شهر زیبایی که حاصل برخورد شهاب سنگ به زمین است!

۱۳
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
"نوردلینگن" شهری در جنوب آلمان است که بر روی یک گودال 25 کیلومتری بنا شده که 14.5 میلیون سال پیش در اثر برخورد شهاب‌سنگ به‌وجود آمده است.
شهر نوردلینگن

شهر نوردلینگن در منطقه ‎ Donau-Riesواقع در ایالت باوریا (در جنوب آلمان) احداث شده و ویژگی‌های منحصر به فردی نسبت به سایر شهرستان‌‎های منطقه دارد. در حقیقت، این شهر با تمامی شهرهای دنیا فرق دارد. با مجله دلتا همراه باشید تا درباره این شهر زیبا و ویژگی خاص آن بخوانید.
شهر نوردلینگننوردلینگن (به آلمانی: Nördlingen) از شهرهای ایالت باوریای آلمان است که از ۱۲۱۷ تا ۱۸۰۳ شهر آزاد امپراتوری بود. در جنگ‌های سی ساله در سال ۱۶۳۴ سلطنت طلبان پیروز شدند. در ۱۶۴۵ صحنه‌ای از پیروزی فرانسوی‌ها بود.این شهر آثار معماری فراوانی از قرن‌های ۱۴و ۱۵ دارد.
آلماندر طول قرون وسطی، زمانی که شهاب‌سنگی به قطر ۲۵ کیلومتر به این منطقه اصابت کرد، گودالی ایجاد کرد که بعد‌ها محلی برای احداث شهر نوردلینگن زیبا شد. گفته می‌شود این گودال ۱۴.۵ میلیون سال قبل زمانی که شهاب‌سنگی به زمین برخورد کرد، ایجاد شد و Nördlinger Ries (چاله نوردلینگن) نام گرفت. کمتر از پنجاه سال است که شواهدی مبنی بر مناسب بودن این منطقه برای احداث شهر دیده شد.
محل برخورد شهاب سنگ با زمینسال‌ها این باور وجود داشت که گودال کم‌عمقی که درست در مرکز شهر نوردلینگن واقع شده بود دهانه‌ی آتشفشانی خاموش است. اما در سال ۱۹۶۰ دو دانشمند آمریکایی با نام‌‎های یوجین شومیکر ( که نام او به علت کشف ستاره‌‎ی دنباله‎دار Shoemaker-Levy ۹ معروف شده است) و ادوارد چائو ثابت کردند که این گودال در حقیقت محل برخورد شهاب سنگ با زمین است.
جهانگردی

چگونگی تایید فرضیه برخورد شهاب سنگ به این محل

این دو دانشمند طی بازدید از کلیسایی در شهر نوردلینگن به این نتیجه رسیده که دیوار‌های آن از سنگ کوارتز ساخته شده است، و از آنجا که این سنگ تنها تحت فشار زیاد به وجود می‎آید از این کشف خود نتیجه گرفتند که می‌‎تواند حاصل از برخورد شهاب‌‎سنگ باشد. پس از کشف این سنگ محکم در محل تشکیل این گودال استنباط شد که حتما علت تشکیل آن برخورد شهاب‌سنگ است. همچنین اطراف شهر Ries نیز سنگ کوارتز زیادی دیده می‌شود که همان برخورد شهاب‌سنگ را نشان می‎دهد.
همچنین گودال دیگری به نام Steinheim با قطر ۳.۸ کیلومتر کشف شده که این گودال در ۴۲ کیلومتری جنوب غربی شهر واقع شده است. به نظر می‎رسد این دو گودال نزدیک هم به‎ طور هم‌زمان تشکیل شده‎اند و هر دو نتیجه‎ی دوتکه شدن یک سیارک هستند.

۱۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۶ دی ۱۳۹۹ در ۱۱:۵۹ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۷ دی ۱۳۹۹ در ۹:۵۹ ق٫ظ

  3. امین

    ۱۰ آذر ۱۳۹۹ در ۷:۰۲ ب٫ظ

    خیلی مطلب خوبی بود

    پاسخ

  4. امین

    ۱۰ آذر ۱۳۹۹ در ۷:۰۱ ب٫ظ

    خیلی مطلب خوبی بود

    پاسخ

  5. ناشناس

    ۱۰ آذر ۱۳۹۹ در ۱:۴۹ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۱۰ آذر ۱۳۹۹ در ۱۲:۵۵ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۱۰ آذر ۱۳۹۹ در ۱۰:۴۶ ق٫ظ

  8. ناشناس

    ۱۰ آذر ۱۳۹۹ در ۱۰:۱۱ ق٫ظ

    مفید بود

    پاسخ

    • ناشناس

      ۱۰ آذر ۱۳۹۹ در ۱۰:۲۶ ق٫ظ

      درست است

      پاسخ

  9. آزادبر

    ۱۰ آذر ۱۳۹۹ در ۱۰:۰۹ ق٫ظ

    بسیار مفید

    پاسخ

    • ناشناس

      ۱۰ آذر ۱۳۹۹ در ۱۰:۱۹ ق٫ظ

      با نظر شما موافقم

      پاسخ

    • ناشناس

      ۱۰ آذر ۱۳۹۹ در ۱۰:۲۰ ق٫ظ

      درست است

      پاسخ

  10. ناشناس

    ۱۰ آذر ۱۳۹۹ در ۹:۴۰ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…