بازار ملک از نگاه مطبوعات

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
بازار ملک از نگاه مطبوعات

روزنامه دنیای اقتصاد- انعطاف فصلی در بازار اجاره مسکن

با اتمام فصل طلایی جابه‌جایی‌ها در بازار اجاره مسکن، برخی مالکان آپارتمان‌های مسکونی اجاره‌ای در مناطق مختلف شهر تهران قیمت و شرایط اجاره واحدهای خود را تعدیل کردند.

تحقیقات میدانی از بازار اجاره مسکن پایتخت در مناطق مختلف شهر تهران و همچنین وضعیت قیمت‌های پیشنهادی برای اجاره آپارتمان‌های مسکونی نشان می‌دهد عمده مالکانی که هم‌اکنون حاضر به تخفیف یا تعدیل شرایط اجاره برای متقاضیان و مستاجران شده‌اند مالکان واحدهای مسکونی بزرگ‌ هستند.

هم‌اکنون انعطاف فصلی اجاره‌ بهای مسکن در بازار واحدهای مسکونی علاوه بر آپارتمان‌های بزرگ‌، در برخی از فایل‌های اجاره واحدهای مسکونی متوسط و کوچک نیز مشاهده می‌شود؛ اما فراوانی این دسته از آپارتمان‌ها که هم اکنون با تعدیل قیمت یا تسهیل شرایط اجاره همچون سهم بیشتر رهن از اجاره ماهانه به بازار مسکن عرضه شده‌اند معمولا در آپارتمان‌های بزرگ واقع در مناطق گران‌ پایتخت بیشتر از سایر واحدها و سایر مناطق است.

روزنامه مردم سالاری – حرارت مستاجران فروکش کرد

رقابت بین مستاجران بر سر واحدهای مسکونی مورد پسند آنها منجر به رشد ناگهانی اجاره بها در بعضی محله‌های پایتخت طی تابستان گذشته شد؛ رشدی که به عنوان پیش‌درآمد رونق مسکن خود را نشان داد و با این‌که در شروع مهرماه فروکش کرد قیمت اجاره را بالا نگه داشت.

بازار اجاره در عین حال که مسیر رونق نامنظم را در محله‌های مختلف شهر تهران طی می‌کند، در تابستان امسال نسبت به تابستان سال گذشته شرایط پرفشاری را بخصوص در نقاط پرتقاضای پایتخت تجربه کرد.

با این‌که طبق گزارش بانک مرکزی متوسط رشد اجاره بهای شهر تهران در شهریور ماه نسبت به مدت مشابه سال قبل ۶/۸ درصد افزایش یافت، گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد رشد نرخ اجاره در برخی بافت‌ها به ۳۰ درصد رسید. این فشار در مناطقی که رقابت بین مستاجران بر سر یک واحد مسکونی وجود داشت نمود بیشتری یافت.

شواهد و قرائن از تعداد معاملات و قیمت مسکن در شهر تهران حاکی از آن است که بخش مسکن هم‌اکنون در دوره پیش‌رونق قرار دارد. این موضوع را بالاتر قرار گرفتن ۶/۱ درصدی رشد قیمت مسکن شهر تهران نسبت به تورم نقطه به نقطه تایید می‌کند.

تجربه نشان داده قبل از التهاب مسکن، بخش اجاره ملتهب می‌شود. کسانی که می‌خواهند وارد مسکن شوند چون نقدینگی کافی ندارند، ابتدا به بازار اجاره ورود می‌کنند و سپس مجموعه بعدی وارد خرید و فروش می‌شود.

بر همین اساس افزایش قیمت مسکن متناسب با نرخ تورم یا ۵ درصد بالاتر از آن در سال آینده دور از ذهن نیست.

روزنامه  قانون – بازار مسکن تا پایان سال تکان نمی‌خورد

در تابستان شاهد افزایش اجاره‌ بهای مسکن بودیم به دلیل این که مردم قدرت خرید مسکن را نداشتند و اجاره مسکن کف تقاضای آن‌ها محسوب می‌شد؛ بنابراین مردم به اجاره مسکن روی آوردند.

در این میان،‌ با توجه به این که ساختمان‌های اجاره‌ای میزان محدودی از ساختمان‌ها را در کشور شامل می‌شود، تقاضا با افزایش و عرضه با کاهش مواجه شده است.

به این ترتیب، اجاره‌بها در تابستان به دلیل جابه‌جایی افزایش پیدا کرد، اما این موضوع به صورت مداوم ادامه ندارد و در پاییز و زمستان شاهد افزایش بیش‌تر اجاره‌بها نخواهیم بود.

در خصوص بازار مسکن نیز به نظر می‌رسد در ۶ ماهه دوم سال تغییری در نرخ فروش مسکن به وجود نیاید. زیرا بازار کشش ندارد و اتفاقی هم صورت نگرفته تا رکود کاهش پیدا کند.

بنابراین پیش‌بینی می‌شود که وضعیت بازار مسکن در نیمه دوم سال نیز به همان منوال نیمه اول سال گذشته ادامه خواهد یافت.

روزنامه آرمان – تخلفات مسکن دیگر مشتری ندارد

روز گذشته وزیر راه و شهرسازی به شورای شهر تهران رفت تا در مورد وضعیت مسکن در پایتخت توضیح دهد. به‌رغم این که ساماندهی حوزه مسکن همواره جزو وعده‌های مسئولان اجرایی در دولت‌های مختلف بوده، اما در این زمینه با وضعیت بی ثبات و نابه سامانی رو‌به‌رو هستیم.

سوداگری در امر مسکن به ایجاد حباب قیمتی انجامیده است، تا جایی که اکنون و به رغم رکود مسکن، همچنان قیمت خرید و فروش یک آپارتمان با قیمت واقعی آن در کلانشهری مانند تهران و مهم‌تر از آن با درآمد شهروندان مطابقتی ندارد.

در ایران بیش از ۱۹‌ میلیون بد‌مسکن وجود دارد و در شهری مانند تهران علاوه بر بد مسکنی شاهد زندگی در خانه‌های بی کیفیت و غیر ایمن هستیم. مدیریت شهری در سال‌های گذشته شهر را فروخته است.

هر چند مدیریت جدید شهری در تهران و بویژه شهردار جدید گام‌های اولیه برای مقابله با فساد و شهر‌فروشی را برداشته است، اما باید عنوان کرد که تهران دیگر تمام شده و چیزی برای فروختن وجود ندارد.

اشاره عباس آخوندی در جلسه شورای شهر تهران به همین واقعیت بود. او عنوان کرد که دیگر مشتری برای تخلفات مسکن وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دسته بندی نشده

همچنین بخوانید

آموزش سوهان کشیدن ناخن در خانه

آیا سوهان کشیدن ناخن برای شما هم به یک دغدغه تبدیل شده است؟ حفظ سلامت ناخن‌ها یکی از مهم‌ت…