علت جوش زدن قبل از قاعدگی چیست؟

۴
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
انواع جوش و آکنه با هم متفاوت بوده و برای درمان جوش پریودی بهتر است با یک متخصص پوست مشورت کنید.
علت جوش زدن قبل از قاعدگی

جوش معمولا برجستگی‌های زرد یا قرمز رنگ است که روی پوست یا به صورت زیر پوستی دیده می‌شود و گاهی اوقات جوش‌های قرمز قبل از پریود ایجاد می‌شود. در این مطلب از مجله دلتا درباره علت جوش زدن قبل از قاعدگی و درمان آن می پردازیم.

علل بروز جوش در دوران پریودی 

عفونت شایع‌ترین علت جوش است. واکنش‌های آلرژیک، واکنش‌های دارویی و شرایط پیچیده ایمنی هم ممکن است باعث بروز جوش شود. این جوش‌ها ممکن است به صورت گذرا و از زمانی به زمان دیگر قابل بازگشت باشد. برخی از جوش‌ها ممکن است بر اثر مصرف مواد غذایی خاص یا مواد آلرژی‌زا ایجاد شود.

بعضی از جوش‌ها به صورت فصلی بوده و مجددا ظاهر می‌شوند. برخی جوش‌های عفونی در دوران پریودی ایجاد شده و باعث آسیب پوستی می‌شود.

متخصص پوست می‌تواند این جوش‌ها را تشخیص داده و با معاینه مناسب، روش درمان را ارائه دهد. معمولا برای حذف جوش‌ها، می‌توان از درمان خانگی استفاده کرده یا آن‌ها را با لیزر سوزاند.

علت جوش پریودی

جوش‌های قرمز قبل از پریود

برخی از زنان قبل از پریودی و با نزدیک شدن به این دوره جوش‌های قرمز پوستی دارند. دلیل بروز این جوش‌ها، این است که معمولا پیش از شروع دوران پریودی، هورمون‌های استروژن و پروژسترون کم می‌شوند.

دوران پریودی از طریق غده هیپوتالاموس کنترل و تنظیم می‌شود. زمانی که این غده فعالیت می‌کند، غده هیپوفیز در مغز هورمونی را برای تولید استروژن تحریک می‌کند. غده هیپوتالاموس ممکن است بر اثر عواملی مانند تغییرات آب و هوایی، استرس و کاهش وزن، باعث بروز اختلالات دوران قاعدگی شود. به این ترتیب باید گفت که معمولا چند روز قبل از پریودی، سطح هورمون پروژسترون کاهش پیدا کرده و بروز جوش در صورت و بدن عادی است.
علت بروز جوش‌های قرمز قبل از پریودی معمولا به دلیل کاهش هورمون‌ها و گاهی هم دلایل ژنتیکی است که برخی از زنان نسبت به این تغییرات واکنش نشان می‌دهند.

گاهی اوقات با تاخیر زمان پریودی جوش‌هایی روی پوست بدن و صورت ظاهر می‌شود. علت بروز این جوش‌ها در واقع عقب افتادن دوران پریودی است که معمولا به دلیل نوسانات هورمونی است. همراه با تغییرات هورمونی، این جوش‌ها ظاهر می‌شوند.

چه کار کنیم قبل از پریودی جوش نزنیم

برای خلاص شدن از  جوش‌های پریودی می‌توانید پیش از آغاز دوران پریودی، از بروز آن‌ها جلوگیری کنید. با مراجعه به پزشک متخصص پوست می‌توانید از داروهای خوراکی یا پمادهای مخصوص استفاده کنید. برخی از این داروها شامل رتینوئیدها و اسید سالیسیلیک است.
برخی از انواع پمادها هم برای درمان موضعی جوش‌ها موثر است. همچنین با یک رژیم غذایی مناسب می‌توانید از بروز این جوش‌ها قبل از پریودی جلوگیری کنید.

درمان جوش زدن

درمان جوش‌های زمان پریودی

در صورتی که در دوران پریودی دچار جوش می‌شوید می‌توانید در درمان آن اقدامات لازم را انجام دهید. شما می‌توانید با مراجعه به متخصص پوست این جوش‌ها را برطرف کنید.

در این گونه موارد، معمولا قبل از دوران قاعدگی داروی آنتی بیوتیک مانند تتراسایکلین تجویز می‌شود. شما می‌توانید ۵ روز پیش از دوران قاعدگی از این آنتی بیوتیک مصرف کرده و بهتر است با آب فراوان آن را مصرف کنید.

البته نوع آنتی بیوتیک را پزشک متخصص تعیین کرده و باید از مصرف هر نوع انتی بیوتیک خودداری کنید تا مشکل خاصی ایجاد نشود. در درجه اول بهتر است از درمان‌های خانگی برای درمان جوش‌های پریودی استفاده کنید زیرا دارای عوارض کمتری هستند و نتیجه مطلوبی دارند.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۰ آذر ۱۳۹۹ در ۱۰:۵۲ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۸ آذر ۱۳۹۹ در ۳:۵۴ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۷ آذر ۱۳۹۹ در ۸:۰۹ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۷ آذر ۱۳۹۹ در ۲:۱۱ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…