اقامتگاه عروسک‌ها در کاشان

۳
0
زمان مطالعه: 4 دقیقه
نوع شغل و فعالیت، از تاثیرگذارترین پارامترهای زندگی ما انسان‌هاست. اکثر ما در مرحله انتخاب این آیتم سرنوشت ساز، جدالی بین عقل و دل داریم. گاهی عقل با دودوتا چهارتا، اجازه نمی‌دهد دل به راه خود برود. سخت می‌ایستد و هزار و یک دلیل می‌تراشد که: نه! اگر نشود چه؟ چه کسی قبلا خیر این کار را دیده است؟!
موزه عروسک ها

آقای سهرابی فارغ التحصیل ادبیات نمایشی، حدود ده سال قبل در چنین موقعیتی بود. درگیر اینکه در تهران بماند و با شغلی روتین روزگار بگذراند یا اینکه به دنبال ایده‌ای خلاقانه‌ و راه دلش برود. در این جدل، دل پیروز شده و در حال حاضر با داشتن یک موزه-اقامتگاه در کاشان، هر دو راضی هستند. با مجله دلتا همراه باشید تا با موزه عروسک ها آشنا شوید.
موزه عروسک ها

شکل‌گیری ایده موزه عروسک ها

آقای سهرابی، دانشجوی تئاتر ساکن تهران و علاقه‌مند به موضوعات فولکولوریک و نمایش‌ها و بازی‌های ایرانی بودند. در راستای تحقیقات به چند استان سفر کردند. اینجا بود که جرقه‌های اولیه در ذهنشان شکل گرفت: گردآوری و تهیه مجموعه‌ای از قدیمی‌ترین عروسکهای ایران و برگزاری نمایشگاه. از سال ۸۶ تا ۹۰ در سفر به استان‌های مختلف، مجموعه عروسک‌ها را تهیه کردند و با عروسک‌ها، نمایشگاه‌هایی ترتیب دادند.
اقامتگاه-موزه

عروسک‌ها خانه‌دار می‌شوند

بعد از جمع‌آوری عروسک ها و ترتیب دادن چند نمایشگاه، ایده بزرگتری درراه بود. کم نیستند ساکنان تهرانی که خسته از هیاهوی پایتخت، دنبال زندگی آرام در شهر دیگری هستند و مرد داستان ما هم تصمیم گرفت کاشان را برای زندگی و راه‌اندازی موزه اسباب‌بازی انتخاب کند. سال۹۲، ویرانه‌ای قدیمی در بافت سنتی کاشان خریداری کرده و بعد از یک سال مرمت، موزه اسباب‌بازی افتتاح شد. برای دو سال پیاپی این موزه در حوزه‌های کودک و نوجوان و پژوهش موزه برتر شد و کم‌کم علاقه‌مندان، عروسک‌هایی به مجموعه اضافه کردند.
موزه
علاوه بر عروسک‌ها و اسباب‌بازی‌های کودکان اقوام مختلف کشورمان، اسباب‌بازی‌هایی از سایر نقاط دنیا هم می‌بینید که روند اضافه شدن‌شان به مجموعه موزه عروسک ها توسط بازدیدکنندگان خارجی همچنان ادامه دارد.
عروسک‌ها

سورجومه

امروزه رویکرد موزه‌های دنیا از شی‌محوری به فعالیت‌محوری تغییر کرده است. شاید کم‌کم به سمتی برویم که وجود صدها شی باستانی به تنهایی کافی نبوده و هنر موزه‌ها این شود که با زمینه فعالیت خود برای مخاطب فرهنگ‌سازی کنند.
موزه اسباب‌بازی هم به دنبال انتقال میراث فرهنگی و میراث ناملموس به کودکان، از شیوه‌های جذاب و از طریق قصه و نمایش و بازی‌ است.
اسباب بازی ها
برای این منظور، دست‌اندرکاران موزه با مطالعه مناسبات آیینی و باورهای ایرانی، روزهای جمعه برای بازدیدکنندگان برنامه‌های متنوعی ترتیب می‌دهند و اسم این فعالیت را سورهای جمعه یا به گفته خودشان سورجومه گذاشتند.
در یک جمعه، مراسم چله‌کوچک، در دیگری باران خواهی، داستان کدو‌قلقله زن و… را اجرا کردند و این راه ادامه دارد.
سورجومه

سورجومه معماری

برنامه‌ای در قالب دو روز برای آشنایی کودک و معماری با همراهی یک معمار در موزه عروسک‌ها ترتیب داده شد. کودکان در روز اول از خانه‌ها، آب‌انبار، مسجد، بازار و کاروانسرا دیدن کردند و با توضیحاتی که شنیدند، تصویری از معماری منطقه در ذهنشان شکل گرفت. همان روز باهم خشت‌های کوچک زدند و روز دوم با همان خشت‌ها هر کدام ماکتی ساختند.
در حوزه گردشگری کودک این اتفاقات نسبتا نو و بدیع هستند و با تحقیق، خلاقیت در اجرا و عشق به کودکان میتوان به بهترین شکل داشته‌های سنتی سرزمینمان را به فرزندان ایران منتقل کرد.
عروسک‌ها خانه‌دار می‌شوند

موزه-اقامتگاه عروسک ها

مسافران اگر بتوانند اقامتگاه‌هایی متناسب با علایق شخصی خود انتخاب کنند، سفر لذت‌بخش‌تری خواهند داشت. این ایده باعث به وجود آمدن اقامتگاه‌هایی با ِتم‌های مختلف در نقاط مختلف دنیا شده است. آقای سهرابی هم می‌خواستند در کاشان اقامتگاهی با تم کودکی داشته باشند. دو سال از افتتاح موزه عروسک ها گذشته و وقت اجرایی کردن ایده موزه-اقامتگاه عروسک ها رسیده بود. طبقه پایین ساختمان برای عروسک‌ها بازسازی شد و هرکدام خانه خود را داخل دیوارها پیدا کردند و دورتا‌دور حیاط اتاق‌هایی برای اقامت کسانی که میخواهند در طول سفر، خیمه‌شب‌بازی ببینند، عروسک بسازند، بازی کنند و خاطره بسازند، ایجاد شد.
موزه-اقامتگاه عروسک ها
شکل‌گیری ایده موزه عروسک ها

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۳ بهمن ۱۳۹۹ در ۳:۵۳ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۳ آذر ۱۳۹۹ در ۱۲:۲۸ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۳ آذر ۱۳۹۹ در ۱۰:۰۶ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…