پاریس کوچولوی ایران کجاست؟

1
14
زمان مطالعه: 3 دقیقه
در ایران شهرهایی هستند که با عناوین و القابشان معروف شده‌اند. گاهی این عناوین با ساختار و یا آب‌و‌هوای آن شهر مربوط شده و یا توسط شخصی معروف نام‌گذاری می‌شوند. بروجرد که به پاریس کوچولوی ایران معروف است، به عنوان پایتخت انیمیشن ایران شناخته شده است.
پاریس کوچولو

پایتخت کشور فرانسه با نام پاریس شناخته می‌شود؛ اما این نام فقط مختص به این شهر نیست. به عنوان مثال شهر‌هایی در کشور ما هستند که به دلیل شباهتی که به پاریس دارند با نام پاریس کوچولو شناخته می‌شوند. یکی از این شهر‌ها، بروجرد است. با دلتامگ همراه باشید تا با این شهر زیبا آشنا شوید.

شهرستان بروجرد، پاریس کوچولو

شهرستان بروجرد یکی از شهرستان‌های غرب ایران است. این شهرستان در منطقه کوهستانی زاگرس قرار گرفته و مرکز آن شهر بروجرد است. این شهرستان از شمال به شهرستان‌های ملایر و نهاوند در استان همدان، از شرق به شهرستان شازند در استان مرکزی، از جنوب به شهرستان دورود و از غرب به شهرستان‌های خرم آباد و دلفان محدود می‌شود. این شهر از سال ۱۳۸۹ به عنوان پایتخت انیمیشن ایران شناخته شده است، زیرا شرکت‌های مختلف پویانمایی کشور در این شهر فعالیت می‌کنند.

بروجرد

تاریخ پاریس کوچولو در ایران

شایان ذکر است که این شهر یعنی پاریس کوچولو در ایران از لحاظ تاریخی حائز اهمیت است. با توجه به آثار تاریخی به دست آمده از دشت سیلاخور، این شهر متعلق به دوران‌ پیش از تاریخ بوده است. دشت سیلاخور بزرگ‌ترین زمین هموار استان لرستان است. بر اساس آثار به دست آمده در این منطقه به نظر می‌رسد که این دشت و بروجرد، در طول تاریخ جنگ‌های زیادی را به خود دیده‌اند.
گفتنی است که این شهر در گذشته با نام‌های اُردکَرد و بَروگَرد شناخته می‌شد. از وجوه شباهت این شهر می‌توان به این امر اشاره کرد که اگر کسی از بام بروجرد به غرب نگاه کند، متوجه وجود دهکده‌هایی می‌شود که فقط در اروپا چنین صحنه‌ای قابل دیدن است.

آثار تاریخی و مذهبی پاریس کوچولو در ایران

بروجرد دارای آثار مذهبی و تاریخی بسیاری است که برخی از آن‌ها دارای شهرت و محبوبیت بالایی هستند. گردشگران معمولا به بازدید از این آثار تاریخی علاقه زیادی دارند.

مطلب پیشنهادی:  بیماران نوروفیبروماتوز عجیب الخلقه نیستند!

 مسجد جامع بروجرد: این مسجد جامع با قدمت ۱۲۰۰سال، قدیمی‌ترین بنای تاریخی موجود در شهر است. این مسجد نخستین مسجد ساخته شده پس از اسلام در نواحی غربی ایران به حساب می‌آید. این مسجد بر روی یک آتشکده باستانی بنا شده است.

مسجد سلطانی
مسجد سلطانی بروجرد از بناهای دوره قاجار از دیگر آثار مذهبی شاخص این شهر است که به دستور فتحعلی شاه قاجار روی خرابه‌های یک مسجد قدیمی ساخته شده است.

قلعه یزدگرد
در شمال شرقی این شهر و بر فراز کوه یزدگرد، بقایای قلعه یزدگرد وجود دارد. این قلعه از سنگ لاشه و بدون ملات ساخته شده است. از شواهد و باور مردم منطقه، چنین بر می‌آید که این قلعه به سرعت بنا شده و محل آماده‌سازی و تجدید قوا برای آخرین جنگ پیش از اسلام برای ایرانیان بوده است.

طبیعت بروجرد

سخن پایانی

پاریس شهری خوش آب وهوا در اروپا است که به دلیل داشتن زیر ساخت‌های گردشگری متنوع، توجه سرمایه‌گذاریها را در تمام بخش‌ها به خود جذب کرده است. موقعیت پاریس کوچولو در ایران نیز سبب شده که سرمایه‌گذارهای بسیاری به سرمایه‌گذاری در این شهر علاقه داشته باشند. طبیعت بکر و زیبا به اضافه آثار تاریخی منحصربه‌فرد سبب شده که بروجرد به یکی از جذاب‌ترین شهرهای ایران برای سفر و گردش تبدیل شود. اگر به بروجرد سفر کردید حتما از آبشار بیشه نیز دیدن کنید که یکی از زیباترین آبشارهای ایران است.

یک نظر

  1. مندلی

    29 آبان 1402 در 8:47 ق.ظ

    سلام بر بروجرد زیبا با مردم مهمان دوست مهمان نوازشهر براوگرد شهربزدگردشاهنشاه بزرگ ساسانی است

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

وزن روح انسان چقدر است؟!

در سال ۱۹۰۷، پزشکان اهل ماساچوست یک سری از آزمایش‌های غیرمعمول را کلید زدند. برای پاسخ داد…