کوچک‌ترین آتشفشان دنیا که می‌توانید از آن بالا بروید!

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
در محله لا لیبرتاد شهر پوئبلا در مکزیک پارک کوچکی وجود دارد که مثل همه پارک‌های دیگر نیمکت و فواره و گل و چمن دارد اما چیزی که این پارک را از بقیه پارک‌ها متفاوت می‌کند آتشفشان خاموشی است که ساکت و آرام در وسط این پارک قرار گرفته است،
آتشفشان کواکسکومیت

مکزیک هزاران آتشفشان دارد که بعضی از آن ها واقعا دیدنی اند اما مطمئنا این تنها آتشفشانی است که می‌توان از پله‌های مارپیچش پایین رفت و داخل‌اش را دید! اسم این آتشفشان کواکسکومیت (Cuexcomate) است.با مجله دلتا همراه باشید تا با این آتشفان خاموش بیشتر آشنا شوید.
آتشفشان کواکسکومیت
آتشفشان یک ساختمان زمین شناسی است که به وسیله آن مواد آتشفشانی به صورت مذاب ، گاز ، قطعات جامد یاهر ۳ از درون زمین به سطح آن راه می‌یابند. انباشتگی این مواد در محل خروج، برجستگی‌هایی به نام کوه آتشفشان ایجاد می‌نماید. که ارتفاع آن از زمین بسیار بلند بوده به‌طوری که شاید هیچوقت داخل آنها دیده نشوند اما در این مطلب با آتشفشانی آشنا می شوید که کوچک‌ترین آتشفشان دنیا نامیده شده است.
کوچکترین آتشفشان دنیا

آتشفشان

آتشفشان کواکسکومیت یک چشمه آب گرم خاموش و یا حتی یک آتشفشان گلی است که به نظر می‌رسد از انفجار ماگما و آب سولفوری، آتشفشان فعال و دومین قله ی بلند مکزیک در سال ۱۰۶۴ ایجاد شده باشد.این قیف رسوبی در واقع میان تهی است و سوراخی یه پهنای ۲۳ فوت در نوک آن وجود دارد. از طریق این سوراخ و به کمک پلکان فلزی مارپیچی که در این محل نصب شده، گردشگران می توانند وارد این سازه ی طبیعی شوند.
شهر پوئبلا

چگونه فوران آتشفشانی در نقطه‌ای دیگر می‌تواند این کوه را شکل دهد؟

فوران آتشفشانی احتمالا جریان چشمه‌های آب گرم را فعال کرده است این آب‌ها که از لایه‌های سنگ‌های آهک می‌جوشیدند رسوباتی از ترکیبات کلسیت و سیلیکات را برجای می‌گذاشتند رسوباتی که با گذشت زمان تپه عظیمی را پدید آوردند که ۱۳ متر ارتفاع و ۲۳ متر پهنا دارد و شبیه مخروط آتشفشانی کوچک است. این مخروط توخالی است و در بالای آن یک دهانه حدود هفت متری قرار دارد که می‌توانید ار روی پله‌های آهنی مارپیچی که در آنجا وجود دارد به دل این آتشفشان بروید. در داخل آتشفشان دیواره‌های صخره‌ای را می‌بینید که این کوه را شکل داده‌اند، در گوشه‌ای از کف آن هم آب در جریان است و گیاهانی روییده است.
مکزیک
در بیرون آتشفشان کواکسکومیت تابلویی به چشم می خورد که در سال ۱۹۷۰ نصب شده و بر روی آن از قول فردی که در سال ۱۵۸۵ از این آتشفشان دیدن کرده مطلبی نوشته شده است: «صخره‌ای بزرگ که تک و تنها در گوشه‌ای ایستاده است، ظاهری گرد و مدور دارد و بر روی قله‌اش دهانه بزرگی به شکل چاه قرار گرفته، عمق زیادی دارد و از داخل آن بوی آب گندیده می‌آید». بر روی این تابلو همچنین نوشته شده که روزگاری مردم به داخل این مخروط رفته و برای خدایان قربانی می‌کردند و بعدها هم بدن کسانی را که خودکشی می‌کردند در داخل این کوه قرار می‌دادند چون مردم بر این باور بودند که برای آن‌ها نباید عزاداری گرفت و یا آن‌ها را دفن کرد. این آتشفشان که زمانی تک و تنها در حومه‌ای ساکت و آرام روزگار می‌گذارند امروز با ساخت و سازهای شهری احاطه و تبدیل به جاذبه محبوب گردشگری پوئبلا شده است. گردشگران زیادی با تاکسی خودشان را به حومه شهر پوئبلا می‌رسانند تا درون این کوه را کشف کنند.
آتشقشان گلی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…