درمان خلط گلو با روش های خانگی

۷
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
خلط ماده‌ای ضخیم و چسبنده است که توسط غشای مخاطی برای حفاظت و حمایت از دستگاه تنفسی تولید می‌شو‌د. این غشا در بخش‌هایی از بدن مثل دهان، بینی، گلو، سینوس و شش‌ها وجود دارد و در تمام ساعات شبانه‌روز خلط و مخاط تولید می‌کند.
خلط گلو

دستگاه تنفسی در حالت عادی خلط تولید می‌کند که ماده‌ سالمی است. اما هنگامی که برای‌تان ناراحتی ایجاد می‌کند، باید راهی پیدا کنید تا ترشح آن کمتر یا به‌طور کلی حذف شود. در این مطلب از مجله دلتا درباره راه های بین بردن خلط گلو صحبت خواهیم کرد.

روش‌های از بین بردن خلط گلو

۱. مرطوب نگه‌داشتن هوا

رطوبت هوای اطراف کمک می‌کند تا مخاط‌تان نازک بماند. شاید شنیده باشید که بخار، خلط و گرفتگی را از بین می‌برد. برای این کار می‌توانید از دستگاه بخور استفاده کنید. می‌توانید تمام روز بخور را روشن نگه دارید. فقط کافی است که هر روز آب درون دستگاه را عوض کنید و طبق دستورالعمل کارخانه دستگاه بخور را تمیز نگه دارید.

از بین بردن خلط گلو

۲. حفظ رطوبت بدن

نوشیدن مقدار زیاد مایعات، به‌خصوص مایعات گرم، کمک می‌کند تا مخاط و خلط به‌جریان بیفتد و گرفتگی کم شود. سعی کنید که از انواع مایعات مخصوصا سوپ استفاده کنید. از مایعات مناسب دیگر می‌توان به چای بدون کافئین، آب‌میوه‌ گرم و آب‌لیمو اشاره کرد.

۳. استفاده از مواد مناسب برای سلامت دستگاه تنفسی

برای درمان خلط گلو سعی کنید از غذاها و نوشیدنی‌هایی استفاده کنید که در آن‌ها لیمو، زنجبیل و سیر وجود دارد. مطالعات نشان می‌دهد که این موادغذایی می‌توانند به درمان سرماخوردگی، درمان سرفه و مخاط اضافی کمک کنند. انواع چاشنی‌های تند مانند فلفل قرمز که محتوی کاپسیسین (capsaicin) است، می‌تواند به‌طور موقت سینوس‌ها را تمیز کند و سبب حرکت مخاط شود.

درمان خلط گلو

۴. غرغره آب‌نمک

غرغره‌کردن آب‌نمک گرم کمک می‌کند تا خلطی که در پشت گلوی‌تان آویزان است تمیز شود. همچنین استفاده از آب‌نمک، سبب از بین رفتن میکروب‌ها و تسکین گلودرد می‌شود.

۵. روغن اکالیپتوس

استفاده از روغن اکالیپتوس برای کاهش تولید خلط و پاک‌سازی قفسه‌ سینه بسیار مناسب است و به‌راحتی با چند سرفه می‌توانید خلط را از گلویتان خارج کنید. همچنین اکالیپتوس برای برطرف‌کردن سرفه‌های ناخوشایند بسیار مناسب است. می‌توانید از اکالیپتوس در دستگاه‌های بخور استفاده کنید و بخار آن را تنفس کنید یا از کرم‌های حاوی اکالیپتوس استفاده کنید.

۶. استفاده از داروهای تجویزی برای کاهش خلط گلو

اگر شرایط یا عفونت خاصی دارید بهتر است از نسخه‌ پزشک برای درمان ریشه‌ای بیماری خود استفاده کنید. درصورتی‌که شرایط ریه شما وخیم است، مثلا مبتلابه سیستیک فیبروزیس (cystic fibrosis) هستید، داروهای خاصی برای نازک‌کردن مخاط وجود دارد.

استفاده از دستگاه‌های مخصوص برای تنفس سرم‌نمکی روش درمانی دیگری است که با افزایش میزان نمک در مسیر تنفسی شما می‌تواند به درمان کمک کند. این روش با میزان قدرت‌های متفاوت وجود دارد و معمولا برای افراد بالای ۶ سال استفاده می‌شود.

۷ دیدگاه

  1. محمدحاجیطرخانی

    ۲۷ آذر ۱۳۹۹ در ۴:۲۰ ب٫ظ

    سلام وتشکرازمطالب مفیدوقابل قبول

    پاسخ

  2. فاطمه الکسیر

    ۲۱ آذر ۱۳۹۹ در ۱۰:۱۰ ب٫ظ

    همه مطلبای ک زاشتید عالی و اموزنده هستن ی سوال دارم ازتون میشه بگید زعفران واسه آدمای دیابت طریقه استفادش جطوره قبل از غدا ی بعد تا چ مدت مرسی از لطفتون

    پاسخ

  3. ناشناس

    ۱۳ آذر ۱۳۹۹ در ۷:۲۱ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۳ آذر ۱۳۹۹ در ۱:۵۳ ق٫ظ

  5. ناشناس

    ۱۲ آذر ۱۳۹۹ در ۱۱:۴۶ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۱۰ آذر ۱۳۹۹ در ۱۱:۱۵ ق٫ظ

  7. ناشناس

    ۱۰ آذر ۱۳۹۹ در ۱۰:۴۵ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…