تاثیر سقوط قیمت دلار بر بازار مسکن

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه

تاثیر سقوط قیمت دلار بر بازار مسکن هنوز چندان قابل پیش‌بینی نیست. چرا که  مدت‌زمان زیادی از کاهش قیمت دلار نگذشته است و ابعاد مختلف این تغییر اقتصادی، کماکان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

به گزارش مجله دلتا و به نقل از خبرآنلاین، بعضی از کارشناسان می‌گویند بازار مسکن پس از نوسان‌های شگفت‌انگیز، دچار ریزش خواهد شد. اما گروهی دیگر معتقدند اگر نرخ ارز به تعادل برسد و ثبات پیدا کند، وضعیت بازار مسکن هم منطقی خواهد شد و رونق می‌یابد.

مهدی سلطان‌محمدی، تحلیلگر بازار مسکن درباره‌ی تمایل سرمایه‌های حاصل از کاهش نرخ ارز و فروش دلار بر بازار مسکن گفته است: خریداران اغلب کسانی بوده‌اند که به امید نوسان‌گیری وارد بازار ارز شده‌اند و این‌ افراد علاقه‌ای به بازار مسکن ندارند. چرا که گرایش آن‌ها بیشتر به سمت بازار بورس است.

سقوط قیمت دلار

او در ادامه درباره‌ی بازدهی بازار مسکن در درازمدت گفت: «این بازدهی چندان تحت تاثیر نوسان‌های روزانه نیست. بالا رفتن قیمت دلار باعث شده بود فروشندگان مسکن باور کنند که با یک تورم شدید روبه‌رو خواهیم شد. در نتیجه قیمت‌ها  بالایی را  پیشنهاد می‌کردند. حالا اگر این انتظار تورمی تا حدی تعدیل شود، قیمت فروشندگان نیز به تبع آن به یک تعادل نسبی خواهد رسید.

این تحلیلگر بازار مسکن همچنین انکار نکرد که ممکن است بخش کوچکی از سرمایه‌ها به بازار مسکن هدایت شود. اما گفت که مقدار آن بسیار ناچیز خواهد بود.

از نظر سلطان‌محمدی کار سیاست‌گذار در شرایط کنونی این است که انتظار نامعقول تورمی را تعدیل کند. او در این‌باره افزود: «برداشت بسیاری از مردم این است که ممکن است با تورم تجاری و غیرقابل‌کنترلی روبه‌رو شویم. سیاست‌گذار باید وارد عمل شود و کاری کند که اعتماد مردم جلب شود. مردم باید متقاعد شوند که وضعیت، بحرانی نخواهد شد. این روند باعث می‌شود تا سرمایه‌ ها  به بازارهای قابل اعتماد سرازیر شود. در واقع نظر من این است که این سرمایه باید بیشتر به سمت بازارهای تولید بروند. بخشی از آن بطور قطع روانه‌ی بازار مسکن و بازار بورس و بخشی دیگر هم بصورت سپرده‌های بلندمدت سرمایه‌گذاری می‌شود.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…