازندگان مسکن همراه شود؛ در غیر این صورت ممکن است سرمایه‌های خارج شده از بازار ارز وارد بخش مسکن شود.

محمدمهدی مافی گفت: چنانچه دولت مشوق‌های لازم را برای تسهیل شرایط ساخت و ساز در بخش مسکن فراهم نکند، سرمایه‌هایی که هم‌اکنون از بازار ارز خارج می‌شود ممکن است وارد بازار مسکن شود و با افزایش قیمت مسکن روبه رو شویم. البته این اتفاق می‌تواند با تصمیمات ساده برای خلاص شدن سازندگان مسکن از وضعیت فعلی که با بروکراسی پیچیده و قوانین دست و پاگیر روبه رویند، به راحتی کنترل شود.

روزنامه دنیای اقتصاد از «اثر متقابل بازار «خرید» و «اجاره» املاک ریزمتراژ » خبر می دهد این روزنامه می نویسد:

جهش قیمت مسکن در حالی تقاضای خرید آپارتمان‌های ریز متراژ را افزایش داده که رونق خرید و فروش این گروه متراژی به رونق بازار اجاره آنها نیز منجر شده است.

یک راه متداول خانه‌دار شدن و انجام معامله در بازار مسکن، خرید آپارتمان به شیوه تامین بخشی از نقدینگی موردنیاز از طریق رهن ملک است. این روش در میان متقاضیان خرید آپارتمان در تمام گروه‌های متراژی رایج است اما خریداران آپارتمان های کوچک بیشتر به آن تمایل می یابند.

کسانی که به سراغ آگهی ‌های تا ۶۰ مترمربع در بازار مسکن می‌روند، اغلب آنهایی هستند که این متراژ را به دلیل محدودیت در تامین مالی انتخاب می‌کنند. طبیعی است آنها در مسیر تملک خانه ممکن است با کسری روبه‌رو شوند. همچنین عده‌ای از خریداران این گروه متراژی، متقاضیان سرمایه‌ای مسکن هستند که در پی تبدیل نقدینگی خود به ملک هستند، اما پول آنها برای خرید یک آپارتمان نقلی کافی نیست و در نتیجه کسری خود را با رهن تامین می‌کنند.

روزنامه قانون هم از «کمبود تولید ۷۰۰ هزار واحد مسکونی در سال» خبر می دهد . قانون می‎نویسد:

نایب رییس انجمن انبوه سازان با بیان اینکه سالانه باید یک میلیون واحد مسکونی تولید شود اما هم اکنون تولید بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار واحد است، گفت: فساد مالی در سازمان نظام مهندسی نتیجه انباشت ثروت در این سازمان است.

ایرج رهبر در نشست خبری با اشاره به وضعیت بازار مسکن اظهار داشت: در چندسال گذشته بازار مسکن با رکود رویه روبود و در یک سال گذشته رونق به بازار برگشت اما علت واضح این شرایط امروز مسکن این است که دولت برنامه‌ای برای مسکن ارایه نکرده است.

وی افزود: در اوایل دولت یازدهم وزیر راه و شهرسازی از اجرای طرح مسکن اجتماعی حرف زد اما این طرح در حد تئوری باقی ماند و به اجرا نرسید.

وی گفت: طبق طرح جامع باید سالانه یک میلیون  مسکن ساخته شود چرا که آمار رسمی ۸۵۰ ازدواج در سال را ثبت کرده است که طلاق هم به تقاضا مسکن اضافه می‎کند اما در حالی که سالانه به تولید یک میلیون واحد مسکونی نیاز داریم تولید مسکن چیزی حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار  واحد است.

مجله دلتا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…