درمان خانگی سرماخوردگی و آنفولانزا

۶
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا، حتی اگر در خانه بمانید و استراحت کنید نیز بسیار سخت است و حس خوشایندی ندارد. ترکیبی از درد بدن، تب، لرز و گرفتگی بینی برای داشتن این حس ناخوشایند کافی است.
درمان خانگی سرماخوردگی

خوشبختانه درمان‌های خانگی فراوانی وجود دارند که علائم سرماخوردگی و آنفولانزا را کاهش می‌دهند و ما را به زندگی طبیعی برمی‌گردانند. البته اگر پس از چند روز، بیماری شما درمان نشد یا دچار مشکل در تنفس، ضربان قلب سریع، ضعف یا علائم شدید دیگری شدید، حتما باید به پزشک و مراکز درمانی مراجعه کنید. در ادامه این مطلب از مجله دلتا قصد داریم شما را با درمان خانگی سرماخوردگی و آنفولانزا آشنا کنیم.

۱. سوپ مرغ

شاید سوپ مرغ درمان هر دردی نباشد، ولی برای درمان خانگی سرماخوردگی انتخاب بسیار خوبی است. یک پژوهش نشان می‌دهد که مصرف یک کاسه سوپ مرغ و سبزیجات تهیه‌شده در خانه یا کنسروی، حرکت نوتروفیل‌ها (Neutrophil) را در بدن آهسته می‌کند. نوتروفیل‌ها نوعی گلبول سفید خون هستند که در محافظت بدن در برابر عفونت‌ها نقش دارند. وقتی حرکت این سلول‌ها آهسته می‌شود، می‌توانند روی قسمت‌هایی از بدن که به درمان بیشتری نیاز دارند، بیشتر تمرکز کنند.

۲. زنجبیل

قرن‌هاست که از خواص زنجبیل برای سلامتی آگاه هستیم، ولی اکنون شواهدی علمی به دست آمده است که خواص درمانی زنجبیل را ثابت می‌کند. مصرف چند برش ریشه زنجبیل خام در آب جوش می‌تواند در درمان سرفه یا گلودرد مؤثر باشد.

درمان آنفولانزا

۳. عسل

عسل خواص ضدباکتریایی و ضدمیکروبی گوناگونی دارد. نوشیدن مخلوط عسل، چای و لیمو می‌تواند گلودرد را تسکین دهد. پژوهش‌ها نشان می‌دهند که عسل برای کاهش سرفه نیز مفید است

۴. سیر

سیر حاوی ترکیبی به‌نام آلیسین است که خواص ضدمیکروبی دارد. افزودن سیر به رژیم غذایی از شدت علائم سرماخوردگی می‌کاهد. حتی در بعضی از پژوهش‌ها مشخص شده است که سیر می‌تواند مانع از ابتلا به سرماخوردگی شود.

درمان سرماخوردگی

۵. ویتامین C

ویتامین C نقش مهمی در بدن ایفا می‌کند و خواص فراوانی برای سلامتی دارد. لیموترش، پرتقال، گریپ‌فروت، سبزیجات برگ‌دار، لیمو شیرین و سایر میوه‌ها و سبزیجات از منابع خوب ویتامین C هستند. در زمان بیماری، اضافه‌کردن آب‌لیموی تازه به چای داغ و عسل، خلط را کاهش می‌دهد. نوشیدن لیموناد گرم یا سرد نیز می‌تواند مفید باشد.

درمان خانگی

۶. پروبیوتیک‌ها

پروبیوتیک‌ها باکتری‌ها و مخمرهای مفیدی هستند که در بدن، بعضی از مواد غذایی و مکمل‌ها وجود دارند. پروبیوتیک‌ها در حفظ سلامت روده و سیستم ایمنی بدن مؤثر هستند. پژوهش‌ها نشان داده است که پروبیوتیک‌ها احتمال بیماریِ همراه با عفونت دستگاه تنفسی فوقانی را کاهش می‌دهند.

۷. آب‌نمک

غرغره‌کردن آب‌نمک به جلوگیری از عفونت دستگاه تنفسی فوقانی کمک می‌کند. این کار شدت علائم سرماخوردگی را نیز کاهش می‌دهد. برای نمونه، غرغره آب‌نمک گلودرد و گرفتگی بینی را تسکین می‌دهد.

۸. رطوبت

ویروس آنفولانزا در محیط‌های خشک راحت‌تر رشد می‌کند و گسترش می‌یابد. بنابراین ایجاد رطوبت بیشتر در خانه می‌تواند احتمال قرارگرفتن در معرض این ویروس را کاهش دهد. به‌علاوه افزایش رطوبت، التهاب بینی را کاهش می‌دهد و تنفس را راحت‌تر می‌کند. استفاده موقتی از دستگاه بخور سرد یا رطوبت‌ساز در اتاق‌خواب می‌تواند موجب احساس راحتی بیشتر شود. در زمستان، که گرمای خشک داخل خانه علائم سرماخوردگی را بدتر می‌کند، استفاده از دستگاه رطوبت ساز بسیار مؤثر است. افزودن چند قطره روغن اکالیپتوس نیز تنفس را بهتر می‌کند.

رطوبت

۹. وان آب گرم

وان آب گرم می‌تواند علائم سرماخوردگی و آنفولانزا را در در بزرگسالان نیز کاهش دهد. افزودن نمک حمام یا نمک اپسوم (Epsom salt) و جوش شیرین به آب نیز درد بدن را کاهش می‌دهد. اضافه‌کردن چند قطره روغن اسانسی مانند روغن درخت چای، سرو کوهی، رزماری، آویشن، پرتقال، اسطوخودوس یا اکالیپتوس نیز اثر تسکین‌دهنده دارد.

۶ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۳ دی ۱۳۹۹ در ۵:۴۷ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۰ آذر ۱۳۹۹ در ۱۰:۴۸ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۰ آذر ۱۳۹۹ در ۲:۳۷ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۹ آذر ۱۳۹۹ در ۴:۵۱ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۹ آذر ۱۳۹۹ در ۱۲:۳۱ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۹ آذر ۱۳۹۹ در ۱۰:۴۷ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…