جزیره‌ای بکر، خالی از سکنه در هرمزگان

۷
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
در این مکان هر صدایی که بشنوید، موسیقی شنیدنی طبیعت است. صدای امواج دریا، باد، آواز پرندگان؛ هر چیزی هم که ببینید، رنگ طبیعت دارد. از مرجان‌های دریایی تا ساحل ماسه‌ای و آسمان آبی.
شیدور

شیدور یا مارو، نام جزیره‌ای غیرمسکونی در استان هرمزگان است که پناهگاه گونه‌های جانوری مختلفی است. یکی از مکان‌های دیدنی جنوب ایران این جزیره است. مجله دلتا شما را به سفری متفاوت و خاص به جنوب ایران دعوت می‌کند. به جزیره‌ای مرجانی و خالی از سکنه که فقط شما هستید و یک دنیای کوچک پر از زیبایی و مملو از آرامش و سکوت. این مکان شگفت‌انگیز و دیدنی در استان هرمزگان قرار دارد.

شیدور، جزیره‌ای مرجانی

تالاب شیدور، یکی از تالاب‌ها و از جزایر دیدنی جنوب ایران است که در سال ۱۹۹۹ میلادی در کنوانسیون رامسر، به‌عنوان چهارمین تالاب بین‌المللی هرمزگان به ثبت رسید. جزیره کوچک شیدور، تنها آب‌سنگ مرجانی حفاظت‌شده‌ کشور نیز به حساب می‌آید که در فهرست مهم‌ترین آب‌سنگ‌های مرجانی اتحادیه‌ بین‌المللی حفاظت و منابع طبیعی (IUCN) به ثبت رسیده است.
شیدور همچنین پناهگاه حیات‌وحش نیز بشمار می‌رود و یکی از مناطق مهم تجمع پرندگان از سوی مؤسسه بین‌المللی حیات پرندگان شناخته شده و مکان زندگی گونه‌ای از لاک‌پشت‌های دریایی به نام پوزه عقابی است.

در سال ۱۳۹۵ نیز دبیرخانه کنوانسیون گونه‌های مهاجر واقع در دفتر منطقه‌ای یونپ در بانکوک، این مکان را یکی از زیستگاه‌های مهم لاک‌پشت دریایی در اقیانوس هند و جنوب شرق آسیا معرفی کرد.

سواحل مارو بیشتر بصورت صخره‌ای هستند که در بین آن‌ها، سواحل ماسه‌ای با طول ۵۰ تا ۲۰۰ متر وجود دارند.

شیدور

شیدور، خانه‌ مارها

شیدور نام‌های مختلفی دارد. مردم محلی این منطقه بدلیل وجود مارهای سیاهی که در زیر ماسه پنهان می‌شوند، به آن مارو می‌گویند. مارون، شِتوار، شِتوَر نیز از دیگر نام‌های این جزیره هستند.

جزیره مارها

 شیدور، پناهگاه حیات وحش

جزیره‌ شیدور ، یکی از جزایر مهم خلیج فارس از نظر محیط‌زیست محسوب می‌شود؛ بخصوص که این جزیره‌ مرجانی، برای تخم‌گذاری و جوجه‌آوری پرندگان بومی و مهاجر و لاک‌پشت‌ها بکار می‌رود.

هرمزگان
در این جزیره‌ ، ۱۰ گونه پرنده شناسایی شده است که بجز چکاوک کاکلی و سسک دم دراز، بقیه مهاجر هستند. پرندگانی چون حواصیل سبز، اگرت ساحلی، عقاب ماهیگیر، کاکایی دودی، باکلان گلو سیاه، انواع پرستوهای دریایی، از دیگر پرندگان مارو به حساب می‌آیند. پرستوها هر ساله در فصل بهار و از اردیبهشت‌ماه وارد تالاب می‌شوند و بعد از تخم‌گذاری و جوجه‌آوری، در تابستان و مردادماه مهاجرت می‌کنند.

پناهگاه حیات وحش
انواع لاک‌پشت‌های دریایی، مارهای سمی، سوسمارهای اسکینگ ایرانی و اسکینگ علفزار جنوبی در جزیره شیدور زندگی می‌کنند.
آبزیان این جزیره شامل انواع ماهی‌، پستانداران دریایی مانند نهنگ‌ها، دلفین‌ها و… است.

 

مارو

سفر به جزیره‌ شیدور

در زمان مهاجرت پرندگان، پرواز و رقص دسته‌جمعی آن‌ها در آسمان تماشایی است. پیاده‌روی روی ساحل ماسه‌ای، نشستن روی صخره‌ها و تماشای آسمان آبی می‌تواند جزو لذت‌بخش‌ترین فعالیت‌ها در این منطقه باشد. این تالاب با چشم‌اندازی زیبا، یکی از بهترین مکان‌ها برای عکاسی و ثبت مناظر دل‌فریب است.

سفر به جزیره‌ شیدور

چه زمانی به جزیره شیدور برویم؟

برای دیدن شیدور ، فصل‌های پاییز و زمستان را انتخاب کنید. بهار نیز فصل تخم‌گذاری پرندگان و لاک‌پشت‌ها است و از همین رو، ورود گردشگران به تالاب ممنوع می‌شود. لاک‌پشت‌های دریایی پوزه عقابی از اواسط اسفند تا اواخر اردیبهشت تخم می‌گذارند و از اوایل خرداد تا اواسط تیرماه، جوجه‌ها از تخم بیرون می‌آیند.
برای ورود به جزیره باید با اداره محیط‌زیست و دریابانی منطقه هماهنگی‌های لازم را انجام دهید و مجوز بگیرید. مدت‌زمان مجاز برای بازدید از جزیره، حدود دو ساعت است. ضمن اینکه، امکان اقامت در شب و کمپ وجود ندارد.

پیشنهاد مطالعه: مطلب هسل، مردابی رنگارنگ در چالوس را بخوانید.

۷ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ در ۱۰:۴۸ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۶ خرداد ۱۴۰۰ در ۱۱:۱۳ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ در ۷:۵۴ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ در ۳:۴۷ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۹ خرداد ۱۴۰۰ در ۱۰:۲۴ ق٫ظ

    عالی بود

    پاسخ

    • سارا امیرانی

      ۹ خرداد ۱۴۰۰ در ۱۱:۲۸ ق٫ظ

      با سپاس از همراهی شما فرهیخته گرامی.

      پاسخ

  6. زهرا توانا

    ۵ دی ۱۳۹۹ در ۱:۰۴ ب٫ظ

    خوشحالیم که چنین نظری دارید

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…